Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر یک از واکسن ها تاریخ انقضایی دارند، گفت: این تاریخ مربوط به واکسن های کرونا هم می شود و اگر این تاریخ به اتمام برسد خسارت زیادی به کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه در صورت اتمام طول عمر واکسنها، این محصولات باید منهدم شوند، گفت: بنابراین هیچ تولید کننده ای با هزینه خود چنین واکسن هایی را تولید نمی کند که در داخل انبار نگهداری کند و منتظر خرید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده است

وی در پاسخ به اینکه آیا تولید واکسن های ایرانی کرونا متوقف شده است، گفت: تولید واکسن متوقف شده زیرا تقاضا وجود ندارد و از طرف دیگر میزان واکسیناسیون نسبت به زمان اوج واکسیناسیون به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است.

به گفته قانعی، زمانیکه تزریق واکسن وجود نداشته باشد یا کمتر از حد زمان اوج باشد وزرات بهداشت واکسنی را از تولید کنندگان خریداری نمی کند و این محصولات انبار می شوند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل هیچ تولید کننده ای در بخش خصوصی سرمایه گذاری نمی‌کند که تولیدات انبار شوند و خریداری وجود نداشته باشد لذا تولید واکسن های ایرانی کرونا متوقف شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اضافه کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که ۴۰ میلیون دوز ذخیره واکسن کرونا داریم و این میزان برای کشور به هنگام شروع تزریق واکسن کافی است.

واکسن mRNAایرانی هنوز مجوز کارآزمایی نگرفته است

قانعی در پاسخ به اینکه یکی از شرکت‌های دانش بنیان که دانش فنی واکسن mRNA را همزمان با شیوع کرونا بدست آورد، گفت: اقدامات این شرکت هم متوقف شده است ولی مشخصات لازم را برای ورود به کارآزمایی بالینی دارد؛ این تنها واکسنی است که در صورت پدید آمدن سویه های جدید کرونا می‌تواند به سرعت وارد بازار شود و اثربخشی بالایی داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: درهرصورت اگر نیاز به واکسن جدیدی در کشور وجود داشته باشد این شرکت با فناوری که دارد می‌تواند طی دو ماه پاسخگوی نیاز باشد. این فناوری موجود است و منتظریم سازمان غذا و دارو زودتر مجوز بالینی این واکسن را صادر کند تا درصورت به وجود آمدن سویه جدید کرونا به تولید برسد.

وی افزود: این تنها واکسنی است که می تواند به سرعت تولید شود و نیاز کشور را به همان سویه در گردش رفع کند.

وی با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان منتظر مجوز سازمان غذا و دارو است، گفت: زمانیکه یک کشوری انواع واکسن ها را تولید کرده به راحتی مجوز کارآزمایی بالینی واکسن های جدید را صادر می‌کند اما این رویه در کشور ما هنوز با سخت گیری انجام می شود؛ درواقع شرکتهای اول آنقدر مشکل نداشتند که شرکتهای جدید دارند.

وی ادامه داد: اکنون بهترین زمان است تا قبل از شیوع سویه جدید ویروس کرونا مجوز واکسن کرونای مبتنی بر mRNAصادر شود؛ این موضوع نیاز به مدیریتی در وزارت بهداشت دارد که در صورت بروز مشکل، تأمین واکسن از این شرکت نیز انجام گیرد؛در حال حاضر سازمان غذاودارو مسئول تایید و عدم تایید واکسن و معاونت بهداشت خریدار واکسن است؛ بایستی بخشی هم وجود داشته باشد که انواع واکسنها را حمایت کند تا کمبود واکسن ها را تحقیقات و فناوری حل کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار واکسن کرونا از سوی دولت مدیریت می شود، گفت: این نوع واکسن همانند آنفلوآنزا نیست که در داروخانه ها موجود باشد از این رو تنها دولت است که می تواند تولید و پخش واکسن کرونا را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی از تغییر واکسن و روی آوردن به واکسن مبتنی بر mRNAخبر داده است از این رو بایستی پیش خرید توسط وزارت بهداشت انجام شود.

وی گفت: دولت باید به فکر باشد و با توجه به زیرساخت‌های به وجود آمده در حوزه تولید واکسن و احتمال شیوع سویه جدید، لازم است اقدامات مربوط به پیش خرید و... را انجام دهد.

وی تاکید کرد: این شرکت دانش بنیان که اکنون منتظر دریافت مجوز کارآزمایی بالینی است می‌تواند طی دو الی ۳ ماه مطالعات انسانی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه شرکتهای دیگر خط تولید دارند و تولید را منوط به خرید وزارت بهداشت‌ و پرداخت پولهای قبلی می دانند، گفت:این شرکتها می توانند برای سویه های جدید تولیداتی داشته باشند اما mRNA نیاز به زمان بیشتری برای تولید دارد که می‌تواند برای دوزهای بعدی یا یادآور مورد استفاده قرار بگیرند.

کد خبر 5532404 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: مصطفی قانعی ساخت واکسن کرونا شرکت دانش بنیان ویروس کرونا تولید دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری امنیت اطلاعات تحقیقات علمی فناوری نانو توییتر تکنولوژی حکمرانی فضای مجازی اینترنت هکرها فناوری فضایی ماهواره فیس بوک ایرانی کرونا متوقف شده وزارت بهداشت واکسن کرونا تولید واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی شیرازی مدیر عامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره برنامه‌های این نشر برای نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما تولیدات جدید هم در زمینه‌هایی که پیش از این در آن فعال بودیم همچنان خواهیم داشت، البته در قالب‌ها و زمینه‌های جدید هم فعالیت‌هایی داریم و این باعث شده که امسال در نمایشگاه هم کتاب کودک و نوجوان در دفتر قمقمه عرضه کنیم و هم رمان‌های جدید به نمایشگاه کتاب بیاوریم و هم در بحث فرماندهان، روایت‌های جدی از فرماندهان جبهه مقاومت داشته باشیم که کتاب «میاندار» شاخص این قصه است.

وی درباره چالش‌های پیش روی این نشر اظهار داشت: یک چالش ما در خود فضای نشر، مسئله مجوز، مسئله کاغذ، مسئله دیده شدن و... است که به هر حال چالش‌های پیش روی یک ناشر است. اما در مورد نمایشگاه یکی بحث رفاه و امکانات برای ناشران است و دیگری هزینه‌های تبلیغات در نمایشگاه که هزینه‌های بالایی هستند و معمولا ناشران امکان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و فقط ناشران دولتی چون پول دارند می‌توانند از تبلیغات استفاده کنند، اما برای ناشر خصوصی این طور نیست و متاسفانه این عدالت شکل نگرفته است در واقع ناشری که توان اقتصادی چندانی ندارد نمی‌تواند با ناشر دولتی رقابت کند. این مسئله مهمی است که نشان می دهد عدالت در تبلیغات نیست تا به همه به‌طور یکسان نگاه شود.

گلایه از جمع آوری کتاب «نامزد گلوله‌ها» از نمایشگاه کتاب سال گذشته

وی در مورد مشکلاتی که سال گذشته برای این نشر روی داد، گفت: پارسال مشخصا رفتار دور از شأنی رخ داد و کتاب «نامزد گلوله‌ها» از نمایشگاه جمع شد؛ یک کار به شدت غیر فرهنگی بود و ادعا کردند که کتاب مجوز نداشته اما روشن بود که چه اتفاقی پشت صحنه افتاده است. کتاب‌های بدون مجوز معروف و شناخته شده در نمایشگاه هر ساله فروخته می‌شود اما اینکه چرا این اتفاق برای این کتاب افتاد، باید مسئولان پاسخ بدهند و روشن بیان کنند که چرا این اتفاق افتاد؟

شیرازی گفت: ما مشخصا در موضوع مجوز مسئله اساسی داریم و هنوز مشکل حل نشده است. آقای وزیر هم در جلسه‌ای گفتند که ما می‌خواهیم مجوز را به اهالی فرهنگ بدهیم، اما کی قرار است این اتفاق بیفتد، معلوم نیست و این حرف سال‌ها زده می‌شود. یا گفتند موضوع کاغذ را حل و کاغذ داخلی تولید می‌کنیم، اما کاغذ دولتی با نرخ جهانی و با قیمت غیر رقابتی و صرفاً یک مقدار ارزان‌تر از کاغذ خارجی که کیفیت خارجی بهتر هست، چه فایده ای دارد؟

مشکلات ناشر با کاغذ: تولید کاغذ داخلی بی کیفیت چه ارزش افزوده‌ای برای صنعت نشر داشته‌ است؟

مدیر انتشارت خط مقدم گفت: این کاغذی که با میلیاردها تومان هزینه تولید شده و در عین حال بی کیفیت است، چه ارزشی ایجاد کرده است؟ من ناشر وقتی می‌خواهم کاغذ بخرم می‌بینم کاغذ داخلی را بی‌کیفیت تولید می‌کنند از آن طرف کاغذ با کیفیت‌تر خارجی را که چاپخانه هم با آن مشکلی ندارد(بسیاری از چاپخانه‌ها با کاغذ ایرانی مشکل دارند) را با یک نسبت کم در حد 40-50 هزار تومان تهیه می‌کنم.

وی افزود : وقتی از کاغذ سبک خارجی استفاده می‌شود، مخاطب یک محتوای خوب را با یک کیفیت خوب تحویل می‌گیرد و هزینه‌اش هم خیلی تفاوت ندارد. تولید کاغذ داخلی بی کیفیت چه ارزش افزوده‌ای برای صنعت نشر داشته‌ است؟ به هر حال اینها چالش‌های جدی است و مسئولان امر باید برای این موضوع تدبیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • پایان بارگذاری: پرسپوليس در انتظار خبر مهم
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد