Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان مذاکرات دوحه و شانه خالی کردن طرف آمریکایی از تعهدات خود برای انجام توافق، دور دیگری از گفتگو‌ها در حال شکل گیری است که زمان و مکان آن به گفته علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در نهایی سازی است و طبق آن قرار است این مذاکرات با حضور انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی ادامه یابد. با این وجود هنوز دو مساله همچون خروج سپاه پاسداران از لیست ادعایی آمریکا و همچنین چگونگی بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرآنلاین، رضا نصری حقوقدان بین المللی در توضیح تضمین‌های اقتصادی به ایران و حل مساله سپاه پاسداران از طریق ابتکار عمل و سناریو‌های جایگزین در توافق گفت: حقیقت این است که «تضمین» به مفهوم حقوقی آن وجود ندارد. کسانی که دنبال تضمین حقوقی هستند بگویند چه تضمینی می‌توانند دریافت کنند که در نهایت بر اصل «مصلحت ملی» (Raison d'État) تفوق پیدا کند؟ اصل «مصلحت ملی» به همه دولت‌ها - از جمله ایران - اجازه می‌دهد بخاطر مصالح حیاتی و کلان کشور خود را از تمام قیود سیاسی و حقوقی و اخلاقی رها کنند. چطور می‌شود به توافقی رسید که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را از چنین اختیاری - که در تار و پود نظام داخلی کشور‌ها و عرف بین‌المللی تنیده شده - محروم سازد؟ آن هم در حالی که این حق برای ایران و سایر کشور‌ها محفوظ باقی می‌ماند.

نصری در ادامه تاکید کرد: اگر منظور از تضمین «اقتصادی» ایجاد پیوند‌های اقتصادی قوی با شرکت‌های خصوصی غربی است تا دولت‌های آن‌ها در برخورد با برجام دچار محذوریت و احتیاط شوند، ایجاد چنین رابطه‌ای ابتدا نیازمند یک ثبات در روابط سیاسی بین دولت‌هاست و ایجاد چنین ثباتی هم نیازمند مذاکرات جامع و ایجاد سازوکار‌های دائمی برای مدیریت تنش‌های آتی است.

منتها در ایران صرف بحث از مذاکرات جامع یا ایجاد یک رابطه متوازن با آمریکا (که با آشتی و عادی‌سازی روابط فرق دارد) به یک «تابو» تبدیل شده؛ چرا که سال‌ها عده‌ای در داخل مذاکره را مترادف با «تسلیم» و «خلع سلاح» تعریف کردند و با این صورت‌بندی عملا گزینه‌های موجود برای مبادرت به هر نوع ابتکار عمل و خلاقیت خارج را بسیار محدود ساختند.

همزمان در خارج از کشور نیز در تمام این سال‌ها جریان‌های تندرو و لابی‌های اسرائیل در واشنگتن تلاش کردند - با طرح شروط غیرواقع‌بینانه و غیرقابل قبول از جانب ایران - به هر قیمتی شده مانع مذاکرات جامع شوند و همزمان مسیر مذاکرات هسته‌ای فعلی را نیز با درگیر ساختن مجدد شورای امنیت و کارشکنی در کار مذاکره‌کنندگان منحرف سازند. در کنار این‌ها، اپوزیسیون ویرانی‌طلب هم تلاش کرد با ایجاد فشار روانی و گاه توسل به روانشناسی معکوس - مثلا با معادل خواندن هر نوع توافق میان و ایران و غرب به «نوشیدن جام زهر» در رسانه‌های فارسی‌زبان خود - راه را به روی فرآیند‌های بلندمدت دیپلماتیک برای ایران بینند.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: حقیقت این است که اگر به این سه جریان (دیپلماسی‌ستیز داخلی، لابی متخاصم خارجی و اپوزیسیون ویرانی‌طلب) اجازه دهیم زمین بازی و پارادایم‌های حاکم بر سیاست خارجی ایران را تعیین کنند و عملا تسلیم صورت‌بندی یا Framing آن‌ها در حوزه سیاستگذاری راهبردی شویم، پیدا کردن راهکار بلندمدت قابل تصور نخواهد بود. ولی اگر به دنبال حفظ توافق در بلندمدت و ایجاد یک ثبات سیاسی ماندگارتر و به تبع ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هستیم باید تلاش کنیم با یک رویکرد توسعه‌محور و با هدف مدیریت تنش با غرب رویکرد فعلی را بازنگری کنیم.

حقیقت این است که نمی‌شود فقط یک مشکل از میان صد مشکل موجود با آمریکا را از طریق احیای برجام حل کرد و بعد انتظار داشت آن ۹۹ مشکل باقی‌مانده هیچ تاثیری بر آن یک مشکل حل شده نداشته باشند!

وی در پایان در خصوص رویکرد روسیه در مذاکرات احیای برجام گفت: روسیه مهم‌ترین همسایه ایران است. نمی‌شود در هیچ فرایندی منافع آن را نادیده گرفت. یک سیاست خارجی متوازن سیاستی که از یک سو از گزند و آسیب «دشمن» بکاهد و از سوی دیگر «مرددها» را حامی و به حمایت «حامیان» اضافه کند!

منبع: فرارو

کلیدواژه: برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه