نیکوکاری اهلسنت گلستانی ۳۵ راس گاو و گوسفند را برای نیازمندان ذبح کرد + تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۷۸۷۱
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از مفاهیم ارزشمند که در آموزههای دینی به خصوص قرآن کریم مورد عنایت و توجه قرار گرفته، احسان و نیکوکاری بوده که کارکردهای زیادی در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، فردی، معنوی و غیره دارد.
در احادیث و روایات احسان و نیکوکاری، رسیدگی به کار مردم و رفع نیازهای آنها از برترین حسنات بیان شده و افرادی که به سرنوشت برادر خود بیتوجه باشد مورد نکوهش قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار خبرگزاری فارس با «پیغمبرقلی سعادتنژاد» نیکوکار اهل سنت و از مردم خوب قوم ترکمن که به رسم هرساله برای نیازمندان چندین راس گاو و گوسفند ذبح و قربانی کرده است گفتوگویی انجام داده که باهم میخوانیم.
فارس: در ابتدا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان معرفی کنید:
سعادتنژاد: پیغمبرقلی سعادتنژاد هستم متولد ۱۳۵۲ که به فعالیت فرش دستبافت و همچنین کشاورزی مشغول هستم.
در زمینه کشاورزی، حدود ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در بخش «داشلیبرون» داشته و محصولات مختلفی کشت میکنم و همانطور که میدانید در این چند سال بهخاطر خشکسالی تولید محصول چندان مناسب نیست.
در حوزه اقتصادی نیز حدود ۳۸ سال است که تولیدکننده فرش دستبافت ترکمن هستم و به عنوان کارآفرین و اشتغالزایی در استان فعالیت دارم.
در این بخش نیز یکهزار خانوار در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از غرب تا شرق استان گلستان اشتغالزایی شدند، مواد اولیه تولید و بافت فرش به این افراد داده میشود و فرش تولید شده به قیمت روز از اینها خریداری میشود تا مشکل بازار فروش نداشته باشند.
فارس: از چه زمانی فعالیتهای خیرخواهانه خود را آغاز کردید؟
سعادتنژاد: قبل از هر چیز یک نکته را باید بگویم و آن این است که پدر و مادرم با اینکه به لحاظ توانایی مالی در شرایط خوبی نبودند اما بذل و بخشش آنها در بین همسایگان و بستگان زبانزد بود.
در آن زمانها مادرم خدابیامرز به عنوان ماما سنتی و خانگی کار میکرد و در قبال خدماتی که به بیماران میداد هزینهای دریافت نمیکرد مگر اینکه آنها جنس و یا کالایی مانند تخممرغ، نان و چیزهایی دیگر هدیه میدادند.
پدرم نیز به عنوان چوپان از دامهای مردم روستا نگهداری میکرد و به اندکی لبنیات قانع بود.
در چنین خانواده ای مطمئنا سرشت نیکوکاری با رگ و خون ما عجین شده بود و ما هم با الگوبرداری از رفتار پدر و مادرم به این شکل رفتار میکردیم.
نخستین کار نیک که همواره در ذهنم است این بود که در دهه ۷۰ در همسایگی ما خانواده نیازمندی زندگی میکردند که توان خرید گوسفند و یا گاو برای قربانی کردن را نداشتند.
تصمیم گرفتم برایشان گوسفند بخرم تا انها نیز در روز عید قربانی کنند، یادم هست وقتی گوسفند را در حیاط خانه این خانواده گذاشتیم فرزندان از شوق و ذوق دور گوسفند میچرخیدن و شادی میکردند، آن زمان اشک در چشمان من جاری شد.
از همان زمان تصمیم گرفتم در ایام عید قربان برای کمک به نیازمندان و برای اینکه فرزندان این خانواده در روز عید قربان حسرت گوشت قربانی را نداشته باشند یک روز جلوتر قربانی کرده و بین این افراد توزیع کنم.
این خیرات از کم شروع شده و تا به امروز که خوشبختانه توانستم به اندازه توان مالی خودم در راه رضای خداوند و کمک به همنوع خودم تعداد پنج راس گاو و حدود ۳۰ راس گوسفند را از دو روز قبل از عید قربان تا روز عید قربان ذبح کرده و بین نیازمندان توزیع کنم.
فارس: مطلع شدیم علاده بر ذبح و قربانی کردن دام در فعالیتهای خیرخواهانه دیگر نیز سهیم هستید در این رابطه نیز توضیحاتی دهید؟
سعادتنژاد: اگر خدا قبول کند در توزیع بستههای معیشتی بین نیازمندان در ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبتها سهیم بوده و امسال بیش از ۲ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان سطح شهرستان چه در روستاها و چه در شهر بین همه اقوام مختلف توزیع شده است.
همچنین در تهیه جهیزیه و برگزاری جشن ازدواج زوجهای جوان نیازمند نیز همکاری داشته که در سال ۱۳۹۸ هزینه تهیه جهیزیه، مهریه (قوم ترکمن در زمان برگزاری عروسی مبلغ مهریه را به خانواده عروس پرداخت میکنند) و جشن ازدواج تعداد هشت زوج را تقبل کردم.
اگر امسال شهرستان شهرستان به لحاظ شیوع بیماری کرونا مناسب باشد در آبان ماه مقدمات جشن ازدواج و همچنین تهیه جهیزیه حدود ۳۰ زوج از اقوام مختلف شهرستان و استان را فراهم خواهم کرد.
فارس: افراد نیازمند چگونه شناسایی شده و بین آنها اقلام معیشتی توزیع میشود؟
سعادتنژاد: بنده موسسه خیریه ثبت شده ندارم اما افرادی در هر روستا به عنوان معتمد با بنده همکاری میکنند و افراد نیازمند واقعی را به ما معرفی کرده و ما آنها را در لیست خود ثبت میکنیم و در مناسبتهای مختلف بستهها را توزیع میکنیم، بیشک این افراد راستآزمایی شده تا خدای نکرده حقی در این بین ضایع نشود.
همچنین زوجهای جوانی که هزینه برگزاری ازدواج و یا تهیه جهیزیه را نداشته باشند در محلات و روستاها شناسایی شده و مقدمات ازدواج آنها فراهم میشود.
فارس: آیا خیرات و برکات کارهای نیکوکارانه خود را در زندگی شخصی حس کردید؟
سعادتنژاد: بارها بارها این خیرات و برکات در زندگی شخصی و خانوادگیم حس شده و هر زمان کار خیر و نیکویی برای اشخاص و یا فردی انجام دادم چندین برابر آن در یک مدت زمان کوتاه وارد زندگیم شده است.
این خیرات و برکات به قدری قابل محسوس است که حتی فرزندانم نیز آثار ان را متوجه شده و ایمان دارند که این برکات به خاطر همان فعالیتهای نیکوکارانه است.
جا دارد همین جا از همه هموطنان خود تقاضا و خواهش کنم که در حد توان خود در کارهای خیر هرچند کوچک سهیم بوده و شرکت کنند و وقتی این فعالیتها به صورت مستمر انجام شود، آثار خوب آن را به وضوح در زندگی خواهند دید.
فارس: در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
سعادتنژاد: تمامی فعالیتهای خیرخواهانه و نیکوکارانه خودم، سلامتی خود و خانواده و هر چیزی که خداوند نصیبم کرده در مرحله نخست لطف و عنایت خداوند دانسته و سپس مدیون پدر و مادر خدا بیامرزم هستم.
امید دارم ثواب این اعمال نیکوکارانه هم برای پدر و مادرم ثبت شده و هم باقیات و صالحاتی برای حقیر باشد.
انتهای پیام/۲۳۰۷
منبع: فارس
کلیدواژه: تهیه جهیزیه سعادت نژاد عید قربان فعالیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضیلتگرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
حسین هوشنگی؛ دانشیار فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)، شامگاه ۴ اردیبهشت ماه در نشست علمی «مراتب اخلاق در قرآن کریم» که از سوی انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه تلقی عمومی از اخلاق متعارف برای رسیدن به سعادت این است که ما قواعد و اصول راهنمای ثابت، یکپارچه و هماهنگ داریم لذا چندگانگی و ذومراتب بودن در تلقی متعارف از اخلاق به ذهن متبادر نمیشود، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نظریهای مطرح و مسالک سهگانه را بیان کردند ولی در میان فلاسفه غربی هم عمدتا این نکته قابل رصد است؛ دکارت دو دسته اخلاق متغیر و ثابت را بیان کرده و کانت هم اخلاق تدبیری و عقلی و تجربی را مطرح کرد و هگل هم به نحوی دیگر، بنابراین ساحات و مراتب اخلاق مسئله بدیعی نیست.
هوشنگی افزود: علامه طباطبایی در تعریف اخلاق گفته است فن و علمی است که از ملکات انسانی بحث میکند؛ ملکات، شاکلههای پایدار نفس انسانی را میگویند که به قوای حیوانی، نباتی و انسانی انسان مرتبط است تا انسان با اتصال به آن فضایل استکمال پیدا کند. وی در جای دیگری تعریفی امروزیتر ارائه کرده و میگوید اخلاق، وظایف و مسئولیتهایی است که انسان نسبت به خود، خدا و دیگران در جهت کسب سعادت خودش باید عمل کند و تعهد داشته باشد.
وی در ذیل آیه ۱۵۶سوره بقره «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» به بحث فضایل و رذایل پرداخته است، ادامه داد: انسان باید با آراستن نفس خود به فضایل، استکمال پیدا کند و رذایل را از خود دور سازد؛ این تعریف به خودی خود نوعی تصلب و ایستایی و ثبات و یکپارچگی را به ذهن متبادر میکند و آن اینکه نفس انسان یکسری رذایل و فضایلی دارد و اخلاق این صفات را دستهبندی کرده و میگوید انسان چگونه باید از رذایل دور و به فضایل آراسته شود. براساس این تعریف اینکه ما اخلاق را یک فرایند متغیر بدانیم که تصلب ندارد درست نیست.
دانشیار فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: این تعریف از علامه به روشنی فضیلتگرایانه است یعنی ایشان اخلاق و عمل اخلاقی را عملی میداند که برآمده از فضایل نفسانی و یا معطوف به آن باشد مثلا کسی که ملکه شجاعت دارد تصادفی در وجود او رخ نمیدهد بلکه او همیشه فعل شجاعانه از خود بروز میدهد؛ امروزه در فلسفه اخلاق در کنار فضیلتگرایی، پیامدگرایی هم مطرح است یعنی فعلی اخلاقی است که به نتیجه مفید و نافعی بینجامد؛ البته در مراد از نافعبودن محل بحث است که ملاک، نفع جمعی است یا فردی و یا کمال و ارزشها.
وی با بیان اینکه وظیفهگرایی هم در کنار فضیلتگرایی مطرح است، تصریح کرد: در فضیلتگرایی هم اصول اخلاقی اصول مطلقی دانسته میشوند که به هر نتیجه برسد وظیفه داریم آن را عمل کنیم. علامه طباطبایی این سه مسلک را به صورت ترکیبی مطرح کرده است یعنی قائل به نوعی فضیلتگرایی پیامدگرایانه است. پرسش این است که این مسالک به تعبیر علامه آیا پیوستگی ندارند و گسست بین آنها حاکم است و برای انتقال از یکی به دیگری باید از یک ساختاری به ساختار دیگر برویم یا اینکه نسبت میان آنها رابطه طولی است و تقدم و تاخر بین آنان وجود دارد.
مراتب سهگانه اخلاق از منظر علامه طباطباییهوشنگی با اشاره به مسالک و مراتب اخلاق سهگانه یعنی فلسفی(دنیوی)، اخلاق توحیدی قرآنی و اخلاق انبیای سلف از منظر علامه طباطبایی، افزود: از منظر ایشان اخلاق قرآنی در انبیای سلف و متون قبل از قرآن پیشینه نداشته است؛ اولین مسلک از این جهت فلسفی نامیده شده است که کسانی مانند ارسطو آن را مطرح کردند؛ در این مسلک نفس قوای نباتی، حیوانی و انسانی دارد و ما باید برای وصول به ملکات فاضله باید این قوا را تعدیل و تحت کنترل عقل درآوریم و سعادت مترتب بر این فضایل و ملکات است.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به معیار فضیلت در این دیدگاه، اظهار کرد: ارسطو در اینجا حد وسط را بیان کرده است یعنی حد وسط بین افراط و تفریط را ملاک قرار میدهیم مثلا جبن، تفریط و تهور افراط و شهوت هم در بحث عفت، زیادهروی است. علامه یک حق اجتماعی را هم از این بحث استفاده کرده است یعنی این مسلک با اینکه مورد قبول نیست ولی در عین حال آن را خالی از حقیقت نمیداند و حقیقت آن را مورد توافق اجتماع عقلا میداند.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که ما فضیلتمند میشویم تا به یک امر و سعادت دنیوی برسیم. یعنی اگر کسی عفت داشته باشد این امر موجب سرافرازی و عزت و احترام من نزد دیگران است ولی اگر اهل طمع و آز باشم نوعی خفت در نزد دیگران خواهم داشت. صدق، اعتماد مردم را به همراه دارد و نوعی اخلاق انتفاعی ایجاد میکند.
هوشنگی با بیان اینکه در این اخلاق، خدا و آخرت مطرح نیست و به تعبیری سکولار است یعنی ما صداقت و خوبی انجام میدهیم تا جامعه بهتر و زندگی دنیایی بهتری داشته باشیم، اضافه کرد: البته در این اخلاق سکولار، علامه به مفهوم نسبیتگرایی هم اشاره دارد زیرا نسبیتگرایان معتقدند که اخلاق دارای اصول ثابتی نیست و بسته به فرهنگ و قومیت و جغرافیا و ملیت، بایدها و نبایدها هم فرق دارد و اخلاق تابع تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
هوشنگی با اشاره به اخلاق انبیای سلف، اظهار کرد: انبیا ما را از رذایل پرهیز و به فضایل توصیه کردهاند و این موارد ما را به سعادت دنیوی و اخروی میرساند؛ این مسلک در قرآن کریم آمده و مهر تایید هم خورده است: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ یعنی بهشت را در قبال اینکه مؤمنان، جان و مال خود را در مسیر حق خرج میکنند وعده داده است یا آیه «قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ ۚ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَٰذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ ۗ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ ۗ إِنَّمَا یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ».
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حق اجتماعی و حق واقعی با بیان اینکه در تعالیم انبیا حق اجتماعی نفی نمیشود ولی اصل، آخرت است، بیان کرد: خداوند فرموده است که آخرت خیر و ابقی و باقی است؛ علامه از حق اخروی به حق واقعی در برابر حق اجتماعی یاد میکند یعنی همه حقیقت، امور اجتماعی و مذموم و پسندیده این دنیایی نیست بلکه یکسری مصالح واقعی اخروی وجود دارد که سعادت انسان در گرو آن است گرچه این سعادت با سعادت دنیا در تضاد نیست.
وی اظهار کرد: کسانی که دین لقلقه زبان آنان است و ایمان و معرفت لازم را ندارند چه بسا در مسلک اول به سر میبرند یعنی به دنبال امر اجتماعی و حیثیت اجتماعی هستند ولی فرد اگر تحت تعالیم انبیا نسبت به مبدا و معاد آگاهی لازم را پیدا کند و پی ببرد آخرت، باطن دنیاست و سعادت واقعی در گرو مصالح و مفاسد واقعی است به مرحله دوم ارتقا خواهد یافت و به حق واقعی در برابر حق اجتماعی خواهد رسید.
نیت؛ عامل تفاوت میان فضیلتگرایی اجتماعی و اخرویهوشنگی تصریح کرد: نوع اول از اخلاق، فضیلتگرایی پیامدگرای دنیوی است یعنی میخواهد منفعت اخلاق را در دنیا ببرد؛ نوع دوم یعنی اخلاق انبیای سلف، فضیلتگرایی پیامدگرای اخروی است و در هر دو مسلک، فضیلت وجود دارد؛ علامه بر شباهت این دو در این مسئله تاکید کرده است ولی به تعبیر ایشان قرآن کریم مسلک اول را رد کرده و مسلک دوم را تایید فرموده ولی آن را کامل نمیداند. تفاوت این دو مرحله هم در نیت نهفته است یعنی کسانی فضایل را با نیت خیر دنیوی انجام میدهند ولی گروه دیگر برای خیر اخروی این کار را میکنند.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه نوع سوم، اخلاق قرآنی توحیدی است، تصریح کرد: علامه فرموده است انسانی که در مراتب ایمان پیشرفت کرده و به توحید رسیده است (چه توحید نظری و به خصوص توحید عملی) مستغرق در خدا خواهد شد و در دل مجذوب خدا و مستغرق در اسمای حسنای الهی خواهد شد؛ قرآن کریم فرموده است: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ. در این حالت به لحاظ اخلاقی این فرد موح نه دنبال فضایل و به خودی خود پرهیز از رذایل و بهشت و جهنم است بلکه فقط مراد او ابتغاء وجه الله و کسب رضایت خداوند است و این مسیر را از طریق عبودیت عاشقانه طی میکند. به تعبیر علامه در اینجا رذایل و فضایل رها نیست و فرد متخلق به فضایل است ولی نیت او از کسب فضایل رسیدن به خیر دنیوی و خیر اجتماعی و حتی بهشت و جهنم و خیر اخروی نیست بلکه هدف، تنها جلب رضایت و مهر و حب خداوند است.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)