Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیر قطب علمی شعرپژوهی فرهنگ عامه دانشگاه شیراز با ابراز تاسف شدید از درگذشت دکتر حسن ذوالفقاری، گفت: ایجاد ده‌ها نهاد اثرگذار فرهنگی، ادبی و علمی از یادگارهای ارزشمند دکتر ذوالفقاری است.

دکتر کاووس حسنلی، در گفت و گو با ایسنا، با ابراز تسلیت به جهت از دست دادن یکی از استادان برجسته ادبیات، گفت: آخرین بار عصر روز جمعه، با دکتر حسن ذوالفقاری پیرامون آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری نشستی علمی که قرار بود امروز انجام شود، گفت‌وگو داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسنلی با یادآوری اینکه سفر نابه‌هنگام دکتر ذوالفقاری،  همه اهالی فرهنگ و ادب کشور را در شوک فرو برده است، گفت: قرار بود امروز برای رونمایی کتاب، با هم جشن بگیریم اما اکنون برای از دست دادنش، عزا گرفته‌ایم.

او اضافه کرد: دکتر ذوالفقاری مردی یگانه بود که چند منش نیکو را یک‌جا در وجود نازنینش جمع کرده بود: عشق عمیق به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، آگاهی گسترده از فرهنگ و ادب عامه، تلاش بی‌وقفه و کوشش شبانه‌روزی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی‌ در سراسر جهان.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: او با بخشندگی‌های بی‌چشم‌داشت و مهربانی‌های بی‌دریغ، داشته‌های خود را بزرگوارانه و به‌آسانی در اختیار همگان می‌گذاشت و از این بخشندگی همواره شادمان بود. من در طول سه دهه دوستی، حتی یک بار هم ندیدم که در گره‌گشایی، دستگیری و مهرورزی اندکی کوتاهی کرده باشد.

وی گفت: از ویژگی‌های نیکوی دکتر ذوالفقاری تلاش پی‌گیر برای ایجاد نهادهای فرهنگی و ادبی بود. امروزه ده‌ها نهاد فعال و اثرگذار وجود دارد که دکتر ذوالفقاری یا خود به‌تنهایی آن را پدید آورده و یا یکی از بنیان‌گذاران آن‌ بوده است.

رئیس مرکز حافظ شناسی خاطرنشان کرد: قطب علمی ادب عامه در دانشگاه شیراز یکی از همین نهادهاست که از همان آغاز از برکت همراهی‌های همدلانه‌ی او بهره‌مند بوده و تا همیشه وام‌دار اوست.

حسنلی اضافه کرد: طرح تدوین مجموعه‌ی بومی‌سروده‌های ایران را در قطب علمی دانشگاه شیراز با اشتیاق فراوان پی‌گیری می‌کرد و امروز ۱۸ تیرماه قرار بود برای رونماییِ چهار کتاب از همین مجموعه‌ با هم جشن بگیریم و ایشان که از سخنرانان این نشست بودند، چقدر از این رویداد علمی اظهار خوشحالی می‌کردند! اما هزاران افسوس که اینک با چشم‌هایی گریان و قلب‌هایی داغدار ناباورانه در سوگ او نشسته‌ایم.

استاد دانشگاه شیراز با قرائت این بیت شعر بیدل دهلوی؛ بس‌که یاران در همین ویرانه‌ها گم گشته‌اند/ می‌چکد اشکم ز چشم و خاک را بو می‌کند، گفت: چه می‌توان کرد، که "همه مرگ راییم پیر و جوان / به گیتی نماند کسی جاودان."

حسنلی اضافه کرد: بعد از این چاره‌ای نیست جز آن‌که دوست‌داران دکتر ذوالفقاری عطر وجودش را در برگ‌برگ آثار گوناگونش جست‌وجو کنند، که به‌ گفته سعدی عزیز "دولت جاوید یافت هرکه نکونام زیست / کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را."

این استاد دانشگاه گفت: روان مینوی دکتر حسن ذوالفقاری، در پی پنج دهه «ایمان خالصانه و احسان صادقانه» در بهشت برین آرام گرفته است. از خداوند مهربان برای خانواده‌ی محترم ایشان و همه‌ی اهالی فرهنگ و ادب ایران بزرگ، شکیبایی و بردباری خواهانم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دانشگاه شیراز کاووس حسنلی حسن ذوالفقاری بومی سروده های ایران دکتر ذوالفقاری دانشگاه شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی خورد
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • پیام تبریک دکتر رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم