نشاط در اعیاد قربان و غدیر عامل حیات امت اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۱۹۶۳
همچنین مناسبتهای متنوع مرتبط با امامت و ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) پیش روی ماست.
مناسبتهای اسلامی نقشی اساسی در احیای هویت و حفظ شخصیت و منزلت جوامع اسلامی در جهان دارد. ماه رمضان و آیین حج دو رویداد بزرگی است که نزد دیگر ملل و ادیان نیز از شهرت بالایی برخوردار است و به عنوان نماد دین مسلمانان شناخته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقطه عطف ذیالحجه
مناسبتهای ماه ذیالحجه برای بسیاری از مسلمانان در سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو توجه بسیاری به آن معطوف میشود.
در جوامع شیعه عید عظیم غدیر به عنوان نقطه عطف ماه ذیالحجه دانسته میشود و حرکت و تکاپوی کمنظیری برای بزرگداشت آن شکل میگیرد و از این رو شاهد نوعی جنبش دینی و معنوی در سراسر جهان اسلام و در میان پیروان تمامی مذاهب اسلامی هستیم و هر کدام بنا بر رویکردها و اولویتهای مذهبی خود نسبت به احیا و پاسداشت مناسبتهای اسلامی اهتمام چشمگیری به خرج میدهند.
تحرک اسلامی برای گرامیداشت مناسبتها و اعیاد قربان و غدیر، بستر و زمینه کممانندی برای آشنایی و تفاهم امت اسلامی با یکدیگر و حرکت به سمت همبستگی است.
در حالی که اتحاد اسلامی آرمانی قدیمی در تاریخ اسلام و دوران معاصر است؛ چالشهای نوپدید در جوامع مسلمان بر ضرورت تلاش برای همگرایی در مناسبتهای دینی به عنوان موهبتهای الهی برای تجدید حیات امت تأکید میکند.
شاید بتوان دو پدیده تکفیر در بعد اعتقادی و شیوع کرونا در روابط اجتماعی را در طول سالیان اخیر از بحرانهای مهم در جهان اسلام دانست که گسستها و آسیبهای فراوانی به زندگی مسلمانان در کشورهای مختلف وارد آورد و تبعات آن باقی است.
اکنون اعیاد بزرگ اسلامی قربان و غدیر به جهت ایجاد نشاط و شادمانی در اقشار جامعه اسلامی عامل ممتازی در افزایش تابآوری و امید هستند و از این زاویه و در شرایطی که بحرانهای مختلف فکری، سیاسی و اقتصادی بسیاری از نقاط جهان اسلام را تحت فشار قرار داده است باید مورد توجه مضاعف قرار گیرند و برای بهرهبرداری از آنها برنامهریزیهای مناسب انجام گیرد.
آرامش روحی و روانی پایدار
اعیاد و جشنهای دینی در جهان اسلام به جهت اتکا بر آموزههای وحیانی از جنبه و عمق حقیقی و فطری برخوردارند و مانند جشنهای متداول در برخی کشورها، حالت اعتباری و وضعی ندارد و از این زاویه میتواند در تأمین آرامش روحی و روانی پایدار در میان جوامع اسلامی کارکرد منحصر به فردی
داشته باشد.
این شرایط جهان اسلام را به بهرهمندی بیشتر از فرصتهای خدادادی که به برکت وجود رسول خدا(ص) در اختیار امت اسلام قرار گرفته است
رهنمون میسازد.
در این میان وظایف مراکز بزرگ اسلامی که جوامع و مذاهب اسلامی را نمایندگی میکنند سنگین و اساسی است. حرمها و اعتاب مقدس اهل بیت(ع) به عنوان مراکز هدایتآفرین بلاد مسلمانان با همکاری و مشورت نخبگان و فعالان جهان اسلام باید برای بهرهمندی هر چه بیشتر مردمان از اعیاد بزرگ قربان و غدیر اقدام کنند.
واقعیت آن است که آیینهای قربان و غدیر، در عمق احساسات و عواطف جوامع اسلامی ریشه دوانده و برای مردمان مسلمان سرشار از خاطره و شور و اعتقاد است و باید برای پیوند دادن این سرمایههای گرانبها به سمت همبستگی و معرفت ملل مسلمان به یکدیگر اقدام کرد که در اینجا نقش مراکز و مؤسسهها و نخبگان جهان اسلام برجسته میشود.
باور پیروان اهل بیت(ع) به پیام والای غدیر که یگانه مسیر اصلاح مشکلات جهان اسلام و دردهای بشری و همبستگی انسانی بر محور انسان کامل به شمار میرود؛ عزم و اراده مضاعف برای بهرهمندی از مناسبتهای ممتاز ماه ذیالحجه به خصوص عرفه، قربان و غدیر را میطلبد.
نباید فراموش کرد تحولات نامطلوب فرهنگی و هنجاری دنیای معاصر یکی از تهدیدهای جدی نسلهای جدید و جوانان مسلمان است و متقابلاً جشنهای پرنشاط و سرشار از معنویت و نوعدوستی قربان و غدیر از بهترین داشتههای ملل اسلامی برای مقابله با امواج مخرب فرهنگهای ضدانسانی غرب و شرق است.
خبرنگار: بهمن دهستانی
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: عید سعیدقربان ماه ذی الحجه قربان و غدیر جهان اسلام مناسبت ها ذی الحجه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعیاد یهودی؛ بهانهای برای خشونت و تشدید شهرکسازی صهیونیستها در قدس
صهیونیستها در حالی این روزها به بهانه عید یهودی «پسح» در حال هتک حرمت مسجدالاقصی هستند که مقامات محلی فلسطین تاکید کردهاند اعیاد یهودیان به ویژه عید پسح به مناسبتی برای خشونت علیه فلسطینیها و تلاش برای تشدید شهرکسازی در قدس اشغالی و همچنین تغییر واقعیت مسجدالاقصی تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر «سعید یقین» معاون وزیر امور قدس در این باره به «العربی الجدید» اعلام کرد: «نه تاریخ باستان و نه تاریخ معاصر شاهد سوء استفاده از دین برای اعمال خشونت علیه مردمان تحت حاکمیت استعمار، مانند کاری که اسرائیل انجام میدهد، نبوده است. این اعیاد یهودی، اعم از مذهبی و رسمی، آسیبهای سازمان یافته و برنامه ریزی شدهای به قدس به طور کلی فلسطین وارد میکند.»
وی گفت: هدف از این خشونت مذهبی آرام کردن فلسطینیها در قدس و پذیرش چهره یهودی برای این شهر مقدس است و اشغالگران میخواهند این هویت جعلی را به زور بر شهر تحمیل کنند.
یقین افزود: اسرائیل در سطح کابینه، احزاب، انجمنهای مذهبی و شرکتهای شهرک سازی درصدد تغییر هویت قدس به عنوان پایتخت خود است، بنابراین از اعیاد یهودیان برای حذف فلسطینیها سوء استفاده میکند.
وی ادامه داد: برجستهترین کاری که انجمنهای شهرک سازی انجام دادهاند، تلاش مستمر آنها برای تشدید تهاجمات به مسجدالاقصی است که تحت حمایت نیروهای اشغالگر اسرائیل انجام میشود. از آغاز تعطیلات عید پسح یهودیان در سهشنبه گذشته، حدود سه هزار شهرک نشین به صحنهای مسجدالاقصی یورش بردند و نگهبانان مسجد مبارک الاقصی و فعالان، چندین تلاش شهرکنشینان را برای آوردن حیوانات به الاقصی به منظور قربانی کردن ناکام گذاشتند. پلیس رژیم اشغالگر مدعی است که تعدادی از آنها را دستگیر کرده است، اما آنچه در میدان اتفاق میافتد این است که نیروهای اشغالگر از شهرک نشینان محافظت میکنند.
«عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی نیز در این باره به العربی الجدید اعلام کرد: در ایام تعطیلات یهودیان، اشغالگران به دنبال تحمیل واقعیتهای جدید با زور هستند و نیروهای پلیس نیز از اقدامات جنجالی و تحریک کننده آنها حمایت میکنند و نمازگزاران فلسطینی را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار میدهند.
وی افزود: در کنار این محدودیتها، نیروهای اشغالگر به ضرب و شتم، بازداشت و تبعید از مسجدالاقصی و محله قدیمی قدس همزمان با حملات شهرکنشینان به فلسطینیها میپردازند.
الکسوانی ادامه داد: حملات و ضرب و شتم انجام شده توسط پلیس رژیم اشغالگر به یک اتفاق روزمره تبدیل شده است و آنها روزانه تلاش میکنند تا نمازگزاران و کارگران اداره اوقاف اسلامی را از مسجدالاقصی بیرون کنند. این حملات اخیراً در ایام تعطیلات اعیاد یهودی، به ویژه توسط شهرکنشینان افراطی که از مناسبتهای مذهبی برای محاصره مسجدالاقصی استفاده میکنند، تشدید شده است.
طبق گفته الکسوانی، تخلفات شهرک نشینان به اشغال مسجدالاقصی وجه قانونی نمیدهد؛ چراکه آنچه در آن و آنچه در زیر آن و اطراف آن است، ملک خصوصی مسلمانان است. علیرغم همه تلاشها برای تخلیه مسجدالاقصی و سوء استفاده از اعیاد یهودی برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی به آن، اما این معادلهای که اشغالگران روی آن شرط بندی میکنند با شکست مواجه میشود.
این مقام فلسطینی همچنین گفت: شهرکنشینان به دنبال تحمیل معادله «خشونت» به عنوان عنوانی برای مرحله بعدی هستند، اما اگر حمایت پلیس از آنها نباشد، نمیتوانند آن را عملی کنند.
وی همچنین اضافه کرد: اگرچه بیم گسترش تجاوزات شهرک نشینان با تهدید به ذبح قربانی در صحنهای مسجدالاقصی وجود دارد، اما به دلیل مقاومت فلسطینیها در داخل مسجد، آنها از اجرای این تهدیدات عقب نشینی میکنند.
الکسوانی همچنین میگوید: این اقدامات اشغالگران تنها باعث افزایش اصرار فلسطینیها برای حضور در داخل مسجد الاقصی و از بین بردن نقشههای اشغالگران و شهرک نشینان افراطی آن میشود.
«عبدالسلام عواد» محقق در امور قدس و اماکن مقدس به العربی الجدید گفت: هدف واقعی اشغالگران آسیب رساندن به مسجدالاقصی و در نهایت تخریب آن به منظور برپایی «معبد کذایی» یهودیان است.
شهرکنشینان و انجمنهای شهرک سازی ایده ایجاد معبد ادعایی را ترویج میکنند و چندین سال است که در تلاش برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی در مسجدالاقصی هستند.
انتهای پیام