Web Analytics Made Easy - Statcounter

در استان مرکزی ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار با متوسط عملکرد دو هزار و ۸۲۹  کیلوگرم در هکتار در یکی از مناطق عمده لوبیا کاری کشور محسوب می‌شودکه در این راستا لوبیاکاران نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، این روزها کشت و تولید لوبیا به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استان مرکزی از رونق خاصی برخوردار است به گونه ای که می‌توان از شهر خمین در استان مرکزی به عنوان قطب تولید لوبیا در کشور نام برد چراکه شرایط آب و هوایی مناسب، انجام کشت به صورت مکانیزه و استفاده از بذر اصلاح شده سبب شده تا کشاورزان استان مرکزی مقام نخست تولید لوبیا در کشور را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و مراکز خرید رسمی، از این ظرفیت نهایت استفاده را برد و بخشی از مشکل بیکاری در استان مرکزی را رفع کرد و درآمد و آورده تولید محصول را در این استان چند برابر سازد.

براساس آمار، سال قبل 3 هزار و 535 هکتار از اراضی کشاورزی خمین زیرکشت محصول لوبیا قرار گرفت که 2 هزار و 590 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت لوبیا چیتی، 520 هکتار زیر کشت لوبیا قرمز و 725 هکتار زیر کشت لوبیا سفید رفت که نشانگر رقم و عدد قابل توجهی در تولید لوبیا است.

برداشت لوبیا در خمین از اواخر شهریور شروع می‌شود که در سال قبل با توجه به بارندگی‌ بهاره پیش‌بینی شده بود حدود 10 هزار و 500 تن انواع لوبیا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

نکته مهم اینجاست که پرورش لوبیا به آب زیادی احتیاج دارد و بذر اصلاح شده لوبیا چیتی در یک شرکت خصوصی در خمین تولید شده و در اختیار کشاورزان کشور قرار می‌گیرد، در عین حال وجود 45 کارگاه بوجاری و بسته‌بندی لوبیا، خمین را به قطب تجارت و تولید لوبیا تبدیل کرده است ، 12 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی خمین فعال هستند که 90 درصد آنها به کاشت و تولید لوبیا مشغول هستند.

 پیگیری برای مرکز رشد واحد‌های فناوری بخش کشاورزی

"غلامرضا گودرزی" رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب استان در سطح بین‌المللی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین است، اظهار داشت: در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از صفر تا 100 معرفی رقم انجام می‌گیرد، سال گذشته دو رقم پاچ باقاله و 2 رقم لوبیای سبز معرفی شدند و چندین رقم در دست معرفی است.

وی افزود: گیاه لوبیا یکی از آب‌برترین گیاهان است که در استان ما بین 16 هزار تا 22 هزار متر مکعب در هکتار در سال بسته به شرایط اقلیمی، توپوگرافی و بافت خاک مصرف آب دارد به همین سبب توقف کشت این گیان در دستور کار بود که با انجام کار تحقیقاتی بر روی این گیاه در پردیس آموزش و تحقیقات لوبیای خمین، سیستم میانگین عملکرد بالا رفته و صرفه جویی هزینه تولید نیز ایجاد شده و 2 رقم لوبیا نیز در دست معرفی برای امسال است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی عنوان کرد: استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در کشت لوبیا مانند طراحی، اجرا و توسعه انجام شده و این طرح مورد استقبال اکثریت کشاورزان قرار گرفته است و توسعه می‌یابد در این روش مصرف آب از 18 هزار متر مکعب به حدود 6‌ هزار و 300 و در واقع آب مصرفی به یک سوم رسیده و میانگین عملکرد بالا رفته است ضمن اینکه صرفه‌جویی بسیار خوبی در زمینه نهاده‌هایی مانند کود، سم و سایر نهاده می‌شود و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

گودرزی تصریح کرد: در بحث معاونت پژوهشی باید حداکثر بهره‌وری از نهاده‌ها، استمرار در تولید وجود داشته باشد و توانمندی و امکانات مرکز تحقیقات جوابگوی مشکلات بخش استان نیست بنابراین استفاده از توانمندی‌های جوانان استان در اولویت کاری این مرکز قرار دارد و در این راستا استان مرکزی پیگیر مرکز رشد واحد‌های فناوری بخش کشاورزی است.

قطب تولید لوبیا در کشور

"محمد اشتری" عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ظرفیت استان مرکزی در حوزه تولید لوبیا اظهار داشت: در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از زیرمجموعه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی پروژه تحقیقاتی مهم و قابل توجهی افتتاح شده است چراکه لوبیا یکی از مهم‌ترین حبوبات و قدمتی حدود هشت هزار سال دارد که دارای ارزش غذایی زیاد و یکی از مهم‌ترین منابع سرشار از پروتئین است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: سطح زیرکشت لوبیا در استان مرکزی 11 هزار و 200 هکتار با متوسط عملکرد دو هزار و 829  کیلوگرم در هکتار در یکی از مناطق عمده لوبیا کاری کشور محسوب می‌شود.

اشتری تصریح کرد: کنه تارتن دو لکه‌ای یکی از مهم‌ترین آفات لوبیا در استان مرکزی محسوب می‌شود که خسارت کنه تارتن دو لکه‌ای به صورت تغذیه از سبزینه برگ بوده و با کاهش فتوسنتز، کاهش میزان ازت برگ و افزایش تبخیر در برگ‌های خسارت دیده همراه است که در نهایت منجر به کاهش تعداد جوانه‌های بارده، اندازه غلاف لوبیا، از بین رفتن کیفیت محصول و ارزش غذایی آن می‌شود.

افزایش شدید قیمت لوبیا در بازار + تصاویرقیمت عمده فروشی 52 میوه و صیفی اعلام شد/ گوجه فرنگی 6 و لوبیا سبز 13 هزار تومان

استفاده از آفت‌کش تنها راهکار مقابله نیست

وی ادامه داد: همه ساله حجم نسبتا بالایی از کنه کُش‌های شیمیایی علیه این آفت مصرف می‌شود ولی در حال حاضر نتیجه استفاده از این آفت کُش‌ها علی‌رغم مصرف بالا و هزینه‌های قابل توجه چندان رضایت بخش نیست به همین دلیل با بررسی عوامل مختلف تاثیر گذار روی جمعیت آفت می‌تواند مصرف این ترکیبات را کاهش داده و از صرف هزینه‌های سرسام آور توسط کشاورزان جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: با توجه به خسارت این آفت و سطح زیر کشت لوبیا در ایران و همچنین لزوم کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، مطالعه تحمل ارقام معرفی شده لوبیا چیتی نسبت به کنه تارتن دو لکه‌ای در شرایط زارع از الزامات بود که مورد بررسی قرار گرفت.

اشتری اضافه کرد: باتوجه به اینکه استفاده بیش از حد و یا نامعقول از سموم کشاورزی جهت کنترل آفات سبب ظهور ژنوتیپ‌های مقاوم، از بین رفتن دشمنان طبیعی، آلودگی محیط زیست، ایجاد باقیمانده در محصولات کشاورزی و همچنین طغیان مجدد آفات و افزایش هزینه‌ها می‌شود در نهایت سلامت مصرف کنندگان به خطر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام متحمل به خسارت آفات سالم‌ترین و ارزان‌ترین راه کنترل است که حتی امکان تلفیق با سایر روش‌های کنترلی مثل کنترل بیولوژیک را نیز دارد و همچنین سبب کاهش در تعداد دفعات مصرف آفت کشت‌ها می‌گردد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در صورت استفاده از ارقام کوشا و غفار به دلیل عملکرد بالاتر و تحمل بیشتر و کاهش دفعات سمپاشی، مصرف آفت کُش‌ها جهت کنترل کنه تارتن دو لکه‌ای در لوبیا به حداقل می‌رسد و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌گردد از طرفی امنیت محیط زیست و سلامت مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود.

گزارش از ملیکا حسینی

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان مرکزی زیر کشت لوبیا لوبیای خمین تولید لوبیا هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نوشت؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

محضر مبارک جناب آقای دکتر عسگری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

به استحضار می‌رساند؛ همان طور که مطلع هستید بخش کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

کشاورزی اقتصادی است بسیار طاقت‌فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت و دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی چون سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای جوانان چه تحصیل کرده چه سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است لذا به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌هاست.

بر همین اساس امامین انقلاب در گفتمان‌های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند و باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه نماید تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود،

به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند نرخ تضمینی گندم علی رغم اینکه در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین گردیده بود ما بعد از گذشت چند ماه علی رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم متأسفانه نرخ به ۱۷.۵۰۰ تقلیل یافت که حضرت عالی هم بارها با ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری و مصاحبه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیو و مطبوعات و فضای مجازی نرخ ۱۷.۵۰۰ را خلاف قانون دانسته و از دولت خواستید که به قانون تمکین کند و نرخ ۱۹.۵۰۰ را بپذیرد یا در قالب جایزه تحویل کسری را جبران کند.

امروز که به فصل برداشت محصول گندم رسیده‌ایم خدا را شاکریم به دلیل نزولات جوی و تشکر از مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تأمین نهاده‌های آموزش بهره‌برداران، بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تأمین سم مورد نیاز و موارد دیگر مرتبط با تولید و تلاش گندم‌کاران کشور را در تأمین گندم نان مردم بی‌نیاز نمودند، انتظار گندم‌کاران بر این است که حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی به این موضوع ورود پیدا نموده و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر از طرف شما در شورای قیمت گذاری بوده بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران هم در سال جاری و هم برای سال آینده که امید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید گندم داریم به وجود آمد.

از طرف دیگر تقاضا داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود چون از ابتدای فصل برداشت ۷ فروردین ماه تا کنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز نموده لذا مجدداً تاکید می‌نماید که حضرت عالی و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس تلاش نمائید تا با اقدامی شایسته و عملی رضایت گندم‌کاران جلب شود؛ انشاالله.

کد خبر 6089590 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال