Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز حراست وزارت علوم گفت: رویکرد حراست وزارت علوم صیانت محور و بر پایه اقدامات آگاهانه و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل‌های علمی است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، علی‌اکبر فامیل کریمی، در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخلاف رویکرد حادثه و بحران محور که واکنشی و پس از حادثه است؛ رویکرد ما در مرکز حراست، صیانت‌محور و مبتنی بر پیش‌بینی‌های قبلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فامیل کریمی اصول رویکرد صیانت محور را تبیین ژرف مسائل و چالش‌ها، تدوین اهداف، شناخت محیط، تدوین برنامه‌های خلاقانه، اطلاع‌رسانی، آموزش و توانمندسازی، اقدام بر مبنای اولویت‌ها و پایش و ارزیابی ذکر کرد.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم افزود: محور‌های رویکرد صیانتی را می‌توان عدالت‌محوری، رواداری، مشارکت؛ اسلام محوری، قانونمداری، شفافیت، پاسخگویی، کارایی و انعطاف‌پذیری نامید.

وی با اشاره به حرکت وزارت علوم بر مبنای برنامه و پرهیز از روزمرگی گفت: تعیین اولویت‌های پنجگانه از سوی وزیر علوم دلیلی بر رویکرد برنامه‌محوری این وزارت در دولت سیزدهم است.

فامیل کریمی با اشاره به رویکرد گذار از روزمرگی به رهیافت راهبردی آینده‌سو در وزارت علوم، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس اتاق‌های فکر، ایجاد سامانه نان و حمایت از پارک‌های علم و فناوری را در راستای توسعه علمی کشور دانست.

وی تاکید کرد: به شدت بر دیپلماسی علمی اعتقاد دارم و این نگاه را در حوزه حراستی یک فرصت متعالی می‌دانم، اما در این وادی باید حافظ سرمایه‌های خود باشیم و در صیانت از این سرمایه‌ها تمام سعی و کوشش خود را به‌کار گیریم.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم افزود: آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است. بخشی از جریانات معلوم الحال درصدد بوده و هستند که آموزش عالی را تحت شرایط سیاسی منبعث از طیف‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های خود قرار دهند و البته بعضاً در این جهت ردپای نفوذ را نیز می‌بینیم. در ماموریت‌های حراستی، مراقبت و محافظت از این وادی اصلی انکارناپذیر است.

وی افزود: در حوزه حراستی، از طمع سرویس‌های بیگانه به سرمایه بزرگ این ملت که همانا دانشمندان و نخبگان کشور هستند نباید غافل بود و تلاش برای حراست و حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند را خدمت و افتخاری بزرگ می‌دانم.

فامیل کریمی گفت: رویکرد حراست وزارت علوم صیانت محور و بر پایه اقدامات آگاهانه و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل‌های علمی است.

ویم با اشاره تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نخبگان در کشور گفت: در این راستا باید برنامه‌هایی مانند درگیر کردن نخبگان در عرصه برنامه ریزی و توسعه و برنامه ریزی جهت ارتباط و تعامل مستقیم با آنان، دادن مشوق و افزایش حمایت‌های منطقی، انگیزشی، ملی و پشتیبانی از نخبگان، بهبود شرایط شغلی و کسب و کار، ترویج شایسته و نخبه سالاری و حمایت‌های آموزشی و پژوهشی از نخبگان مورد توجه مسئولان باشد.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم اقدام وزارت علوم در تدوین و اجرای، طرح دستیار فناوری، دادن گرنت فناوری، دادن امریه سربازی به نخبگان، طرح نخلستان و آموزش مهارت به دانشجویان را از جمله برنامه‌های تشویقی برای حمایت از نخبگان جامعه نام برد.

وی با حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها گفت: بهبود کیفیت آموزش به ویژه در دروس عملی، بهبود سهم آموزش عالی در توسعه فرهنگی و مدنی و اسلامی، تکثرگرایی و اختلاط فرهنگی و کاهش اثرات شکاف دیجیتالی، بهبود جامعه‌پذیری و تعاملات، کاهش مشکلات عاطفی و روانشناختی از مزایای این شیوه است.

فامیل کریمی در پایان گفت: مرکز حراست وزارت علوم با رصد فضای آموزش عالی و تذکر مشکلات احتمالی به مدیران تلاش می‌کند تا دانشجویان که سرمایه علمی و انسانی کشور هستند و محققان و نخبگان در فضای امن و بدون دغدغه فعالیت علمی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری حراست وزارت علوم دانشگاه فردوسی مشهد رئیس مرکز حراست وزارت علوم فامیل کریمی صیانت محور آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۳۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم

این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.

سرنخ‌هایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همین‌طور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری می‌توان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشت‌های غلط گروه‌های التقاطی دوران شکل‌گیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشت‌های مارکسیستی منافقان، برداشت‌های سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتاب‌های دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایت‌ها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفی‌اند.

مبارزه با برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن

ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع می‌داند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آن‌ها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن می‌نگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنان‌که شیعه تفسیر می‌کند با آنچه اهل تسنن تفسیر می‌کند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر می‌کند یک مفهوم بسیار عام و کلی می‌یابد و از یک نظر ارتباط پیدا می‌کند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.

آسیب‌هایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبه‌رو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونه‌ای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست می‌کشاند. شهید مطهری با همه آن‌ها مبازره دارد. مثلاً آسیب‌ها را از منظر زمینه‌های انگیزشی و روانی و عاطفی می‌توان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آن‌ها»، بستر برداشت‌های نادرست می‌شود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن است، به گونه‌ای که قرآن را مؤید نگاه‌های مکاتب و آرای آن‌ها می‌نمایاند و موجب ظهور برداشت‌های التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی می‌شود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده می‌شود.

خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی

یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبه‌رو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشت‌های سیاسی مواجه بودیم. می‌دانید که التقاط عنوان عامی است که گروه‌های متعددی ذیل آن گرد می‌آیند از جمله: ۱- گروه‌هایی که برداشت‌های کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروه‌هایی که نگرش متأثر از معرفت‌شناسی غربی دارند.

طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) می‌دانستند. از این جریان‌ها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد می‌شود. بیان ایشان چنین است.

«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازه‌ای بس خطرناک‌تر از تحریف شخصیت‌ها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان می‌کند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهی‌ها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.

از مبارزه استاد با انحراف برداشت‌ها از قرآن در مورد این جریان نمونه‌های بسیاری نقل شده است. یکی از آن‌ها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده می‌دانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روش‌های «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعه‌شناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشت‌هایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعه‌شناسی غربی ارائه می‌کرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد می‌کند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرت‌های ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعاف‌گر شکار می‌کردند و آن‌ها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقه‌شان (انقلاب) برمی‌شوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنه‌های مختلفی می‌آورد که گروه‌هایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • بنیاد ملی نخبگان درگذشت اسماعیل نصراللهی را تسلیت گفت
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • کیفیت بخشی به مقوله آموزش از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش»
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران