Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@02:10:49 GMT

ویژگی‌ها و فرصت‌های معنوی روز عرفه

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۳۴۴۹

ویژگی‌ها و فرصت‌های معنوی روز عرفه

یک‌بار دیگر درهای آسمان گشوده می‌شود؛ اینک، فرصتی پیش روی اهل ایمان است تا «سنگ سراچه دل» را با آب دیده بشویند. روز عرفه، روز شناخت است؛ این‌که خود را بشناسی و خدایت را و نسبتی که بین تو و او برقرار است؛ این‌که بدانی بنده‌ای هستی که هیچ نداری از خودت و آن‌چه هست، همه کرامت است و بخشش او و زمزمه کنی: «أَتْمَمْتَ عَلَی سَوابِغَ الْإِنْعامِ، وَرَبَّیتَنِی زائِداً فِی کلِّ عامٍ، حَتَّی إِذَا اکتَمَلَتْ فِطْرَتِی وَاعْتَدَلَتْ مِرَّتِ»؛ بار خدایا، نعمت‌های کاملت را بر من تمام کردی، هر سال با افزودن بر وجودم، مرا پرورش دادی تا آفرینش من کامل شد و تاب و توانم به حدّ اعتدال رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرفه فرصتی است برای خواستن، از که؟ از آن‌که جز او کسی قادر به برآوردن حاجت نیست؛ او که در خلقت خلایق، شریکی ندارد و «لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ» است. اینک، امروز، بر دروازه استجابت دعا ایستادن، مبارکتان باد؛ لحظه‌ها، لحظه‌های نزدیکی آسمان به زمین است، سرشک‌های داغ بر دیده‌ها روان و قلب‌ها لرزان از خضوع و خشوع؛ جان و زبان همان را می‌طلبند که حجت خدا، سیدالشهدا، حسین بن علی(ع) می‌طلبید: « اللّهُمَّ اکشِفْ کرْبَتِی، وَاسْتُرْ عَوْرَتِی، وَاغْفِرْ لِی خَطِیئَتِی، وَاخْسَأْ شَیطانِی، وَفُک رِهانِی، وَاجْعَلْ لِی یا إِلهِی الدَّرَجَةَ الْعُلْیا فِی الْآخِرَةِ وَالْأُولی»؛ ای پروردگار من! گرفتاری‌ام را برطرف کن، زشتی‌هایم را بپوشان، از خطایم درگذر و بدهکاری‌هایم را ادا فرما و معبودا! مرا در این جهان و در سرای باقی، درجه‌ای بالاتر و برتر عطا کن. از مدت‌ها قبل درصدد بودم که به مناسبت چنین روزی، با آیت‌ا... سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان درباره روز عرفه و ویژگی‌های آن صحبت کنم. انگار مقدّر بود که چنین گفت‌وگویی، زمانی به انجام برسد که ایشان در سفر حج است. آیت‌ا... حسینی خراسانی، مانند همیشه، بزرگوارانه خواسته مرا اجابت کرد و پرسش‌های این گفت‌وگو را هنگامی پاسخ گفت که از مدینه منوره به سمت میقات مسجد شجره در حرکت بود تا لباس احرام بپوشد. آن‌چه در پی می‌آید، مشروح این مصاحبه است.

روز عرفه را روز دعا و نیایش نامیده‌اند. فلسفه این نام‌گذاری چیست؟ چه تفاوتی میان دعا در روز عرفه با دعا در دیگر ایام سال وجود دارد؟

ماه ذی‌الحجه هم از ماه‌های حرام است و هم از ماه‌های حج. دهه نخست این ماه مبارک که سه روز بزرگ عید قربان، عید عرفه و روز «تَرویه» را شامل می‌شود، از «ایام معلومات» و مهیّا برای اعمال خیر و عبادت و بندگی خداست. چقدر خوب است که ما این فرصت‌های نورانی را پیش از فرارسیدن زمان آن‌ها بشناسیم تا بتوانیم با آمادگی بیشتر و بهتر به آن ورود کنیم. یکی از روزهایی که واقعاً لازم است مؤمنان با آمادگی کافی و شور و حال مناسب وارد آن شوند و اعمال مربوط به آن را، به امید قبولی در پیشگاه حق‌تعالی، انجام دهند، روز پرشرافت عرفه در ماه ذی‌الحجه است که برخی آن را با نام «عید عرفه» می‌شناسند. امام صادق(ع) درباره این روز بزرگ و مبارک می‌فرماید: «عِیدٌ مِنْ أَعْیَادِ اَلْمُسْلِمِینَ وَ یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ»(وسایل شیعه، ج 1 ، ص 462)؛ روز عرفه، یکی از اعیاد مسلمانان و روز دعا و عرض درخواست به درگاه پروردگار متعال است. از ویژگی‌های مهم این روز که آن را نسبت به 365 روز دیگر سال، خاص و برجسته می‌کند و مثل و مانندی در میان دیگر ایام ندارد، سفارش فراوان به دعا در این روز بزرگ است. این فضیلت مهم، در روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) انعکاس کاملی دارد. روایتی داریم که می‌فرماید اگر کسی در ماه مبارک رمضان که ماه استغفار و توبه است، به هر دلیل، این سعادت را پیدا نکرد که استفاده و بهره لازم را ببرد، فقط در دو حالت فرصت جبران پیدا خواهد کرد؛ نخست این‌که خداوند به او توفیقِ درکِ ماهِ رمضانِ بعدی را بدهد و دوم این‌که موفق به درک اعمال روز عرفه شود.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عبادت توصیه شده در روز عرفه چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عمل در روز عرفه، دعاکردن است. در روایات معصومین(ع) به حدی درباره دعاکردن در این روز تأکید شده که حتی بعضی از حضرات فرموده‌اند: اگرچه یکی از اعمال مستحب این روز، روزه گرفتن است، اما اگر گرفتن روزه مستحبی در روز عرفه، باعث ضعف جسمانی مؤمنان و کاسته شدن از نشاط دعای آن‌ها می‌شود، بهتر است روزه نگیرند و به دعا بپردازند، چرا که درک فضیلت نیایش در روز عرفه، بر ثواب روزه گرفتن در این روز، رجحان دارد. به همین دلیل گفته‌اند در صورتی که امکان ابتلای ضعف دارید، از فضیلت روزه درگذرید تا فضیلت و ثواب نیایش و دعا را درک کنید و از آن بهره‌مند شوید.

در این روز شریف، چنان‌که در روایات معصومین(ع) مندرج است و جناب سید بن طاووس در کتاب «اقبال الاعمال» نقل کرده، رسول‌خدا(ص) و همه ائمه طاهرین(ع) به دعا و نیایش مشغول می‌شدند؛ به همین دلیل، وقتی به منابع روایی رجوع می‌کنید، می‌بینید که برای روز عرفه، از پیامبر اکرم(ص) و بیشتر امامان(ع)، دعا و نیایش خاص نقل شده‌است؛ از امیرمؤمنان(ع)، از امام مجتبی(ع) و دیگر بزرگواران. اما همان‌طور که مستحضر هستید، در میان دعاهای نقل شده برای این روز، دعای حضرت سیدالشهدا، امام حسین(ع) از شهرت، طراوت، جامعیت و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

در آموزه‌های اهل‌بیت(ع) دعا به طور عام و دعای روز عرفه به طور خاص، باید چه ویژگی‌هایی را داشته‌ باشد تا مشمول اجابت پروردگار قرار گیرد؟

دعای عرفه فرصتی است برای خواستن و حاجت طلبیدن از پروردگار. یادمان باشد که در رأس همه حوائج، فرج آقا امام زمان(عج) را طلب کنیم که آن، به واقع فرج و نجات بشریت از وضع ناگوار فعلی است. شایسته است مؤمنان، هنگام دعا در این روز مبارک، برای رفع مشکلات مسلمانان همه عالم دعا کنند و رفع گرفتاری‌های آنان، به ویژه مردم مسلمان کشورمان را از پروردگار بخواهند. ائمه معصومین(ع)، اصحاب و شاگردان خود را به نیایش و دعای خاضعانه در این روز سفارش می‌کردند و آن‌ها نیز، دقت و اهتمام فراوانی به این مسئله داشتند. در حالات دو نفر از برجسته‌ترین پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، به نام‌های عبدا... بن جندب و معاویه بن وهب داریم که آن‌ها را عصر روز عرفه، در حالی که هنگام دعا به شدت می‌گریستند، مشاهده کردند.

شدت گریه کردن این دو آن‌قدر بود که چشمانشان سرخ و پیراهنشان از قطرات اشک، تَر شده‌بود. برخی کنجکاو شدند که این دو، از پروردگار چه چیزی طلب می‌کنند؟ آیا آن‌چه می‌طلبند آن‌قدر بزرگ هست که ارزش چنین نیایش خاضعانه و متواضعانه‌ای را داشته‌باشد؟ وقتی از این دو بزرگوار پرسیدند، پاسخ شنیدند که ما در تمام این مدت، فقط برای دیگران دعا می‌کردیم و نه برای خودمان؛ امامان ما، امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام به ما آموخته‌اند که دعاکردن در حق دیگران، قطعاً مستجاب است. انسان خردمند کسی است که آن‌چه یقین‌الحصول است را بر محتمل‌الوصول مقدّم بدارد؛ به همین دلیل، ما برای دیگران دعا کردیم تا ضمن استجابت دعا برای دیگران، در مورد خودمان نیز، مستجاب شود. بنابراین، شایسته است برادران و خواهران ایمانی، در دعای عرفه، دیگران را بر خود مقدم بدارند تا به لطف پروردگار، دعای آن‌ها مشمول اجابت حق‌تعالی شود و خودشان نیز، از برکات مستجاب شدن دعا بهره‌مند باشند.

منبع: خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز عرفه عید قربان روز عرفه معصومین ع ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سبحان حسنی صبح شنبه در دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام اظهار کرد: بنیاد شهید یک اداره خاص در جامعه ما است چراکه جامعه هدف این اداره افرادی هستند که از جان خود برای عزت آفرینی کشور گذشتند.

وی بیان کرد: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار خدمات مختلف به جامعه ایثارگران، برای اجرای فرهنگی ماندگار در جامعه تلاش کند، جامعه ایثارگران پشتوانه اصلی نظام هستند و امروز دشمنان به دنبال فاصله انداختن بیان جامعه ایثارگری از نظام هستند.

حسنی با اشاره به اینکه از ظرفیت گلزار شهدا برای اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع به خصوص برای جوانان و نوجوانان استفاده شود، عنوان کرد: کار کردن در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیازمند روحیه جهادی است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام اضافه کرد: تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: با تمام ظرفیت و امکانات از برنامه‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران به خصوص برای اجرای برنامه‌های فرهنگی حمایت خواهیم کرد.

محمد رحیمی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۱۰۲ هزار نفر در استان ایلام جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هستند، گفت: خدمات دهی مطلوب به جامعه هدف ایثارگران در استان نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی ماندگار از جمله یادواره‌های شهدا، سه شنبه‌های شهدایی، پنجشنبه‌های شهدایی در سال جاری تقویت می‌شود، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان ایلام باید به تکالیف قانونی خود برای افزایش سطح معیشت جامعه ایثارگران در استان عمل کنند.

وی عنوان کرد: احداث خانه‌های ایثار از مهمترین اولویت‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران است که این مهم نیازمند حمایت مسئولان ارشد استان است.

کد خبر 6089673

دیگر خبرها

  • آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی