Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@23:36:15 GMT

توطئه در آسمان بغداد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۶۹۱۰

توطئه در آسمان بغداد

به گزارش قدس آنلاین، انتشار اخبار متعدد از تلاش‌ها و فشارها برای فعالیت مجدد شرکت انگلیسی سیرکو در حریم هوایی عراق به بهانه ارائه مشاوره به بغداد، با واکنش‌های تند چهره‌های سیاسی این کشور همراه شده است و نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی بر غیرقانونی بودن تمدید هر قراردادی با این شرکت از سوی دولت پیشبرد امور تأکیددارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شرکت سیرکو در یک نگاه 

شرکت سیرکو در زمینه خدمات‌دهی گسترده امنیتی، نظامی، ترابری، لجستیکی، نیروی انسانی، مدیریت بر بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها و مدارس فعالیت می‌کند و به‌عنوان اپراتور در چند مترو و فرودگاه جهان قرارداد  دارد.حریم هوایی عراق از سال ۲۰۱۱ میلادی تحت سیطره و کنترل این شرکت است که در آن زمان، قراردادی ۱۵ ساله با عراق به امضا رسانده بود.

پس از ترور سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان حشدالشعبی در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ (۳ ژانویه ۲۰۲۰)، سیرکو به واگذاری حریم هوایی عراق به ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش متهم شد. در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، اعلام شد که شورای اداری فرودگاه بغداد در پی ثبت تخلفات متعدد از سوی شرکت انگلیسی «سیرکو»، پایان همکاری با این شرکت را اعلام و یک شرکت عراقی را جایگزین آن کرد.

«ناصر حسین الشبلی» وزیر حمل‌ونقل عراق نیز، کمتر از دو ماه پیش تأیید کرد که حریم هوایی عراق در حال حاضر توسط شرکت ناوبری هوایی و با کارکنان عراقی اداره می‌شود اما فشارهایی برای بازگرداندن شرکت انگلیسی سیرکو وجود دارد.

وی توضیح داد : «شرکت ناوبری هوایی عراق  طرفی است که از تاریخ ۲۰۲۱/۱/۱ پس از سال‌ها کار مشترک با شرکت بریتانیایی سیرکو، اداره حریم هوایی عراق را به دست گرفته است و در حال حاضر قادر است حریم هوایی عراق را با کارکنان عراقی مدیریت کند و نیازی به این شرکت ندارد اما فشارهای زیادی برای بازگشت مجدد شرکت سیرکو وجود دارد.

 هشدار عصائب‌ اهل الحق

 «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق، تصریح کرد که کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) اجازه تمدید قرارداد شرکت انگلیسی «سیرکو» را که کنترل حریم هوایی عراق را در اختیار گرفته، نمی‌دهد. ضمن این‌که حرکتی برای بازنگری در تمامی قراردادهای منعقده توسط دولت پیشبرد امور عراق آغازشده است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد که دولت پیشبرد امور، اجازه عقد قراردادهای این‌چنینی را ندارد زیرا اختیاراتش محدود است و حرکت آن به‌سوی عقد قرارداد با شرکت سیرکو، تخلف است که جلوی آن گرفته خواهد شد. چارچوب هماهنگی نیز اجازه تمدید قرارداد با شرکت انگلیسی سیرکو را که کنترل آسمان عراق را به دست گرفته، نخواهد داد، ضمن این‌که دولت پیشبرد امور نیز اختیارات لازم برای عقد چنین قراردادی را ندارد.این عضو دفتر سیاسی عصائب اهل‌الحق عراق تأکید کرد که چارچوب هماهنگی در مرحله آتی، پس از تشکیل دولت جدید، در کلیه قراردادهای منعقدشده در دولت الکاظمی بازنگری خواهد کرد و برای لغو قراردادهایی که در تضاد با قانون‌اساسی از سوی دولت پیشبرد امور امضاشده، اقدام خواهد کرد.

 هشدار درباره وجود یک توطئه جدید 

«محمد جمال» دیگر شخصیت سیاسی عراق، اخیرا درباره وجود یک توطئه باهدف واگذاری کنترل حریم هوایی عراق به انگلیس هشدار داد و گفت:«یک توطئه‌ بین‌المللی علیه عراق از طریق متقاعد کردن آن برای امضای قرارداد با شرکت سیرکو از طریق نخست‌وزیر «مصطفی الکاظمی» وجود دارد. فرودگاه‌ها و حریم هوایی هر کشوری بخش اصلی حاکمیت آن محسوب می‌شوند و  باید تحت کنترل دولت عراق باقی بمانند و واگذاری آن‌ها به یک شرکت انگلیسی بخشی از توطئه‌ای است که از طریق آن عملیات دردناک فرودگاه تکرار خواهد شد».

از سوی دیگر، «هیثم الخزعلی» کارشناس و تحلیلگر امنیتی عراق درباره عقد قرارداد مجدد با شرکت سیرکو هشدار داد و گفت که دولت نباید پس از اثبات دخالت این شرکت در جنایت ترور فرماندهان پیروزی بر داعش در فرودگاه بغداد، اجازه فعالیت مجدد به این شرکت دهد.وی در گفت‌وگو با المعلومه، تصریح کرد: «قرارداد با شرکت انگلیسی سیرکو که حریم هوایی را کنترل می‌کند، به معنای سلب حاکمیت عراق است و ما نباید این اشتباه بزرگ را به‌ویژه پس از ترور فرماندهان پیروزی بر داعش در نزدیکی فرودگاه بغداد مرتکب شویم.الخزعلی ادامه داد که یک‌بار دیگر نباید اشتباه دادن اختیار آسمان عراق به یک شرکت انگلیسی که اجازه داد جنایت فرودگاه بغداد، صورت گیرد، تکرار شود. دولت بعدی نیز باید برای تأمین سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عراق و گسترش کنترل بغداد بر آسمان، زمین و دریای عراق قرارداد ببندد.

 پرونده‌ای که مفتوح می‌شود 

«ترکی العتبی» از رهبران چارچوب هماهنگی نیز اعلام کرد که پرونده شرکت سیرکو طی هفته‌های آتی در پارلمان بازخواهد شد و ۶ ملاحظه در خصوص فعالیت این شرکت و تداوم فعالیت آن در عراق مطرح است.

وی افزود: حضور شرکت‌های خارجی در ادامه پرونده‌های حساس در داخل کشور، نیازمند دقت نظر و بازنگری درآن‌واحد است به‌ویژه که برخی از بخش‌های زیرمجموعه این شرکت‌ها، مرتکب تخلفات مهمی شده‌اند. پرونده سیرکو در سایه وجود۶ ملاحظه مهم در خصوص فعالیتش در حوزه خدمات ناوبری هوایی، طی هفته‌های آینده از طریق چارچوب هماهنگی در پارلمان بازخواهد شد.

العتبی در واکنش به زمزمه‌های وجود فشارهای مستمر بر بغداد برای تداوم فعالیت شرکت سیرکو، تصریح کرد که قراردادها با این شرکت به‌زودی در پارلمان بررسی و بازنگری می‌شود و همه حقایق برای افکار عمومی عراق آشکار می‌شود. «جاسم الموسوی» نماینده ائتلاف دوله القانون نیز پیش‌تر از جمع‌آوری امضا در صحن پارلمان عراق برای جلوگیری از هرگونه اقدام الکاظمی برای امضای قرارداد داخلی یا خارجی خبر داده بود. چنین توافق‌نامه‌های بین‌المللی بدون نظارت پارلمان، دارای پیامدهای منفی متعددی برای عراق خواهد بود و مصطفی الکاظمی دارای اختیارات لازم برای امضای چنین توافق‌نامه‌ای که به هدررفت بیت‌المال عراق منجر می‌شود، نیست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تدابیر امنیتی بغداد شرکت انگلیسی سیرکو دولت پیشبرد امور حریم هوایی عراق قرارداد با شرکت چارچوب هماهنگی فرودگاه بغداد شرکت سیرکو خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۶۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل از دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد و اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود. 

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدري از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد. 

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با 37، ایران و عراق با 25، لبنان با 17 شرکت کننده هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند. 

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندي از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت. 

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(8 و 9 می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید. 

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • پنجشنبه سیاه در فرودگاه‌های فرانسه
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی