Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه ریزی برای اجرای طرحی خبر داد که در آن اسناد تعهدی تنها در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شوند و مشاورین املاک حق تنظیم سند را نداشته باشند.

حسن بابایی در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت المال استان کرمانشاه که ظهر امروز(18 تیر) با موضوع  اجرای طرح "کاداستر" در محل دادگستری کرمانشاه برگزار شد، یکی از راهبردهای سند تحول قضایی در کشور را مسئله ثبت مالکیت و صدور اسناد مالکیت عنوان کرد و گفت: صدور اسناد مالکیت می تواند نقش موثری در بهداشت قضایی و کاهش و کنترل دعاوی در دستگاه قضایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه سال 1393 قانون حدنگار تصویب شد و طبق آن باید در بازه زمانی پنج ساله تمام اراضی کشور دارای سند می شدند، اما متاسفانه در برخی سالها کمتر مورد توجه مسئولین قرار گرفت و توفیق چندانی در این مدت حاصل نشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تا سال 1399 حدود 75 درصد از عرصه های ملی کشور دارای سند شدند، عنوان کرد: با همت همکاران در سراسر کشور موفق شدیم تا پایان سال گذشته، 95 درصد از منابع طبیعی را سنددار کنیم که پنج درصد باقی مانده هم مشکلاتی دارند که باید حل شود.

بابایی با تاکید براینکه حدنگاری اراضی هم دغدغه مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: ایشان پنج سال پیش مباحث جنگل خواری و کوه خواری را مطرح و از آن به عنوان یک دغدغه و نگرانی یاد کردند و از مسئولین خواستند تا بصورت جدی در این زمینه ورود کنند، اما به دلایلی توفیق چندانی حاصل نشد.

وی تصریح کرد: هفته گذشته که محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان هفت راهبرد را برای قوه قضائیه تعریف کردند که یکی از سرفصل های راهبرد پنجم بحث حقوق عامه بود که در آن مسئله حدنگار یا طرح کاداستر را داریم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید متر به متر اراضی تعیین وضعیت شوند، بنابراین باید موانعی هم که پیش روی این طرح وجود دارد را برداریم.

وی با ابراز رضایت از اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه برای اجرای طرح کاداستر، اعلام کرد: مسئولین دستگاه قضایی کرمانشاه در این رابطه اهتمام کافی را داشته اند.

وی ابراز امیدواری کرد، باتوجه به موفقیت کرمانشاه در اجرای طرح کاداستر برای منابع طبیعی، در اجرای این طرح برای اراضی کشاورزی هم رتبه های اول کشور را کسب کند.

بابایی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای نقشه در راستای اجرای این طرح از کشاورزان پولی نمی گیریم و اعتبارات مناسبی را هم برای اجرای آن به استان می دهیم.

وی در ادامه از برنامه ریزی این سازمان برای ساماندهی مشاورین املاک خبر داد و گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از پرونده هایی که در محاکم قضایی تشکیل می شود، مربوط به قولنامه هایی است که در این حوزه تنظیم می شود، بنابراین درحال راه اندازی سامانه ای هستیم که اسناد تعهدی از این پس تنها در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شود و مشاورین املاک تنها نقش واسطه گری را داشته باشند و به بحث تنظیم سند ورود نکنند.

معاون قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به اجرای طرح سند تحول و تعالی دستگاه قضایی در چند سال اخیر، اظهار کرد: در این سند شاخص های مختلفی داریم که یکی از مهمترین این شاخص ها، بهره گیری از فناوری های نوین است که رئیس قوه قضائیه هم در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری، به عنوان اولین محور به آن اشاره داشت و تاکید کرد که دستگاه قضایی تلاش دارد که به طور کامل از فناوری های نوین استفاده کند.

وی ادامه داد: الکترونیکی شدن فرآیندها، توجه به حقوق عامه، ساماندهی امور زندانیان و توجه ویژه به حقوق متهمان و محکومان از دیگر شاخص هایی است که در سند تحول قضایی مورد تاکید و در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است.

معاون قوه قضائیه به نتایج مثبت اجرای طرح سند تحول قضایی در آینده اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد برآیند اقدامات دوران تحول قضایی به یک نهضت خدمت رسانی تبدیل می شود و منجر به کسب رضایتمندی مردم خواهد شد، چرا که در این دوران اقدامات خوبی درحال انجام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور كرمانشاه کاداستر مقام معظم رهبری سند تحول قضایی مقام معظم رهبری دستگاه قضایی ثبت اسناد برای اجرای قوه قضائیه تحول قضایی اجرای طرح سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۷۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌ها برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن را ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کار‌های بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبرد‌های کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آن‌ها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می‌شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آن‌ها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

دیگر خبرها

  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • اسناد تک برگی برای اراضی زراعی صادر می شود
  • پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند