Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@08:32:53 GMT

عرفه؛ تبیین نسبت امت با امام حاضر

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۱۹۵۸

عرفه؛ تبیین نسبت امت با امام حاضر

عرفه صرفاً یک آداب آیینی- مناسکی نیست که در درازنای تاریخ برگزار شده باشد بلکه سرّالاسراری است که امروز را به روز عرفه سال ۶۰هجری قمری معطوف می‌کند و بر این معنای بلندبالا تعریف می‌نماید.
در فرهنگ‌نامه‌ها «عَرَفَة» را کلمه‌ای عربی دانسته‌اند که از ماده «عرف» است. این ماده به‌معنای ادراک، فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دیگر عبارت، نام عرفه از سرزمین عرفات (جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد تا به مقام شناخت رسید) گرفته شده و گفته‌اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده‌اند که زمینی مشخص و شناخته‌شده در میان کوه‌هاست. آنچه در فرهنگ‌نامه‌ها می‌نویسند یک نوع نگاه جغرافیایی است برای شناسنامه‌مند کردن یک قطعه از خاک؛ اما برای ما این نام فراتر از یادآوری یک مکان و مناسکی که برایش نوشته‌اند و یک اتفاق فرازمند و بشکوه دیگر است. چیزی شبیه یک کلاس درس؛ کلاسی که سیدالشهدا در آغاز سفر عاشورایی خویش برای تبیینِ حج واقعی برپا فرمودند تا باطل را از پا بیندازند. 
از این منظر، عرفات یا جریان عرفه فقط موقفی در حوالی مکه که حجِ مرسوم را اوجی باشد و در همان جغرافیا تمام شود نیست بلکه کربلا را هم باید از همین وادی، احرام بست با حرم رسول خدا و در همراهی با حجت خدا. وادی‌ای که گفتیم باز مقصود و منظور، جغرافیای صرف نیست که این وادی معرفتی است؛ چنان‌که در همین روز مسلم‌بن‌عقیل از کوفه همراهی با حجت خدا را با شهادت معنا کرد. این موقف امروز هم هست. به پهنه جهان هم گسترده شده و باید نسبت خود را با ولی خدا معلوم کرد. در تعریف این نسبت است که انسان می‌تواند به مقام معرفت برسد، عرفه را از لبان حسین به جان بنوشد و تکلیف خود را دربرابر امام‌زمان(عج) ادا کند که ادای تکلیف دربرابر حجت خدا، کمال عبودیت و معرفت نسبت به خداوندگار است. کسانی که به شأنی چنین برسند در هر برهه‌ای از زمان و در هر نقطه‌ای از زمین، نسبتشان با سیدالشهدا عاشورایی است و خویشاوندیشان با حجت خدا حضرت مهدی -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- در زمان حاضر نیز
 از همین جنس است. دعای عرفه سیدالشهدا(ع) به ما می‌گوید باید در همه ساحت‌ها نگاهمان به خدا باشد و تکلیف خود را در همه قلمروهای بندگی به تمام و کمال به انجام برسانیم.
باید در این میدان بلندبالا به درک تازه‌ای از عظمت قربان رسید. فهمیدن اسماعیل است که انسان را به گذشتن از جان می‌رساند. درک شکوه ابراهیم است که گذشتن از جان جانان را در جان انسان بارور می‌کند. فهم این دوگانه است که در کربلا یگانه می‌شود؛ در عظمت حسین(ع) و علی اکبر که سلام خدا بر او باد.
باری، با تجربه عرفه به قربان می‌رسیم واز آنجا به عاشورا؛ از این رو است که باید به بازتعریف خویش بپردازیم، به تراز اسماعیل و حسین(ع)، به شکوه و حریتی از جنس بندگی و توحید خالص.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روز عرفه حرم امام رضا ع حجت خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: تبیین مصالح بنیادی از وظایف معاونت پرورشی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مهمترین محور بیانات ایشان در این دیدار به شرح زیر است:

تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است

تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است

جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند

 

  دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: تبیین مصالح بنیادی از وظایف معاونت پرورشی است
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • یک کشته در پی انفجار منزل مسکونی در قوچان
  • انفجار منزل مسکونی در قوچان/ یک نفر فوت شد
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی
  • عکسی از ۲ چهره خارجی حاضر در صحن علنی امروز مجلس ایران
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود