Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@20:44:31 GMT

حسن ذوالفقاری درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۲۷۱۸

حسن ذوالفقاری درگذشت

حسن ذوالفقاری، پژوهشگر و استاد دانشگاه تربیت مدرس، شامگاه گذشته بر اثر حمله قلبی درگذشت. حفظ و گسترش زبان فارسی، از جمله دغدغه‌های زنده‌یاد ذوالفقاری بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسن ذوالفقاری، پژوهشگر و استاد دانشگاه تربیت مدرس، شامگاه گذشته 18 تیرماه، در سن 56 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم ذوالفقاری در کنار تدریس، به پژوهش نیز می‌پرداخت که از جمله آثار او می‌توان به «یکصد منظومه عاشقانه فارسی»، «باورهای عامیانه مردم»، «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی» و «از گلستان من ببر ورقی» اشاره کرد.

از دیگر دغدغه‌های زنده‌یاد ذوالفقاری، اعتلای زبان فارسی بود. در دوران مدیریت او در بخش آموزش زبان فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اقدامات متعددی در این جهت صورت گرفته بود که از این جمله می‌توان به انتشار تحقیقات در زمینه تسلط دانش‌آموزان ایرانی به زبان فارسی، تمرکز بر کتب درسی و ... اشاره کرد. 

چندی پیش مرحوم ذوالفقاری در گفت‌وگو با تسنیم نیز این دغدغه‌ها را مطرح کرده بود، صحبت‌های این استاد دانشگاه را می‌توانید در اینجا بخوانید. او در گفت‌وگویی با تسنیم تأکید کرده بود: بسیاری از والدین و به‌تبع آنها دانش‌آموزان گمان می‌کنند که زبان فارسی یادگرفتنی نیست. چون زبان مادری آنهاست احتیاجی به آموزش ندارند و باید تلاش خود را بیشتر در زمینه فراگیری زبان‌های خارجی اعم از انگلیسی و گاه فرانسه صرف کنند. تعدد کلاس‌های آموزشی و مؤسسات آموزش زبان در خارج از مدارس و میل خانواده‌ها به این سمت، زنگ خطر دیگری است که زبان فارسی را محدودتر می‌کند. کودک و نوجوان ما در مدرسه و در سنینی که باید برای فراگیری زبان ملی و مادری خود صرف کند، به‌سراغ زبان‌هایی می‌رود که هم با زبان و هم با فرهنگ ما فاصله دوری دارند. بسیاری از دانش‌آموزان ما درک درستی از ضرورت به کار بردن واژگان فارسی در مقابل واژگان بیگانه ندارند. بخشی از این موضوع به نوع تدوین و تنظیم کتب درسی فارسی در مدارس، بخشی به تلقی خانواده‌ها و دانش‌آموزان و بخشی به فرهنگ اشتباهی که غالب شده ارتباط دارد. 

قرار است مراسم تشییع این استاد دانشگاه روز دوشنبه، 20 تیرماه، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شود. مراسم تدفین نیز در روز سه‌شنبه، 21 تیرماه، در دامغان، زادگاه او، برگزار خواهد شد. 

حذف فارسی عمومی از کنکور و چند سؤال اساسی/ دانش‌آموزان ایرانی چقدر «زبان فارسی» می‌دانند؟انگلیسی‌دانی را فخر می‌دانیم، اما هنوز بر فارسی مسلط نیستیم

خبرگزاری تسنیم درگذشت این استاد فرزانه و محقق کوشا را به جامعه علمی و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرهنگستان زبان زبان فارسی فرهنگستان زبان زبان فارسی استاد دانشگاه دانش آموزان زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت

ایسنا/خراسان شمالی عیسی قلی پور یکی از پیشکسوتان موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت.

عیسی قلی پور از بخشی های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی گری دارد و به علت کهولت سن و بیماری سرطان درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی های شمال خراسان است.

عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود. وی که اصالتاً ترک زبان است علاوه بر آوازی که به زبان مادری‌اش می خواند به زبان کردی خراسانی نیز آواز می خواند.

وی در جشنواره های بین المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.

مراسم تشییع استاد عیسی بخشی فردا ساعت ۱۰ از مقابل سالن گلشن بجنورد انجام می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد