Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، ژاپن امروز شنبه همچنان در شوک روز بعد از ترور« شینزو آبه» نخست وزیر سابق اش است که جسد وی از شهر«نارا» در غرب کشور به توکیو منتقل شده است.

ترور آبه مشهورترین سیاستمداران ژاپن که بیش از هشت سال بر کشور حکومت کرد، در روز جمعه توسط یک فرد مسلح باعث حزن و اندوه ژاپن و جهان شده است.

به گفته خبرگزاری کیودو مراسم تشییع جنازه شینزو آبه نخست وزیر سابق در «شیمونوسیکی» زادگاهش در استان «یاماگوچی»  در روز سه شنبه 12 جولای برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین صدها تن از مردم ژاپن به محل حمله در شهر نارا مراجعه می کنند تا در آن جا گل قرار دهند.

در همین حال، رسانه های ژاپنی اعلام کردند که مردی که به «شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن تیراندازی کرد و وی را کشت در جریان بازجویی از وی توسط پلیس انگیزه خود را از قتل آبه اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن گزارش داد که «تاتسویا یاماگامی» متهم به قتل آبه به بازجویان پلیس گفت که آبه وابسته به گروهی بوده است که خانواده یاماگامی به دلیل کارهایی که این گروه کرد با مشکلات مالی زیادی مواجه شد.

در این گزارش آمده است که یاماگامی گفت:« مادرم به این گروه کشیده شد و اقدام به کمک مالی بزرگی به نفع گروه کرد و همین امر منجر به وخامت زندگی خانوادگی ما شد.»

قاتل نخست وزیر پیشین ژاپن توضیحی درباره این«گروه» نداده است.

پلیس منطقه «نارا» ی ژاپن که درباره ترور نخست وزیر سابق ژاپن از قاتل تحقیق می کند از واکنش به این سخنان امتناع کرده و تأکید کرده است که سکوت به نفع تحقیقات است.

 

چه سلاحی در تیراندازی به شینزو آبه استفاده شد؟ 

یک متخصص سلاح گرم می‌گوید که به نظر می‌رسد اسلحه‌ای که با آن شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن کشته شد دست ساز بوده باشد.

جنزن جونز، مدیر یک شرکت تخصصی درباره سلاح (Armament Research Services) گفت: «به نظر می‌رسد که این سلاح دو لوله با پودر سیاه (باروت) یا پیشرانه دیگری پر شده بود.» وی افزود: «این سلاح احتمالا از طریق یک شارژ باتری ساده شلیک شده است.»

وی تصریح کرد که «به نظر می‌رسد این یک سلاح گرم تولید شده در صنایع دست‌ساز باشد که نوع اصطلاح فراگیر برای آن دسته از سلاح‌های گرم است که خارج از فرآیند سنتی یا خارج از فرآینده‌های تولید صنعتی ساخته می‌شوند. اصطلاحی که در حال حاضر رواج یافته است تا نشان دهد که اسلحه از سوی یک فرد به میل خود ساخته شده است.»

وی اضافه کرد که به نظر می‌رسد که سلاح مورد استفاده یک سلاح نسبتا ساده باشد: «اگر بخواهیم یک مقایسه بسیار ساده بکنیم باید بگوییم چیزی شبیه  سلاح‌های دوران جنگ داخلی است به این معنی که باروت یا پیشرانه به‌طور جداگانه روی گلوله بارگذاری می‌شود.»

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم این موضوع، این واقعیت را نشان می‌دهد که اگر فردی بخواهد سلاح گرم تهیه کند تقریبا در هر شرایطی راهی برای انجام این کار وجود دارد.»

این کارشناس با اشاره به قوانین سختگیرانه داشتن سلاح در ژاپن گفت: «آنچه که اینجا می‌بینیم سلاحی احتمالا سرپر است که تنها تلاشی برای دور زدن کنترل سلاح گرم نیست بلکه دور زدن کنترل دقیق مهمات در ژاپن است. انتخاب یک سلاح گرم سرپر راهی برای دور زدن این کنترل‌ها است.»

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) در شهر «نارا» این کشور هدف شلیک دو گلوله قرار گرفت و درگذشت.

 پلیس ژاپن مردی مظنون و ۴۱ ساله به نام «یاماگامی تتسویا» را به اتهام قتل شینزو آبه دستگیر کرده است. پلیس ژاپن می‌گوید مظنون به آقای آبه از پشت شلیک کرده است.

طبق گزارش ان‌اچ‌کی مظنون بازداشت شده ساکن همان شهر محل حادثه است. منابع دفاعی می‌گویند که وی به مدت سه سال تا حدود سال ۲۰۰۵ برای نیروی دفاع شخصی دریایی کار می‌کرد.

پلیس می‌گوید مظنون به بازجوها گفته است که از نخست وزیر سابق ناراضی بوده و قصد کشتن او را داشته است.

 

 

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن که بود؟

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، روز جمعه در نارا در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او 67 سال داشت.

دکتر آبه در بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا در مرکز ژاپن در ساعت 5:03 بعد از ظهر به وقت محلی مرگ آبه را اعلام کرد. پزشکان روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که وی در حالت ایست قلبی در بیمارستان بستری شد و کادر پزشکی نتوانستند خونریزی بیش از حد را متوقف کنند.

آبه دو دوره جداگانه به عنوان رهبر ژاپن برای حزب راست گرای LDP خدمت کرد -- اولین دوره از 2006 تا 2007، سپس مجدداً از 2012 تا 2020. دومین دوره او طولانی ترین دوره متوالی برای یک رئیس دولت ژاپن بود.

آبه به خاطر افزایش مخارج دفاعی و ایجاد چشمگیرترین تغییر در سیاست نظامی ژاپن در 70 سال گذشته به یاد خواهد ماند. در سال 2015، دولت او تفسیری دوباره از قانون اساسی صلح‌طلب پس از جنگ ژاپن به تصویب رساند که به سربازان ژاپنی اجازه می‌داد تا برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم - با شرایطی در جنگ‌های خارج از کشور شرکت کنند.

آبه استدلال کرد  که این تغییر برای پاسخ به یک محیط امنیتی چالش‌برانگیزتر، اشاره به چین قاطع‌تر و آزمایش‌های موشکی مکرر در کره شمالی لازم است. آبه در طول دوره خود به دنبال بهبود روابط با پکن بود و در سال 2018 یک تماس تلفنی تاریخی با شی جین پینگ، رهبر چین داشت. در همان زمان، او سعی کرد با متحد کردن متحدان اقیانوس آرام با گسترش چین در منطقه مقابله کند.

آبه پس از ترک پست ریاست بزرگ‌ترین جناح حزب حاکم LDP باقی ماند و در درون حزب تأثیرگذار باقی ماند. او به مبارزات انتخاباتی خود برای سیاست امنیتی قوی‌تر ادامه داد و سال گذشته چین را با درخواست برای تعهد بیشتر متحدان برای دفاع از دموکراسی در تایوان خشمگین کرد. در پاسخ، پکن سفیر ژاپن را احضار کرد و آبه را متهم کرد که آشکارا حاکمیت چین را به چالش می کشد.

آبه در 21 سپتامبر 1954 در توکیو در یک خانواده سیاسی سرشناس به دنیا آمد. هم پدربزرگ و هم عموی بزرگش به عنوان نخست وزیر خدمت می کردند و پدرش دبیرکل سابق LDP بود. او در دانشگاه سیکی توکیو و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رشته سیاست تحصیل کرد، اما در ابتدا وارد تجارت شد و در سال 1979 در شرکت کوبی استیل سمت گرفت. سه سال بعد، دستیار وزیر امور خارجه شد.

آبه اولین بار در سال 1993 و در سن 38 سالگی به عضویت مجلس نمایندگان ژاپن انتخاب شد. چهار سال بعد به ریاست حزب منصوب شد و نخست وزیر ژاپن شد.

اولین دوره او با جنجال‌ها و بدتر شدن وضعیت سلامتی همراه بود و او در سال 2007 از رهبری حزب و نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد. پایان اولین دوره نخست وزیری آبه درهای چرخشی را باز کرد که در آن پنج مرد مختلف در مدت پنج سال تا انتخاب مجدد آبه در سال 2012 پست نخست وزیری را بر عهده داشتند. او در سال 2020 به دلیل بیماری از سمت خود کنار رفت.

سیاست اقتصادی که او در ژاپن به اجرا گذاشت هم برگرفته از نامش به «آبه نومیکس» مشهور شد.

او برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ به نمایندگی در پارلمان ژاپن انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ جونیچیرو کویزومی، نخست وزیر وقت او را به سمت منشی ارشد کابینه منصوب کرد و به دولت راه یافت.

در سال ۲۰۰۶ به مقام نخست وزیری رسید و جوان‌ترین نخست وزیر پس از جنگ ژاپن شد، هر چند دوره‌اش بسیار کوتاه و تنها کمی بیش از یکسال بود و بسیار بحث‌برانگیز هم بود.

او در سال ۲۰۱۲ بازگشت سیاسی غافلگیرکننده‌ای داشت و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ پیروز انتخابات شد و تا سال ۲۰۲۰ در قدرت ماند تا اینکه به دلیل بیماری استعفا داد.

آبه در سال ۲۰۲۰ پس از هفته‌ها گمانه زنی از سمت خود کنار رفت و اعلام کرد که از بیماری کولیت اولسراتیو رنج می‌برد، بیماری‌ای که در سال ۲۰۰۷ هم وی را مجبور به استعفا کرده بود.

پس از استعفا یوشیهیده سوگا، متحد نزدیکش در حزب جانشین او شد، اما وی همچنان به عنوان یک شخصیت قدرتمند در سیاست ژاپن دیده می‌شد.

سابقه دیپلماتیک

آبه یک چهره برجسته در صحنه جهانی بود. او روابط قوی با واشنگتن - متحد سنتی توکیو - ایجاد کرد و سعی کرد با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، رابطه شخصی برقرار کند و در زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، هنوز بر سر کار بود، به نیویورک سفر کرد تا با رئیس جمهور تازه منتخب جمهوری‌خواه دیدار کند. آبه در آن دیدار «غیررسمی» در سال 2016، اولین دیدار ترامپ با هر یک از رهبران جهان، از اتحاد آمریکا و ژاپن استقبال کرد و گفت که می‌خواهد با رئیس‌جمهور جدید «اعتماد ایجاد کند». او قویاً از موضع تند اولیه ترامپ در قبال کره شمالی حمایت کرد که با تمایلات جنگ طلبانه آبه همخوانی داشت.

در دوران تصدی وی، روابط ژاپن با کره جنوبی تیره شد. دو کشور درگیر یک مناقشه بزرگ بودند که در آن معاملات اطلاعاتی تجاری و نظامی لغو شد، تا حدودی به خاطر میراث جنگ جهانی دوم و استعمار وحشیانه ژاپن در شبه جزیره کره بود.

موفقیت و شکست "سوپر ماریو" المپیک

آبه در دوران آشفتگی اقتصادی به قدرت رسید و به زودی پس از دهه‌ها رکود، اقتصاد ژاپن را راه‌اندازی مجدد کرد. بلافاصله پس از انتخاب مجدد او به نخست وزیری در سال 2012، او آزمایش بزرگی را که معروف به "آبنومیکس" بود، راه اندازی کرد. این شامل سه تیر به اصطلاح بود -- محرک های پولی عظیم، افزایش هزینه های دولت و اصلاحات ساختاری.

متحدان آبه این طرح را برای احیای اقتصاد کشور و افزایش اعتماد مصرف کنندگان و سرمایه گذاران تحسین کردند. اما پس از یک شروع قوی، دچار تزلزل شد و در سال 2015 آبه "سه تیر جدید" را که برای تقویت تولید ناخالص داخلی طراحی شده بود شلیک کرد. هر گونه امیدی که ممکن است در نهایت به علامت خود برسد، زمانی که کووید-19 کشور را در سال 2020 فرا گرفت، از بین رفت و ژاپن را وارد رکود کرد.

یکی از مهمترین دستاوردهای داخلی آبه، تضمین المپیک 2020 توکیو بود. آبه وقتی در مراسم اختتامیه بازی های ریو در سال 2016 لباس نماد ژاپنی سوپر ماریو پوشید تا توکیو را به عنوان شهر میزبان بعدی معرفی کند، طرفداران بازی های ویدیویی را در سراسر جهان خوشحال کرد.

در یک بخش فوراً با میم، آبه با یک کلاه قرمز بزرگ نشان داده شد که از یک لوله سبز بیرون می آید، در حالی که صداهای بازی ویدیویی Super Mario در اطراف استادیوم ماراکانا طنین انداز می شد.

اما موفقیت بازی‌های مورد انتظار توکیو در نهایت با همه‌گیری کووید-19 لغو شد، که باعث شد مسابقات به سال 2021 موکول شود. عدم تمایل اولیه برای به تعویق انداختن بازی‌ها تا حدودی به دلیل واکنش کند ژاپن به همه‌گیری ویروس کرونا بود که در اوایل سال 2020 این کشور را درگیر کرد. آبه ماه‌ها پس از شناسایی اولین موارد، وضعیت اضطراری اعلام کرد. دولت او همچنین به دلیل نرخ پایین آزمایشات و کمبود اولیه تجهیزات پزشکی تخصصی برای درمان تعداد فزاینده بیماران مورد انتقاد قرار گرفت.

موفقیت آمیزتر آبه برای کناره گیری امپراتور آکیهیتو، اولین پادشاه ژاپنی بود که در دو قرن گذشته از قدرت کنار رفت. او توسط پسرش، امپراتور ناروهیتو، در اکتبر 2019، با شروع دوران Reiwa، جانشین او شد. "مانند گل‌های درخت آلو که در بهار پس از زمستان سرد با افتخار شکوفا می‌شوند، ما آرزو می‌کنیم که مردم ژاپن مانند گل‌های منفرد با (وعده آینده) شکوفا شوند. با چنین آرزویی برای ژاپن، ما تصمیم به "ریوا" گرفتیم. آبه هنگام اعلام دوره جدید گفت. از آبه همسرش آکی آبه به نام ماتسوزاکی به یادگار مانده است که در سال 1987 ازدواج کرد. این زوج صاحب فرزند نشدند.

شایان ذکر است :خبرگزاری کیودو، اعلام کرد شینزو آبه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در شهر «نارا» در غرب این کشور مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در حال خونریزی به بیمارستان منتقل شد.

پیش از انتشار این خبر شبکه تلویزیونی رسمی «ان.اچ.ک» ژاپنی از شنیده شدن صدای تیراندازی خبر داده بود.

طبق گزارش رسانه‌های ژاپن، عامل تیراندازی که 41 سال دارد، بازداشت شد. پلیس ژاپن گفته است که تیراندازی به سمت آبه با تفنگ و از پشت سر بوده است. گفته شده است شخصی که به آبه تیراندازی کرد، یک بازنشسته ارتش است.

شبکه تلویزیونی «ان. اچ. ک» گفته است پس از حمله علائم حیاتی در آبه دیده نشده است اما دولت ژاپن تاکید کرده او به بیمارستان منتقل شده و هنوز شرایط جسمانی نامعلومی دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از نیروهای آتش نشانی که در محل حادثه بودند گزارش داد که شینزو آبه پس از اصابت گلوله از نارسایی قلبی و تنفسی رنج می‌برد، اما مقامات پلیس و آتش نشانی هنوز به صورت رسمی مرگ نخست وزیر سابق این کشور را اعلام نکرده است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، پس از اعلام زخمی شدن آبه، فعالیت انتخاباتی خود را تعلیق کرد و به توکیو بازگشت.

سفیر آمریکا در ژاپن در اولین واکنش نسبت به حادثه تیراندازی به آبه «ابراز تاسف» کرد.

آبه در دو دوره نخست وزیر بود. او از 26 دسامبر 2012 تا 16 سپتامبر 2020، طولانی‌ترین دوره نخست وزیری این کشور را بر عهده داشت.

او در سال 2020 به دلیل مشکلات سلامتی استعفا کرد.

در همین حال وزارت داخلی ژاپن اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای به تعویق انداختن یا تغییر تاریخ انتخابات پارلمانی ژاپن که قرار است روز یکشنبه برگزار شود‌، وجود ندارد.

 با هدف قرار گرفتن شینزو آبه طی یک سخنرانی، عمر پرسابقه ترین نخست وزیر ژاپن طی یک حمله تروریستی به پایان رسید.

بنابر گزارش ها مظنون به ترور نخست وزیر سابق ژاپن افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی به نام تتسویا یاماگامی است که برای شلیک از تفنگ ساچمه‌ای بهینه سازی شده استفاده کرده است. طبق قوانین ژاپن این تنها سلاحی است که یک غیرنظامی می‌تواند داشته باشد. تصویر زیر لحظه دستگیری ضارب آبه را نشان می دهد.

ضمن اینکه هنوز از انگیزه ضارب خبری در دست نیست.

در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده تصویر فرد ضارب هنگامی سخنرانی آبه دیده می شود. ضارب در تصویر زیر فردی است که در کنار پرچم و پشت به جمعیت به حالت دست به کمر ایستاده و در انتظار موقعیت مناسب برای شلیک است.

سخنرانی هایی مانند سخنرانی آبه در ۲۰ روز قبل از انتخابات معمول است، تنها دوره ای که تبلیغات انتخاباتی مجاز است. حضور پلیس در اطراف سیاستمداران مشهوری مانند آبه امری عادی است، اما اختلالات و خشونت از هر نوع بسیار نادر است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص سوابق ترور و اتفاقات مشابه نوشت: در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.

در همین راستا نیویورک تایمز نوشت: طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از این حوادث مربوط به اسلحه، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

نگاهی به زندگی سیاسی آبه

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.

آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.

شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.

در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.

آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.

سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن بهمراه آبه پدر با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.

سال ۱۳۹۸ نیز آبه در سفر به تهران تلاش داشت تا با میانجی گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد.

طولانی ترین مدت نخست وزیری

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت. او طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشته است . در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور "برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند."

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

واکنش شخصیت ها و مقامات

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این حمله گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه عمیقا نگران است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در رسانه اجتماعی خود گفت: «آبه یک دوست واقعی برای من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی به مردم فوق‌العاده ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می‌کردند. همه ما برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می‌کنیم.»

«رام امانوئل - Rahm Emanuel» سفیر ایالات متحده در ژاپن گفته که از این تیراندازی ناراحت و شوکه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ارسال پیام تسلیت شخصی به خانواده نخست وزیر ترور شده ژاپن، شینزو آبه را یک دولتمرد برجسته توصیف کرد.

ایوان دوکه مارکز، رئیس جمهوری کلمبیا نیست در توییتی با ابراز پیام تسلیت نوشت: ما همیشته او را که رهبری با روابط نزدیک با کلمبیا بود یاد خواهیم کرد.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان هم در توئیتی با ابراز بهت و ناراحتی عمیق از مرگ آبه گفت که کشورش در کنار ژاپن خواهد ماند.

رئیس جمهوری کره جنوبی هم در پیامی ترور شینزو آبه را اقدامی جنایتکارانه غیرقابل قبول توصیف کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی انگلیس در پیامی توئیتری مرگ نخست‌وزیر سابق را به مردم ژاپن و خانواده شینزو آبه تسلیت گفت.

نارندرا مودی،‌ نخست وزیر هند هم در پیامی اعلام کرد که این کشور به نشانه احترام به آبه روز شنبه را عزای عمومی اعلام می کند. وی گفت که رابطه اش با شینزو آبه به سال‌ها قبل باز می‌گردد و از او به عنوان رهبری برجسته، دولتمردی جهانی و مدیری قابل یاد کرد.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا هم شینزو آبه را دوست و همپیمانی بزرگ برای استرالیا توصیف کرد و خطاب به مردم ژاپن گفت: ما هم در کنار شما عزاداریم.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در پیامی عنوان کرد که ژاپن نخست‌وزیری بزرگ را از دست داد.

وی افزود که آبه عمر خود را صرف مردم کشورش کرد و تلاش کرد که توازن و تعادل را به جهان برقرار سازد.

دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس نیز با ذکر این جمله که آبه دوست خوب و شریکی قوی برای انگلیس بود، مرگ وی را ناراحت کننده و شوک آور خواند.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه نیز آبه را دولتمردی بزرگ خواند که نامش را در ژاپن به یادگار گذاشته است.

واکنش ایران به ترور شینزو آبه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز  درپی ترور نخست وزیر اسبق ژاپن در پیامی نوشت: ترور آبه شینزو نخست وزیر اسبق ژاپن را محکوم و درگذشت وی را به ملت و دولت دوست، ژاپن تسلیت میگویم.

خدمات ارزنده ایشان بعنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا شینزو آبه شینزو آبه ترور شد افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نخست وزیر سابق ژاپن گلوله قرار گرفت نخست وزیر ژاپن نظر می رسد نخست وزیر اصابت گلوله رئیس جمهوری قانون اساسی طولانی ترین رئیس جمهور امور خارجه یک سخنرانی نخست وزیری شینزو آبه مردم ژاپن او در سال پس از جنگ ژاپن گفت سلاح گرم روز جمعه بازی ها سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل سه نفر از اعضای خانواده در شادگان

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سرهنگ سید قاسم موسوی با اعلام این خبر اظهار کرد: روز گذشته (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌دنبال وقوع قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری در یکی از مناطق شهرستان شادگان، دستگیری قاتل به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی با تسلط اطلاعاتی در کمتر از ۱۰ ساعت محل اختفای قاتل را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی در عملیاتی ضربتی او را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان شادگان با اشاره به اینکه از مخفیگاه قاتل سلاح به کار رفته در قتل کشف شد، تصریح کرد: متهم در تحقیقات پلیس ضمن اعتراف به قتل ارتکابی نیز انگیزه خود را اختلافات خانوادگی و مالی عنوان کرد.

سرهنگ موسوی بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

دیگر خبرها

  • دستگیری قاتل سه نفر از اعضای خانواده در شادگان
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • دستگیری قاتل عضو یک خانواده در شادگان
  • دستگیری قاتل ۳ عضو یک خانواده در شادگان
  • دستگیری قاتل سه عضو یک خانواده در شادگان
  • ‌ دستگیری قاتل سه عضو یک خانواده در شادگان
  • ‌ دستگیری قاتل ۳ عضو یک خانواده در شادگان ‌
  • ‌ دستگیری قاتل سه عضو یک خانواده در شادگان ‌
  • خانواده قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟
  • خانواده هم قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟