Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@11:22:02 GMT

انجام واکسیناسیون در ۳۰۰ مرکز بهداشتی اردبیل

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۸۰۲۹

انجام واکسیناسیون در ۳۰۰ مرکز بهداشتی اردبیل

محمد جعفرزاده در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کرونا برخلاف تصور عمومی خاتمه نیافته و مراجعات سرپایی در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی به بستری شدن سه نفر بر اثر بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: هر چند آمار بستری‌ها و فوتی‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما افزایش مراجعات سرپایی بیماری کرونا خبر از شروع یک پیک جدید می‌دهد که باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر در تیرماه نسبت به خردادماه تعداد مراجعات سرپایی بیماری کرونا سه برابر افزایش یافته که ضروری است همچنان در فضاهای بسته زدن ماسک را در اولویت قرار داده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنیم.

جعفرزاده تزریق واکسن نوبت چهارم را برای کادر بهداشتی و درمانی الزام‌آور توصیف کرد و افزود: هموطنانی که ۶ ماه از تزریق دز سوم آنها گذشته باید تزریق دز یادآور یا چهارم را انجام دهند تا تکمیل زنجیره واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را شاهد باشیم.

وی به تعطیلی مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: ۳۰۰ مرکز بهداشت شهری و روستایی آماده تزریق واکسن علیه این بیماری هستند که هموطنان به غیر از روزهای تعطیل، در ساعات اداری با مراجعه به مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت می‌توانند تزریق واکسن را انجام دهند.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در تأمین واکسن به تنوع خاص وجود ندارد و ما امیدواریم هموطنان هر چه سریع‌تر تزریق دز یادآور را انجام دهند.

بالا بودن آمار بیماری «تب مالت» در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به وجود ۱۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: ۲۱ تا ۳۱ تیرماه دهه بیماری‌های مشترک انسان و دام معرفی شده که ضروری است هموطنان مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند.

وی اضافه کرد: «تب مالت» شایع‌ترین بیماری محلی و منطقه‌ای در استان است که بین انسان و دام مشترک بوده و ویروس انتقال‌دهنده این بیماری همچنان فعال است.

جعفرزاده به شناسایی یک مورد مشکوک به «آبله میمونی» در سطح استان اشاره کرد و افزود: البته گزارش آزمایش نشان داد که این مورد مشکوک منفی بوده و در حال حاضر هیچ‌گونه ابتلاء به «آبله میمون» در استان را شاهد نیستیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: استان اردبیل جز استان‌های با آمار بالای بیماری «تب مالت» است که از طریق فرآورده‌های خام دامی به ویژه شیر و پنیر محلی منتقل می‌شود که ضروری است هموطنان در مصرف شیر، پنیر و حتی بستنی، گوشت خام و جگر دقت لازم را داشته باشند تا موازین بهداشتی رعایت شود.

جعفرزاده از «تب مالت» به عنوان بیماری هزار چهره یاد کرد و گفت: در کنار «تب مالت»، در هفته‌های اخیر «تب کریمه کنگو» به عنوان تب خونریزی‌دهنده نیز در کشور شایع شده و ۵۴ ابتلای قطعی در ایران اسلامی گزارش شده است.

وی از ابتلای قطعی هفت مورد در استان به بیماری «تب کریمه کنگو» خبر داد و تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن عید قربان، هموطنان در تماس با دام باید از دستکش، عینک و ماسک استفاده کرده و به هیچ وجه دست خود را به خون حیوان ذبح شده نزنند.

جعفرزاده به خطرناک بودن این بیماری و انتشار ویروس در سریع‌ترین زمان اشاره کرد و افزود: با توجه به فصل گرما و انتشار سریع ویروس کنه، امیدواریم هموطنان در تماس خود با دام مراقب بوده و خرید گوشت را نیز از مراکز مجاز انجام دهند و قبل از مصرف گوشت تازه، ۲۴ ساعت آن را در یخچال و در دمای مناسب نگهداری کنند.

وی در مورد بیماری «وبا» نیز خاطرنشان کرد: تنها راه انتقال ویروس «وبا» آب ناسالم و غذای ناسالم است که علائم این بیماری نیز اسهال آبکی، تهوع، شکم درد و برخی دیگر از علائم رایجی است که در بیماران در این ایام مشاهده می‌شود.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر این بیماران به موقع مراجعه کنند از خطر بیماری «وبا» رهایی پیدا کرده وگرنه مرگ و میر مبتلایان به «وبا» قطعی است.

وی بیان کرد: باید در وهله اول شستشوی دست و در مرحله بعد شستشو و ضد عفونی میوه و سبزیجات را در این ایام مورد توجه قرار داده و به نوشیدن آب سالم دقت بیشتری را داشته باشیم.

جعفرزاده از غربالگری مسافران ورودی به کشورمان از سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شیوع «وبا» در کشور عراق و ایران امیدواریم هموطنان در سفر به عراق و کشورهای دیگر به ویژه در ایام اربعین موازین بهداشتی را رعایت کرده و از نوشیدن آب ناسالم پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه ابتلای قطعی «وبا» در استان گزارش نشده اما تلاشمان بر این است تا با پایش و غربالگری مسافران ورودی به کشورمان و هموطنانی که قصد سفر دارند، کنترل این بیماری را انجام دهیم.

کد خبر 5534454

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل واکسیناسیون محمد جعفرزاده بیماری کرونا ماسک واکسن کرونا تب مالت تب کریمه کنگو بیماری وبا عرضه فرآورده های خام دامی بوشهر بیست و هفتمین سفر استانی دولت کرمانشاه ویروس کرونا عید سعید قربان سنندج خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی اردبیل دعای عرفه آمار کرونا مشهد زلزله هرمزگان مجلس شورای اسلامی انجام دهند بیماری کرونا تزریق دز تب مالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور