Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@15:32:13 GMT

۴۰ کشور دنیا از جمله ایران در مسیر خشکسالی شدید

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۹۹۱۰

۴۰ کشور دنیا از جمله ایران در مسیر خشکسالی شدید

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: گزارش‌ سازمان‌های تخصصی در خصوص خشکسالی و تغییرات اقلیمی، حاکی از جهانی بودن این پدیده‌ها دارد، به نحوی که ۴۰ کشور دنیا از جمله ایران را در سال‌های آینده به شدت متاثر می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، علی حاجی‌بگلو اظهار کرد: بر اساس مشاهدات میدانی و بررسی‌های به عمل آمده، از مهمترین دلایل افزایش فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری، تداوم خشکسالی است که علاوه بر تأثیر بر میزان کاهش پوشش گیاهی سبب کاهش رطوبت خاک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این روند در مناطق حساس به فرسایش بادی که باد حاکمیت دارد، موجب بروز افزایش شدت فرسایش بادی در مناطق برداشت و حمل ماسه شده و متعاقب آن فعال شدن مناطق رسوب‌گذاری می‌شود. فعال شدن این مناطق میزان خسارات به مناطق زیست انسانی، صنایع، راه‌های مواصلاتی را افزایش می‌دهد و چرخه تولید و امنیت غذایی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

تداوم خشکسالی، مهمترین عامل افزایش فرسایش بادی و تهدید امنیت غذایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: چنانچه این مسائل با جدیدت در دستور کار قرار نگیرد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای ساکنان و سرمایه‌گذاران این مناطق به دنبال داشته و در آینده نه چندان دور شاهد پدیده‌هایی نظیر مهاجرت و خالی شدن مناطق از سکنه باشیم.

حاجی بگلو اضافه کرد: گزارش‌ها سازمان‌های تخصصی در خصوص خشکسالی و تغییرات اقلیمی حاکی از جهانی بودن این پدیده‌ها دارد، به‌طوری که ۴۰ کشور دنیا را در سال‌های آتی از جمله ایران به شدت متأثر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تولید و امنیت غذایی در سال‌های آتی جزو اولویت‌های اصلی دولت‌های مبتلابه بوده و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشور چین در نیمه اول سال زراعی ۲۰۲۲، ۶۹ درصد ذخایر ذرت جهان، ۶۰ درصد ذخایر برنج و ۵۱ درصد از ذخایر گندم دنیا را در اختیار دارد؛ این بدان معناست که کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت جهان موفق شده‌اند بیش از نیمی از ذرت و سایر غلات جهان را ذخیره کنند، که منجر به افزایش شدید قیمت در سراسر جهان شده و ممکن است کشورهای بیشتری را به قحطی بکشاند.

لزوم تسریع در انجام اقدامات بیابان‌زدایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: در این شرایط و به جهت حفظ آب و خاک و مقابله با فرسایش بادی که پایداری چرخه تولید را تضمین می‌کنند، نیاز است اقدامات بیابان‌زدایی با وسعت و سرعت بیشتری صورت پذیرد. نظر به اینکه اقدامات بیولوژیکی بخصوص استفاده از گونه‌های درختچه‌ای ریسک بالایی در شرایط خشکسالی دارند، استفاده از دیگر اقدامات بیابان‌زدایی در این شرایط پیشنهاد می‌شود.

حاجی بگلو تصریح کرد: از جمله این اقدامات و راهکارهای مؤثر جهت کاهش خسارات وارده، اقدامات بیابان زدایی با استفاده از روش‌های بیومکانیکی نظیر تله رسوب‌گیر، بادشکن‌های غیر زنده و مالچ سنگریزه ای در مناطق برداشت و حمل ماسه و روش‌هایی نظیر بادشکن‌های کوتاه و مالچ‌پاشی در مناطق رسوب‌گذاری هستند.

وی گفت: نبود توجه به تأمین منابع اعتباری به میزان کافی جهت مقابله با مشکلات ناشی از فرسایش بادی و مدیریت بحران موجب می‌شود در سال‌های آتی هزینه بیشتری جهت کنترل مناطق بحرانی متحمل بخش‌های برنامه ریزی کشور در توزیع اعتبار شود.

۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در انتظار اقدامات بیابان‌زدایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت کشور برای مهار این مناطق چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار در سال است، در حالی که براساس مطالعات دفتر امور بیابان از میزان ۱۴ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در کشور سطحی حدود چهار میلیون هکتار اولویت دار وجود دارد که برای عبور از این بحران باید مورد تثبیت واقع شوند.

وی ادامه داد: کارشناسان بر این باور هستند، چنانچه ظرفیت خود را حداقل به میزان ۵۰۰ هزار هکتار در سال برسانیم، می‌توانیم از این بحران عبور کنیم.

کد خبر 587132

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بحران خشکسالی خشکسالی اثرات خشکسالی بحران خشکسالی در ایران تنش های آبی و خشکسالی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اقدامات بیابان زدایی فرسایش بادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،تقی رضایی در همایش تخصصی منطقه‌ای پایش برنامه‌های اجرایی سازمان ملی زمین و مسکن که در شیراز برگزار شد افزود: علاوه بر این، حدود ۱۳ هزار هکتار زمین نیز برای ایجاد شهرک‌های جدید در کشور مکان یابی شده که مجموع این زمین‌ها عدد بسیار قابل توجه است.
وی ادامه داد: یکی از روش های تامین زمین از طریق توافقات است که با توجه به اهمیت موضوع ضمن کوشش همکاران در تحقق این امر باید در سلامت کار دقت شود تادر آینده با چالش و مشکل مواجه نشویم.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در بحث تامین زمین، طی دهه‌های گذشته شاهد یک عقب ماندگی در کشور بوده‌ایم اما در ۲ سال گذشته توانستیم میزان قابل توجهی زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین کنیم.
رضایی افزود: در استان فارس در بحث تامین زمین به ویژه در آنجا که با کمبود مواجه بوده‌ایم در قالب توافقات و تغییر و تحول اراضی اقدامات خوبی انجام شده و این اقدامات باید ادامه داشته باشد.
وی، انتقال تجارب موفق استان‌ها به یکدیگر، پایش برنامه اجرایی ادارات کل راه و شهرسازی و پیگیری برنامه اجرایی آنها و همچنین پیگیری تامین زمین در قالب نهضت ملی مسکن و سیاست‌های تبیینی دولت خدمتگزار و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی را از جمله اهداف برگزاری همایش تخصصی منطقه‌ای پایش برنامه‌های اجرایی سازمان ملی زمین و مسکن برشمرد.

دیگر خبرها

  • باران سیل‌آسا و طوفان در ۲۴ استان | سیل و صاعقه در کمین مردم این مناطق | خطر غرق شدن شناگران و قایق‌ها در سواحل ۲ استان
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • آغاز بارش های شدید و سیلابی در بیشتر مناطق کشور
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر
  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟