Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:01:59 GMT

تومورمارکر سرطان کلون را چگونه می‌توان شناخت؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۵۰۷۰

تومورمارکر سرطان کلون را چگونه می‌توان شناخت؟

ایسنا/زنجان فوق‌تخصص گوارش گفت: تومورمارکرهای سرطان روده بزرگ (کولون) را می‌توان در خون یا خود بافت تومور پیدا کرد و این تومورماکرها با استفاده از آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شوند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تومورمارکر سرطان کلون، اظهار کرد: تومورمارکرها که نشانگرهای زیستی نیز نامیده می‌شوند، آنتی‌ژن‌هایی هستند که توسط سرطان یا سایر سلول‌های بدن در پاسخ به سرطان تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: تومورمارکرهای سرطان روده بزرگ (کولون) را می‌توان در خون پیدا کرد و این تومورماکرها با استفاده از آزمایش خون اندازه‌گیری شده یا در خود بافت تومور یافت می‌شوند.

این پزشک با بیان اینکه داشتن سطح بالایی از نشانگر تومور نشان می‌دهد که ممکن است سرطان در بدن وجود داشته باشد اما به خودی خود، سطح بالای نشانگر تومور برای تشخیص کافی نیست، افزود: تومورمارکرها ممکن است همراه با سایر آزمایش‌ها (اسکن، بیوپسی و غیره) برای کمک به تشخیص بیماری مشکوک به سرطان، پیش‌بینی و پیش‌آگهی پس از تشخیص و کمک به تصمیم‌گیری درمانی استفاده شوند.

شریفی با بیان اینکه در سرطان کولون، نشانگرهای تومور اغلب برای ارزیابی پاسخ بیمار به درمان سرطان یا نظارت بر عود (عود سرطان پس از درمان) استفاده می‌شود، تصریح کرد: کاهش تومور مارکر امکان دارد نشان‌دهنده پاسخ سرطان به درمان باشد، اگر تغییری ایجاد نشود یا نشانگر تومور افزایش پیدا کند. همچنین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که درمان موثر نیست یا سرطان بازگشته و این نتایج باید همراه با آزمایشات رادیولوژی، معاینه فیزیکی و افزایش یا کاهش علائمی که بیمار تجربه کند، ارزیابی شود.

فوق‌تخصص گوارش با بیان اینکه محدودیت‌هایی برای استفاده از نشانگرهای تومور وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش نشانگرهای تومور شود؛ بنابراین هنگام تفسیر نتایج آزمایش باید این موارد را نیز در نظر گرفت، ادامه داد: شایع‌ترین سرطانی که باعث افزایش CEA می‌شود، سرطان روده بزرگ و راست روده بوده و شرایط خوش‌خیمی که می‌تواند CEA را افزایش دهد شامل سیگار کشیدن، عفونت‌ها، بیماری التهابی روده، پانکراتیت، سیروز کبدی و برخی از تومورهای خوش‌خیم در همان اندام‌هایی است که در آن‌ها افزایش سطح CEA نشان‌دهنده سرطان است.

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا CEA پس از بهبود سرطان به حالت عادی باز می‌گردد، اظهار کرد: اکثر افراد سالم سطح CEA کمتر از ۲.۵ نانوگرم در میلی‌لیتر دارند و سطح CEA معمولاً بین یک تا چهار ماه پس از بهبود موفقیت‌آمیز سرطان به حالت عادی باز می‌گردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا CEA بدون داشتن سرطان می‌تواند بالا باشد، خاطرنشان کرد: بله؛ افزایش سطح CEA و CA ۱۹ - ۹ ممکن است در بیماران بدون سرطان رخ دهد و در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که سطوح به طور کاذب افزایش یافته، در ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان کولون پس از درمان رخ دهد که منجر به اضطراب و انجام‌ آزمایشات غیرضروری می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان گوارش سرطان تومور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران

محمد مهدی عباس زاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه ۱۲ درصد گوشت مرغ موردنیاز کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: با توسعه زنجیره مرغ در مازندران، توان صادراتی این زنجیره در استان افزایش خواهد یافت.

او  افزود:استان مازندران قطب تولید طیور کشور به شمار می‌رود و در همه عرصه‌های کشاورزی به عنوان نگین کشاورزی کشور مطرح است، تصریح کرد: زنجیره تولید مرغ یکی از زنجیره‌های مهم در استان مازندران به شمار می‌رود که قابلیت توسعه دارد.

عباس زاده  با اشاره به اینکه زنجیره تامین گوشت مرغ روند رو به رشدی را سپری می‌کند، کفت: مازندران از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه تولید گوشت سفید برخوردار است به صورتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جوجه کشی کشور در مازندران واقع شده و بیش از ۲۷ درصد جوجه یک روزه کشور در استان مازندران تولید می‌شود.

او  با تاکید بر اینکه حدود ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می‌شود و این استان در تامین بخشی از نیاز مرغ پایتخت و استان‌های همجوار مشارکت دارد، گفت: در سالجاری با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در جهت افزایش جوجه ریزی در کشور، ظرفیت تولید مرغ در این استان افزایش یافته است و به سمت صادرات گام برداشته شده است.

عباس زاده ابراز امیدواری کرد قابلیت صادرات و گسترش ارسال تولیدات به خارج از کشور در سال‌های آینده با حمایت‌های بیشتر روند پرشتاب تری را بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان