Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آبیاری اراضی کشاورزی با آب‌­های آلوده همچون فاضلاب خام یکی از مشکلاتی است که سال­‌ها مردم و مسوولان با آن مواجه هستند، در حالی که این موضوع به طور مستقیم با سلامت جامعه ارتباط دارد هنوز برخوردهای جدی و بازدارنده با افرادی که اقدام به این عمل می­‌کنند، صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم آنکه به ادعای مسوولان با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب­‌های آلوده برخوردهای قانونی انجام و جرایمی نیز در نظر گرفته می­‌شود گویا این جرایم از بازدارندگی کافی برخوردار نبوده و هر سال با آغاز فصل تابستان شاهد استفاده گسترده از آب­‌های  آلوده یا پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای مصارف کشاورزی هستیم.

به گفته کارشناسان بهداشت، آبیاری مزارع با فاضلاب خام شیوع بیماری‌­هایی همچون اسهال، تب، مشکلات گوارشی را به دنبال دارد از سویی به دلیل تماس مستقیم کشاورز با این آب­‌های آلوده اولین قربانی کشاورز و اعضای خانواده او خواهند بود.

در حالی که مشکلات مربوط به آبیاری مزارع با آب­‌های آلوده بر کسی پوشیده نیست، جای سؤال است چرا اقدام و برخورد جدی با این عمل مخاطره‌آمیز که تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می­‌شود، صورت نگرفته است؟

شاید یکی از دلایل مهم بی­توجهی به آبیاری مزارع با فاضلاب خام دخیل بودن چندین دستگاه یا به بیان دیگر پاس کاری وظایف  بین دستگاه‌های مختلف موجب شده تا سلامت مردم به فراموشی سپرده شود، طبق مصوبه هئیت وزیران چندین دستگاه از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست در پیشگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب خام دخیل هستند و متأسفانه همین امر موجب شده تا هر دستگاه از انجام درست وظیفه خود شانه خالی کند.

به گفته مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب و منطقه‌­ای گلستان، سال ۱۳۹۹ گزارشات مربوط به آبیاری مزارع در گلستان ۱۲۰ مورد بوده و درست یک سال بعد یعنی سال ۱۴۰۰ این آمار به ۱۵۰ مورد رسیده است، آماری که حاکی از رشد آبیاری مزارع با آب­‌های آلوده در استان دارد و زنگ خطر جدی برای سلامت مردم محسوب می‌­شود.

*عدم اجرای کامل طرح اگوی شهری، دلیل اصلی استفاده از آب­‌های آلوده در مزارع گلستان

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت گرگان، عدم اجرای کامل طرح اگوی شهری را یکی دلایل استفاده از آب‌های آلوده در آبیاری مزارع عنوان کرد گفت: با اجرای طرح اگو اتصال فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب سراسری در هر شهر موجب می­‌شود تا دیگر شاهد استفاده از آب­‌های فاضلاب خام در کشاورزی نباشیم.

حسین ناصری  افزود: متأسفانه هنوز در شهر گرگان طرح اگوی شهری به صورت کامل انجام نشده و شاهد معضلاتی در این رابطه هستیم.

وی بیان کرد: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری مزارع ممنوع است و هر ساله متخلفان به مراجع قضایی مراجعه و جریمه می‌­شوند اما متأسفانه به دلیل آنکه جرایم از بازدارندگی کافی برخوردار نیست سال بعد نیز این مشکلات تکرار می‌­شود.

به گفته کارشناس بهداشت مرکز بهداشت گرگان، آبیاری مزارع با آب­‌های آلوده در بخش‌هایی از گرگان همچون طبیعت، زنگیان، انجیراب و شهرک جامی مشاهده و شناسایی شده و برخوردهای لازم و قانونی انجام خواهد شد.

*اولین قربانی استفاده از آب­‌های آلوده کشاورز است

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اغلب اقدامات این سازمان در خصوص آبیاری مزارع با آب­‌های آلوده آگاهی‌رسانی است، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با برگزاری کلاس‌­ها و کارگاه‌های آموزشی، تهیه نشریه و بنر مضرات آبیاری مزارع با فاضلاب خام اطلاع‌رسانی شده است.

محمدرضا عباسی بیان کرد: اولین قربانی استفاده از آب­‌های آلوده  کشاورز و خانواده او که در آن مزرعه کار می­‌کنند می‌­باشد در واقع این اقدام تهدیدی بر علیه سلامت جامعه محسوب می‌­شود.

وی افزود: کارگروهی متشکل از دهیاری، نماینده مرکز بهداشت و نماینده جهاد کشاورزی وجود دارد که در صورت گزارش مواردی از جمله آبیاری با آب‌های آلوده، به محل ارتکاب جرم رفته، صورت جلسه و اعلام جرم می‌­شود، البته برخورد اول باید توسط بهداشت و درمان انجام شود و در مراحل بعدی مطابق قانون با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: این تصور اشتباه است ریشه گیاهان قابلیت جداسازی مواد غیر ضروری و ناسالم را از خاک دارد و می­توان با هر آبی،آبیاری را انجام داد،در واقع آبیاری با فاضلاب خام تأثیر مخربی بر سلامت جامعه دارد.

عباسی بیان کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات کم آبی طی سال­های اخیر در فصل تابستان آبیاری مزارع با آب فاضلاب در اکثر شهرهای کشور مشاهده می­شود.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: آبیاری مزارع فاضلاب خام تهدید سلامت شیوع بیماری گوارشی معاون بهبود تولیدات گیاهی آبیاری مزارع با فاضلاب خام آبیاری مزارع با آب استفاده از آب جهاد کشاورزی سلامت جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار ۵ستاره تابستان امسال به همدان می‌رسد

فرماندار همدان با اشاره به کافی نبودن ظرفیت قطار برای مردم همدان گفت: از ابتدای تابستان قطار پنج‌ستاره به مسافران همدان خدمات ارائه می‌دهد. - اخبار استانها -

مسلم مخفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به نارضایتی شهروندان از ارائه خدمات توسط راه‌آهن همدان، اظهار داشت: در جلسه‌ای با مدیرکل راه‌آهن مسائل و دغدغه‌های مردم مطرح و پیگیری شد که امیدواریم به‌زودی برطرف شود.

وی افزود: در زمان حاضر قطار همدان همه‌روزه در حال سرویس‌دهی است و روزانه 400 نفر ظرفیت دارد که این تعداد برای جمعیت همدان و شهرهای هم‌جوار کفایت نمی‌کند و لازم است افزایش پیدا کند.

فرماندار همدان با اعلام این خبر که با پیگیری‌های مدیریت راه‌آهن استان از ابتدای تابستان قطار پنج‌ستاره به مسافران همدان خدمات می‌دهد گفت: این اقدام حتماً افزایش رضایتمندی شهروندان را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با ابراز اینکه ترمینال ایستگاه راه‌آهن همدان 95 درصد پیشرفت دارد، افزود: امیدواریم این ساختمان که از محل سفر رئیس جمهور نیز اعتبار دارد و در منطقه غرب کشور بی‌نظیر است، به‌زودی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

فرماندار همدان با انتقاد از عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیرساخت، بیان کرد: متأسفانه پروژه راه دسترسی به راه‌آهن همدان استاندارد لازم را ندارد، البته برخی اقدامات ایمنی انجام شده است که امیدواریم این پروژه نیز سریع‌تر آغاز شود.

مخفی عنوان کرد: مجموعه عوامل راه‌آهن همدان به‌دنبال رضایتمندی مسافران هستند که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم این امر به‌طور کامل محقق شود.

وی گفت: پروژه قطار سریع‌السیر همدان به تهران نیز در حال پیگیری است و با انجام آن فاصله تهران به همدان به کمتر از یک ساعت می‌رسد.

فرماندار همدان تصریح کرد: راه‌آهن همدان به ملایر نیز به‌طول 75 کیلومتر در دو قطعه کارگاهی در حال ساخت است که قطعه یک 45 درصد و قطعه دو 20 درصد پیشرفت دارد.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد
  • دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلانشهر شیراز
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • قطار ۵ستاره تابستان امسال به همدان می‌رسد
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم