Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیب دخالت اطرافیان در فرزندپروری بهترین سبک فرزند پروری دخالت اطرافیان کودک را دچار تعارض می‌کند بهترین واکنش در برابر دخالت اطرافیان در تربیت فرزند تربیت کودک را مختص خانه‌کنید کودکان لجبازی که اقتدار والدین را زیر سؤال می‌برند توصیه‌ای مهم به والدین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تربیت فرزند یکی از مسئولیت‌های سنگین و سخت برای هر پدر و مادری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اگر در تربیت کردن نظر دیگران هم دخیل باشد کار سخت‌تر می‌شود. گاهی اطرافیان به‌خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به دلیل داشتن نقش جدید احساس می‌کنند می‌توانند بیشتر در زندگی شما دخالت کنند؛ البته گاهی هم آن‌ها از روی دلسوزی و علاقه در تربیت فرزند دخالت می‌کنند و با این دخالت‌ها تصور می‌کنند به نفع کودک عمل می‌کنند غافل از اینکه این کار عواقبی را به دنبال دارد که دکتر نرگس رحمانی، روانشناس تربیتی و درمانگر بالینی کودک و نوجوان به واکاوی این موضوع و ارائه روش‌های صحیح برخورد با دخالت اطرافیان می‌پردازد.

آسیب دخالت اطرافیان در فرزندپروری

دخالت‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها یا اقوام نزدیک به کودک مثل خاله، عمه، عمو و... می‌توانند آسیب‌هایی را در دو سطح به وجود بیاورند. به گفته دکتر رحمانی یکی از این آسیب‌ها به والدین وارد می‌شود. شما تصور کنید در جمعی هستید و دیگران مادر یا پدر را به خاطر طرز فرزندپروری‌اش مورد سرزنش قرار می‌دهند، در چنین شرایطی والد دچار احساس بی‌کفایتی وناتوانی در تربیت فرزند می‌شود و اعتمادبه نفسش کاهش می‌یابد.

رحمانی می‌گوید بخش دیگر آسیب دخالت اطرافیان مربوط به روابط زوجین است؛ به‌طوری‌که با دخالت خانواده هر یک از زوجین، طرف دیگر به دنبال متهمی می‌گردد تا تقصیر دخالت دیگران را گردن او بیندازد و همین مسئله منجر به تنش و بگومگو بین زوجین خواهد شد.

بهترین سبک فرزند پروری

به گفته رحمانی بهترین سبک فرزند پروری سبک مقتدرانه است، اما گاهی اطرافیان به‌خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با دلسوزی‌ها و محبت‌های بیش از اندازه هم به بچه و هم به اقتدار والدین آسیب می‌زنند؛ مثلاً، والدین با همدیگر به این جمع‌بندی می‌رسند که برای بچه زیاد اسباب‌بازی نخرند و در صورت اصرار کودک به خریدن چیزی، به خواسته او اهمیت ندهند، اما پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با برآورده کردن خواسته‌های کودک به‌نوعی این اقتدار و تصمیم والدین را زیر سؤال می‌برند.»

دخالت اطرافیان کودک را دچار تعارض می‌کند

این درمانگر بالینی درباره آسیب دخالت اطرافیان بر روی کودک می‌گوید: «در سبک مقتدرانه، حرف و رفتار والدین ثابت است و هیچ جای بحثی وجود ندارد، زیرا والد در کنار اقتداری که دارد به کودک احساس امنیت می‌دهد و کودک خود را مقید می‌داند که به قوانین والدینش عمل کند؛ اما زمانی که پای دخالت اطرافیان به میان می‌آید کودک دچار یک بوم و دوهوا می‌شود، مادربزرگ و پدربزرگ اجازه انجام کار‌هایی را به کودک می‌دهند که آن کار‌ها در کنار والدین قوانینی دارد. در چینی شرایط کودک با دو فرد طرف است، یک دیو سیاه مخوف و یک فرشته مهربان که هرچه می‌خواهد برایش فراهم می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «اغلب پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از اینکه به خواسته‌های نوه‌شان اهمیت می‌دهند و دل او را به دست می‌آورند، خوشحال می‌شوند غافل از اینکه این کار کودک را به‌شدت دچار تعارض، خشم و اضطراب می‌کند و تعاملات بین کودک و والدین را به خطر می‌اندازد.»

رحمانی تأکید می‌کند: «محبت و دلسوزی‌های خارج از چارچوب قوانین والدین توسط پدربزرگ و مادربزرگ‌ها باعث می‌شود کودک، والدینش را به خاطر قوانین دست و پاگیر به شکل یک دشمن سخت‌گیر ببیند و اینجاست که کودک تصمیم می‌گیرد به مقابله با والدینش بپردازد و از این پس دیگر آن امنیت و آرامشی که باید از والدینش دریافت کند را نمی‌گیرد.»

بهترین واکنش در برابر دخالت اطرافیان در تربیت فرزند

والدین باید در برابر کسی که از سر دلسوزی یا از سر پرخاشگری در تربیت فرزند دخالت می‌کنند، بایستند: «پدر و مادری که به روش فرزند پروری خود اطمینان داشته باشند، زمانی که دخالتی از اطرافیان مشاهده می‌کنند، می‌دانند که لازم است جرأتمندانه مداخله کرده و مانع دخالت دیگران شوند؛ لذا زمانی که می‌بینید پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با قانون‌شکنی‌ها به روش تربیتی شما خلل وارد می‌کنند لازم است در کمال احترام و ادب آن‌ها را از قوانین فرزند پروری خود آگاه کنید و از آن‌ها بخواهید تا کار‌هایی که تربیت فرزندتان را به خطر می‌اندازد، انجام ندهند.»

رحمانی یکی دیگر از نکات مهم در برابر دخالت دیگران را تعیین حد و مرز والدین در فرزندپروری می‌داند و می‌گوید: «والدین در برخی مسائل می‌توانند به دیگران اجازه دخالت و نصیحت دهند، اما از یکجایی به بعد والدین باید با مشخص کردن مرز‌های خود این اجازه را به دیگران ندهند که در تربیت فرزندشان مداخله کنند. مشخص کردن این مرز‌ها چیزی نیست که من مشاور بخواهم برای همه یک نسخه واحد بپیچم، این مرز‌ها را خود والدین بر اساس توافقات و طرز تفکراتشان باید مشخص کنند»

تربیت کودک را مختص خانه‌کنید

این روانشناس کودک می‌گوید: «اگر قرار است فرزندتان را دعوا، نصیحت یا تنبیه کنید یا حتی به او پاداش دهید، بهتر است این کار را در فضای خانه انجام دهید، زیرا این کار اقتدار شما در آن کاری که قرار است انجام شود را به‌شدت بالا می‌برد، اما وقتی شما در جمعی هستید که به‌واسطه غریبگی یا نزدیکی مخاطبتان نمی‌توانید کنترل کامل محیط را داشته باشید، پس بهتر است در آن زمان هیچ مداخله مربوط به تربیت را نداشته باشید، چون احتمالاً اگر بخواهید کودکتان را دعوا کنید چند نفر با پادرمیانی مانع چنین کاری خواهند شد؛ اینجاست که کودک با خود می‌گوید پس می‌توان اقتدار پدر را زیر سؤال برد یا قوانین مادر را شکست! بنابراین بهتر است تذکر، دعوا، تنبیه و... را در خانه با کودکتان مطرح کرده و انتظارات و قوانینتان را به فرزندتان گوشزد کنید.»

کودکان لجبازی که اقتدار والدین را زیر سؤال می‌برند

گاهی کودکان به دلیل لجبازی، قوانین والدینشان را زیر پا می‌گذارند یا از آن‌ها حرف‌شنوی ندارند: «در چنین شرایطی والدین باید با مراجعه به مشاور کودک به تعارضات درونی بین والد و فرزند رسیدگی کنند؛ زمانی که این تعامل به سمت تعامل مثبت پیش می‌رود، اینجاست که فرزند می‌تواند از والدینش حرف‌شنوی داشته باشد.»

این روانشناس کودک توصیه می‌کند: «والد و کودک تا زمایکه تحت درمان قرار دارند از رفت‌وآمد‌های طولانی‌مدت که منجر به دخالت اطرافیان می‌شود، خودداری کنند. در کودکان ۲ تا ۶ ماه زمان لازم است تا یک رفتاری در آن‌ها نهادینه و تبدیل به یک عادت رفتاری شود، بعدازاین زمان شما می‌توانید آزادانه و به‌تدریج ساعات حضورتان را در شرایطی که قبلاً قابل‌کنترل نبوده، ایجاد نمایید.»

توصیه‌ای مهم به والدین

به گفته رحمانی، در هر رابطه‌ای انگشت اتهام باید به سمت خودمان باشد، به همین خاطر نمی‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که در تربیت فرزند ما دخالت نکنند بلکه باید به دنبال این بود که من باید چگونه رفتار کنم که فرد مقابل این اجاره را به خودش ندهد؛ در جهانی که ما زندگی می‌کنیم آن‌قدر آدم‌های متفاوتی وجود دارند که ما هرچقدر از آن‌ها بخواهیم دخالت نکنند، شدنی نیست؛ پس ما باید چه‌کار کنیم؟!

او توصیه می‌کند: «قبل از اقدام به بچه‌دار شدن بهتر است بررسی کنید که با توجه به شرایط چطور می‌توانید یک فرزندی تربیت کنید که در کنار شما احساس امنیت کند؛ اینکه سبک فرزند پروری مقتدرانه چگونه است. گاهی والدین اقتدار را با سخت‌گیری یکسان می‌دانند درحالی‌که این‌گونه نیست. لازم است والدین برای اجرای قوانین انعطاف داشته باشند، یکجایی وقتی می‌بینند کاری شدنی است صد درصد روی حرف خودشان بمانند و در کنار آن نیاز به توجه و دیده شدن فرزند را ارضا کنند، زیرا اگر این نیاز ناکام بماند می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد اختلالات بعدی در کودک را فراهم کند.»

این درمانگربالینی در پایان تأکید می‌کند: «اگر والدین در شرایطی قرار دارند که نمی‌دانند چطور باید با فرزندشان رفتار کنند، توصیه می‌کنم حتماً از مشاور کودک کمک بگیرند تا بتوانند بهترین واکنش را نسبت به فرزندشان داشته باشند و فرزندی ازلحاظ سلامت روانی را پرورش دهند.»

منبع: ایرنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر تربیت فرزند اخبار عمومی اخبار مرتبط والدین سمی این حرف ها رو به بچه هاشون زیاد می گن ۱۴۰۱/۴/۱۸ دمای هوا دوباره افزایش می یابد ۱۴۰۱/۴/۱۸ با دیدن این ویدیو آرامش را به وجود خود باز گردانید ۱۴۰۱/۴/۱۸ آموزش پخت سیب زمینی شکم پر + فیلم ۱۴۰۱/۴/۱۸ نحوه صحیح شستن انواع بالشت با دست و ماشین لباسشویی ۱۴۰۱/۴/۱۸ واکنش گل قهر و آشتی به لمس شدن + فیلم ۱۴۰۱/۴/۱۸ آخرین ویدیو ها فرود ناگهانی هواپیما در وسط بزرگراه + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۳:۱۹ با دیدن این ویدیو آرامش را به وجود خود باز گردانید ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۳:۱۶ بغض بهرام افشاری اشک ایرج طهماسب را درآورد + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۲:۵۰ آموزش پخت سیب زمینی شکم پر + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۲:۴۲ فیلم الهام چرخنده در حال آواز خواندن لو رفت! ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۲:۲۶ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۲۳:۳۴ با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟ ۲۳:۳۱ دمای هوا دوباره افزایش می یابد ۲۳:۱۶ با دیدن این ویدیو آرامش را به وجود خود باز گردانید ۲۳:۰۹ ۱۰ ماسک برای شادابی فوری صورت خسته ۲۳:۰۳ ترافیک در جاده کندوان سنگین است ۲۲:۴۲ آموزش پخت سیب زمینی شکم پر + فیلم ۲۲:۳۹ لاغرکننده ترین نوشیدنی های طبیعی دنیا ۲۲:۱۶ دارویی برای درمان شایع ترین سرطان های کشور + فیلم ۲۲:۰۱ نحوه صحیح شستن انواع بالشت با دست و ماشین لباسشویی ۲۱:۵۳ واکنش گل قهر و آشتی به لمس شدن + فیلم ۲۱:۴۸ سبز شدن آسمان پس از وقوع توفان + فیلم ۲۱:۴۱ تزئین کیک به شکل سبد میوه + فیلم ۲۱:۴۱ جنسیت جنین کی و کدوم هفته بارداری مشخص می شه؟ ۲۱:۳۰ تور ۴ روزه دبی چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۲۱:۱۶ اعتصاب غذای پنگوئن ها به دلیل کیفیت! + فیلم ۲۱:۱۱ از کندی تا آبه؛ مهم ترین ترورهای سیاسی تاریخ ۲۱:۰۷ مهارت نه گفتن قبل از صدمه خوردن اینطور بیاموزید ۲۱:۰۱ بازی بدون توپ امیرحسین توخته یک امتیاز برای ایران داشت + فیلم ۲۰:۵۰ کاخ سفید عید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفت ۲۰:۴۳ ایده ارزان و رومانتیک شاد کردن همسر (مناسب خانم ها) ۲۰:۳۰ چه بر سر دوج کوین خواهد آمد؟ ۲۰:۲۲ ویدیویی که یادآور انیمیشن «راتاتوی» شد + فیلم ۲۰:۱۸ ایران سه - صربستان صفر؛ ایتالیا ما داریم می آییم ۲۰:۱۳ نشانه های هشدار دهنده خودکشی در کودکان! + راه حل ۱۹:۵۵ پیشنهاد سازمان هواپیمایی به دوحه: هواپیما‌های قطری در ایام جام جهانی در ایران پارک شوند ۱۹:۵۲ پروژه زنجیره فولاد در کردستان می تواند تحول جدی در استان ایجاد کند ۱۹:۴۸ برای جوش نزدن صورتت، این رازها به دردت میخوره ۱۹:۴۱ والدین سمی این حرف ها رو به بچه هاشون زیاد می گن ۱۹:۳۶ زیبایی شگفت انگیز و ترسناک یونان + فیلم ۱۹:۳۳ هشدار باد شدید و تنش دمایی در تهران ۱۹:۳۱ استتار شگفت انگیز یک مار روی ریشه های درخت + عکس ۱۹:۲۴ نظام روانشناسی همچنان در برابر اتصال به درگاه ملی مجوزها مقاومت می کند! ۱۹:۱۷ رویترز: ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرده است ۱۹:۱۷ مطمئن ترین روش برای تشخیص طلای اصل از تقلبی و بدل ۱۹:۱۴ مقایسه بحران حباب دات کام و سقوط بازار رمزارز ۱۹:۰۶ تمام خواص ، فواید و عوارض خاکشیر + روش شستشو و مصرف خاکشیر ۱۸:۵۵ دولت هم با طرح وزارت صمت در خصوص بورس کالا مخالف است ۱۸:۵۰ انتشار اولین پیوست عدالت برای هوشمندسازی یارانه آرد ۱۸:۴۲ بازدید استاندار کرمان از کارخانه کرمان موتور ۱۸:۳۹ متقاضیان نگهداری سگ باید مجوز بگیرند/ از صادرات سگ حمایت می کنیم ۱۸:۳۵ اگر با اولین یارانه ۴۵ هزار تومانی بیت کوین خریده بودید... ۱۸:۳۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه تا آخر هفته ۱۸:۱۷ افرادی که روزی کبدشان چرب می شود + درمان طب بوعلی سینا ۱۸:۰۷ بیمه سرمد به مجمع می‌ رود ۱۸:۰۴ آخرین قیمت دلار و یورو ۱۸:۰۲ روش صحیح حمام کردن یا دوش گرفتن پس از عمل جراحی ۱۸:۰۱ صیادمنش به هال‌ سیتی پیوست + عکس ۱۷:۵۷ ارائه بسته ترکیبی با تخفیف ویژه توسط همراه اول به مناسبت اعیاد قربان و غدیر ۱۷:۴۶ سالانه ۷ واحد درصد از تورم و حداقل ۲۰ درصد از نرخ رشد نقدینگی کاسته شود ۱۷:۴۲ با دیدن این ویدیو دیگر هرگز به سوسیس لب نخواهید زد! اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تربیت فرزند اخبار عمومی پدربزرگ و مادربزرگ ها دیدن این ویدیو سبک فرزند پروری زیر سؤال ۱۴۰۱ ۰۴ ۱۸ فیلم ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ ۴ ۱۸ فیلم ۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز در حالی با وزیر خارجه چین دیدار کرد که مسائل حل نشده همچنان روابط بین واشنگتن و پکن را تهدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای سرکوب اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

وزیر امور خارجه چین در دیدر با همتای آمریکایی خود بر ضرورت راه حل دو دولتی در فلسطین اشغالی برای حفظ ثبات تاکید کردند.

در این گفت‌وگو چین از دستیابی به صلح در فلسطین از طریق گفتگو و مشورت حمایت کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به روابط روسیه و چین پرداخت و گفت: روسیه یک شریک استراتژیک است و هیچ طرف سومی حق دخالت در همکاری اقتصادی و نظامی مسکو و پکن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

 سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از واشنگتن خواست که تحریم‌ها علیه پکن را متوقف کند و افزود: آمریکا نباید ما را به عنوان یک قدرت رقیب در نظر بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی وارد چین شده است که روابط بین دو کشور اندکی بهبود یافته اما همچنان مسائل حل نشده فی مابین، ثبات در روابط بین این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.  

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت می گیرد که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم | واکنش اطرافیان را ببینید
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان