Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@07:00:59 GMT

ترور آبه، شلیک به قلب دموکراسی ژاپن

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۵۳۳۸

ترور آبه، شلیک به قلب دموکراسی ژاپن

ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن تنها دو روز قبل از انتخابات مجلس اعیان این کشور در حالی رخ داد که برخی تحلیل گران این کشتار را نه تنها ترور یک شخصیت سیاسی برجسته، بلکه شلیک به قلب دموکراسی می دانند.

به گزارش ایران آنلاین، روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در نوشتاری در این خصوص آورد: گلوله هایی که شینزو آبه را از پا درآورد، پایه های دموکراسی را هدف قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما با نهایت خشم این اقدام شینع را محکوم می کنیم و در عین حال از درگذشت نخست وزیر پیشین متاسفیم.

این مساله کاملا تکان دهنده است که این سیاستمدار فعال و بانفوذ تنها دو روز قبل از انتخابات مجلس اعیان کشته شد.

انتخابات، اصلی ترین پایه های یک دموکراسی است. آزادی فکر و عقیده و همچنین آزادی بیان و رای دادن، برترین حقوقی است که باید در جریان انتخابات به شدت مورد حمایت قرار گیرد. 

نویسنده در ادامه نوشت: هر تلاشی صرف نظر از انگیزه آن، برای برهم زدن انتخابات از طریق خشونت و سرکوب آزادی، چالشی را پیش روی دموکراسی پس از جنگ ما ایجاد می کند و کاملا غیرقابل قبول است. ما نیاز داریم با خطر و شدت این جنایت وصف ناپذیر مقابله کنیم.

سیاستمداران از سوی رای دهندگان انتخاب می شوند تا به عنوان نماینده همه مردم عمل کنند. قانونگذارانی که از سوی رای دهندگان برای این منصب مناسب شناخته نشوند، کرسی هایشان را در فرآیند انتخاباتی از دست می دهند.

آبه قدیمی ترین نخست وزیر در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بود. میراث سیاسی وی به نحوی غیرقابل اجتناب در آینده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همانطور که یاسوهیرو ناکاسون نخست وزیر ژاپن در سال های ۱۹۱۸ تا ۲۰۱۹میلادی گفت همه سیاستمداران متهم در دادگاه تاریخ هستند.

با این حال، مطلقا هیچ توجیهی وجود ندارد که یک سیاستمدار، بهای عملکرد خود را با جانش بدهد.

این نوشتار در ادامه تاکی می کند: ژاپن در یک دوره پرتلاطم قبل از جنگ، با تروریسم سیاسی دست به گریبان بود. از جمله این موارد ترور تسویوشی اینوکای نخست وزیر سال های ۱۸۵۵ تا ۱۹۳۲ در حادثه ۱۵ می و تلاش برای کودتای ۱۹۳۶ از سوی افسران جوان ارتش امپراطوری ژاپن در حادثه ۲۶ فوریه بود. یادآوری این نکته که این حملات تروریستی در نهایت به شکست ویرانگر در جنگ اقیانوس آرام منتهی شد که شماری کشته در داخل و خارج برجا گذاشت، مساله هوشیارکننده ای است.

حملات تروریستی علیه سیاستمداران در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم نیز رخ داد. هر زمانی که حمله ای اتفاق می افتاد، مردم ژاپن خشم خود نسبت به این اقدامات نکوهش باری را نشان می دادند، اما همچنان بدون تسلیم در برابر این تهدید، موفق شدند از آزادی های خود محافظت کنند. این تعهد ارزشمند به آزادی باید به نسل های آینده منتقل شود.

نویسنده این نوشتار از مقام های مربوطه خواست پیشینه این قتل را روشن کننده و مردم را به رفتن پای صندوق های رای برای انتخابات روز ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) فراخواند.

از آغاز قرن بیست و یکم، دموکراسی در بخش های مختلف جهان از مسیر اصلی خود خارج شده است. حملات اوباش به ساختمان کنگره در واشنگتن در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به برجسته ترین نماد این روند تخریب گذانه تبدیل شد. اما ترور نخست وزیر پیشین ژاپن بر عمق بحران دمکراسی در این کشور تاکید داشت.

فیلم/ علت ترور شینزو آبه مشخص شد ابراز تاسف دبیر کل سازمان ملل از ترور نخست وزیر پیشین ژاپن واکنش بایدن به ترور شینزوآبه: او قهرمان اتحاد و دوستی بین کشورهای ما بود

انتهای پیام/

 

 

 


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نخست وزیر پیشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

        به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از محل برگزاری مناظرات انتخاباتی در محل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: برگزاری مناظرات انتخاباتی در دور نخست، نقش مهمی در شناخت نامزدها داشت و این رویکرد برای دور دوم نیز انجام خواهد گرفت.   محمدکمال سروری‌ها افزود:برگزاری این مناظرات فرصتی مناسب برای نامزدها است تا با هزینه کمتر، برنامه ها و افکار خود را بهتر بیان کنند و از سوی دیگر برای مردم نیز فرصتی مغتنم است تا با صرف زمان اندک، با نامزدها آشنایی بیشتری پیدا کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را ارائه کنند گفت: مناظرات انتخاباتی در رسانه های رسمی استان در حال ضبط است و در موعد مقرر انتشار خواهد یافت. وی عنوان کرد: مردم ایران، لیاقت قوی ترین و شایسته ترین منتخبان برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند، از این رو باید انسانی کارآمد و کاربلند راهی مجلس شورای اسلامی شود.   سروری ها افزود: نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را با تلاش پیگیری کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی هزار و ۲۰۰ شعبه اخذ رای برای حوزه مشهد و کلات پیش بینی شده است که نسبت به انتخابات مرحله نخست ۶۱۲ شعبه کاهش یافته است.   در دور نخست انتخابات مجلس، تکلیف ۱۷ نفر از ۱۸ نماینده در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی معلوم شد و یک نماینده دیگر باید از میان ۲ نامزد شامل "کاظم معتمدی فر و حسنعلی اخلاقی" برای تصاحب یک کرسی دیگر حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دور دوم انتخابات برگزیده شود.   نفر نخست این فهرست ۲ نفره به ترتیب بیشترین آرا، کاظم معتمدی فر، مدیر عامل سابق شرکت پدیده شاندیز است. وی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است و ۴۰ سال تجربه مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در بخش های دولتی و خصوصی را در کارنامه دارد. معتمدی فر در مرحله نخست این انتخابات ۱۴۴ هزار و ۵۲۳ رای به دست آورد.   نفر دوم این فهرست حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی است که ۵۵ سال دارد و دارای مدرک دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است، وی عضو شورای شهر مشهد در دوره چهارم بود و مورد حمایت ائتلاف "شانا" است. اخلاقی در مرحله اول انتخابات ۱۳۰ هزار و ۲۰۲ رای کسب کرد.

دیگر خبرها

  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • دموکراسی علیه آزادی
  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • ندای آزادی
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد