Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل سیاسی به چرایی انتخاب دوحه به عنوان میزبان مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت که قطر یک همزیستی مسالمت‌آمیز با ایران بعد از اعمال تحریم‌های عربستان از خودش نشان داده و منافع مشترکی در حوزه انرژی با ما دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، قطر به عنوان میزبان مذاکرات احیای برجام بعد از سفر مورا به تهران و آن عجله‌ای که برای احیای برجام داشت و پیغام‌هایی که آمریکا بعد از فشار ناشی از جنگ اوکراین و تاثیر گذاری آن بر اروپا سبب شد یک نرمش‌ها و کنشی را در عرصه بین الملل در خصوص برجام و ورود ایران به بازار‌های جهانی برای نفت و گاز و انرژی ایران توسط سیاستمدارن غربی مدنظر قرار گیرد تا بتوانند بار بزرگی را از این فشاری که از نظر مشگلات اقتصادی و تحریمی که برای روسیه به وجود آوردند در جنگ اوکراین مرتفع بکنند؛ خوب ایران امروز داره نفت خود را می‌فروشد نفت ایران به مشتریان خاص خودش صادر میشود و عموما نفت مازاد بیشتر از نیاز مشتریان در حال حاضر تولید نداریم که بخوایم مشتریانی که در شرایط تحریم سنگین ایران را کمک کردند و نفت مارا با دلار و پول‌های دوجانبه خریداری کردند امروز ما بریم به سمتی که این مشتریان را کنار بگذاریم تا اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا گرگ‌هایی که همواره پس از اینکه از چاه و چاله اینارو بیرون می‌آورند کشور‌هایی که به اینا کمک کردند با بی مهری این چشم آبی‌های غربی مواجه هستند؛۱۵تا ۲۰میلیون بشکه در روز مصرف انرژی و نفت اروپاست؛ روسیه به تنهایی ۲۴درصد از کل منابع انرژی اروپا را تامین میکرد این ۲۴درصد شامل ذغال سنگ و نفت و گاز و یکسری از سوخت‌های جامد میشد که از طریق روسیه تولید و در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌گرفت؛ از طرفی هم خوب ۲۷عضو در اتحادیه اروپا حضور دارند؛ این ۲۷عضو که نگاه بکنید نیاز مبرم به انرژی دارند؛ به جز اسکاتلند که همان دریای برنت را دارد استخراج میکند و میشه گفت پایه نرخ گذاری برای نفت‌های دنیا هم میشود محسوب میشود بقیه کشور‌های اروپایی از داشتن منابع انرژی محروم اند و امروز انرژی به عنوان بخش اصلی راهبرد توسعه برای کشور‌ها مدنظر قرار گرفته میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهین دهقان در ادامه گفت؛ اگر دقت کنید در میزان مصرفی که اتحادیه اروپا در حوزه انرژی وجود دارد و میتواند تاثیر گذاری خودش را روی دیگر کالا‌ها بگذارد و اروپا را با چالش تورمی بزرگ تو حوزه اقتصاد مواجه کند؛ با تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده و فشار متقابلی که روسیه آورده اروپا و آمریکا را با یک چالش بزرگ امنیتی در حوزه انرژی مواجه کرده اند که اگر دقت کنید کشور‌های تولید کننده نفت مثل ایران و عراق و ونزوئلا و همچنین سودان با تحریم‌های سنگین آمریکا در حوزه نفت و گاز و انرژی و دلار و ... مواجه بود. این کمبود‌ها در کنار کمبود انرژی که روسیه از صادرات آن به کشور‌های اروپایی خودداری کرده سبب شده امروز آمریکا بخاطر تحریم‌هایی که همراه اروپا علیه کشور‌های بلوک شرق بهتر گفت اعمال کرده خودش با یک چالش بزرگ امنیتی تو حوزه انرژی مواجه شده و این می‌رود به سمتی که یک فروپاشی مجددی را درون اتحادیه اروپا و آمریکا ببینیم. اینکه اتحادیه اروپا تبدیل به یک ایالت آمریکا شده بود امروز با نافرمانی در مواجه با پیمان‌ها و قراداد‌هایی که با آمریکا بسته شده که اعمال تحریم و اعمال قدرت علیه دیگر کشور‌ها به صورت نامشروع داشته باشند؛ خوب یکسری اتفاق‌ها هم در دنیا افتاده بسیاری از مردم معتقدند در پنجاه سال اینده به عنوان مثال نفت و گاز و .. خاصیت خودش را از دست می‌دهد و انرژی‌های جدید جایگزین میشود؛ اینکه اروپایی‌ها اصرار دارند ایران انرژی هسته‌ای نداشته باشد به دنبال این هستن که آینده‌ی نزدیک که عرضه نفت خام محدود شد ایران برای تولید انرژی و برق خودش و موارد دیگر با یک چالش بزرگ امنیتی مواجه بشود که میشه گفت امنیت ملی ما را در حوزه‌های مختلف تحت تاثیر قرار بدهد.


حالا چرا قطر برای مذاکرات انتخاب شده که بدنبال مذاکراتش برود چرا برای مثال امارات و بحرین و ... انتخاب نشد؛ قطر یک همزیستی مسالمت آمیز با ایران بعد از اعمال تحریم‌های عربستان از خودش نشان داده و قطر منافع مشترکی در حوزه انرژی با ما دارد؛ میدان‌های مشترک گازی و نفتی که ایران با قطر دارد تقریبا میشه گفت یک شریک راهبردی ما در حوزه انرژی که برای برداشت از منابع نفت و گاز ما اگر اتحادیه اروپا بخواد اقدام کند حتما باید قطر هم بخشی از این پازل باشد و یا ایران هم در کنار قطر بخشی از این پازل باشد.

 

امیر مهین دهقان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قطر مذاکرات برجام ایران برجام نفت اتحادیه اروپا حوزه انرژی نفت و گاز کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی

رئیس جمهور فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش بیشتر در زمینه دفاع مشترک اروپایی، بازدارندگی هسته‌ای را عنصری اجتناب ناپذیر در این راستا دانسته و خواستار بحث درباره نقش این تسلیحات در دفاع مشترک اروپایی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که این کشور آماده کمک بیشتر به دفاع از اروپا است. به گفته وی بازدارندگی هسته‌ای که می تواند ارائه شود یک "عنصر اجتناب ناپذیر" است.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، خواستار بحث درباره نقش سلاح های هسته‌ای در دفاع مشترک اروپا شده است. ماکرون در مصاحبه‌ای با گروه رسانه ای ابرا که روز شنبه منتشر شد، گفت: او می خواهد بحثی را آغاز کند که باید شامل دفاع موشکی، قابلیت های دوربرد و تسلیحات هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته‌ای آمریکایی در خاک خود دارند.

وی افزود: بیایید همه چیز را روی میز بگذاریم و به آنچه واقعاً قابل اعتماد از ما محافظت می کند، بنگریم. وی افزود: فرانسه آماده است بیشتر در زمینه دفاع از اروپا ایفای نقش کند. از زمان برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا بوده است.

ماکرون پیش از این هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه سوربن پاریس خواستار تقویت دفاع اروپایی شده بود. مکرون گفت: اروپای ما فانی است، می تواند بمیرد و این بستگی به تصمیمات ما دارد. او خواستار دفاع «معتبر» اروپا شد. وی تاکید کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای که فرانسه در اختیار دارد "یک عنصر اساسی دفاع از قاره اروپا" است.

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مدت هاست که توسعه صنعت هسته‌ای اروپا را ترویج می کند که شامل فرآوری اورانیوم نیز می شود. در فوریه 2022، او از چرخش در فرانسه به سمت گسترش مجدد انرژی هسته‌ای خبر داد و وعده ساخت تا 14 راکتور جدید را داد.

ماکرون این موضوع را با بیان اینکه انرژی هسته‌ای کم انتشار است و به تامین مستقل انرژی کشور کمک می کند، توجیه می کند. منتقدان خاطرنشان می کنند که فرانسه حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای را از قزاقستان و ازبکستان وارد می کند.

بریتانیا و فرانسه تنها دو کشور اروپایی ناتو هستند که چنین سیستم های تسلیحاتی دارند. ماکرون پیش از این در سال 2020 به آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که درباره همکاری اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای صحبت کنند که تا کنون بی پاسخ مانده است.

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمتماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سردار آزمون و هم تیمی هایش در رم
  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سرداز آزمون و هم تیمی هایش در رم
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی