Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به آفت بی‌رحم برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط مبتلا شده بنا به گفته کارشناسان برای مبارزه با این آفات برای هر هکتار ۴ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، آفت پروانه سفید برگ‌خوار خسارت‌زایی بسیار بالایی دارد و در بعضی موارد تمام برگ درختان بلوط را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروانه، پروانه مهاجم و چند نسلی به نام leucoma wiltshire است که اکنون جنگل‌های درهم تنیده بلوط زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد را فرا گرفته است.


آفت پروانه برگ خوار بی آنکه بسوزاند درخت را خشک و نابود می‌کند و ایستاده درختان تنومند را در مقابل مرگ به زانو درمی آورد.این پروانه به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می‌کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می‌تواند خسارت وارد کند. پروانه جوانه خوار بلوط که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

 

  بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید نیاز است

سید حمید حسینی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در گچساران می‌گوید: آفت پروانه برگ خوار سفید موجب خشکی درختان بلوط می‌شود و امسال سطح شیوع این آفت در جنگل‌های باشت بیش از ۱۵ هزار هکتار بوده و در حال گسترش است.


وی معتقداست به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی درپی، جنگل‌های بلوط این منطقه دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.


حسینی با اشاره به اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط در باشت است، عنوان می‌کند: در صورت کنترل نشدن این آفت به ۴۰ درصد از جنگل‌ها این مناطق خسارت وارد می‌شود البته مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط باشت در سال گذشته انجام شد.


رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری باشت خاطرنشان می‌کند: عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT اجرا شد و این محلول سازگار با محیط زیست بوده و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست نداشته است.

 


حسینی می گوید: امسال درختان بلوط منطقه چهار راه گشین، تلخاب بیدک، تلخاب میرعلی بخش، پنبه زار، نارگ موسی، تلچگاه، آبدگاه، ملیتم و کوه دهک دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شدند.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت ادامه می‌دهد: پس از انجام مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده، چگونگی مقابله با آفت و کنترل بیماری اجرایی می‌شود تا از شیوع آفت در سطح بالاتر جلوگیری شود همچنین بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط در این شهرستان نیاز است.

 

تشکیل کمیته برای مبارزه با آفت جنگل‌های زاگرس


عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حاشیه بازدید از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: کانون‌ها و نقاط آلوده دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل‌های زاگرس کشور شناسایی شده و عملیات مبارزه به این آفت در دست اقدام است.


وی بیان می‌کند: نجات جنگل‌های زاگرس از آفت یکی از اولویت‌های دولت بوده و تمام تلاش خود را برای رفع این بحران انجام خواهیم داد.

 


سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه سطح جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۴ هزارو ۱۶ هکتار است، تصریح می‌کند: تاکنون ۲۶ هزار هکتار از جنگلد‌های بلوط در کهگیلویه وبویراحمد دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شده است.


نوبخت می‌افزاید: بر اساس برآورد کارشناسان برای مبارزه با هر هکتار سطح آفت پروانه برگ‌خوار سفید بیش از ۴۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است و برای حفظ و صیانت از عرصه‌های ملی از تمام ظرفیت‌های این سازمان برای تقویت پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع با کاربری خاص خودشان استفاده خواهیم کرد.


سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان اظهار داشت: برای کنترل و ریشه کنی آفت جنگل‌های زاگرس تاکنون با همکاری دستگاه‌های متولی جلسات مختلفی برگزار شده تا بتوانند در مقابل طغیان این آفت مبارزات لازم را انجام بدهند. برای مبارزه با آفت جنگل‌های زاگرس کمیته‌ای تشکیل شده است.

 

به گفته وی این آفت برگ‌خوار درختان بلوط، یک آفت بومی است، از سال‌ها قبل در عرصه‌های جنگلی زاگرس بوده، ولی بر اثر تنش‌های اقلیمی، افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت طغیان کرده است.


سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات در زمینه آفت برگ‌خوار بلوط چند نسل بودن آن است که در زمان کمی سطح وسیعی را آلوده می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: درختان بلوط جنگل های زاگرس آفت پروانه سفید برگ خوار سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری پروانه برگ خوار سفید بلوط آفت پروانه برگ خوار سفید کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت جنگل های زاگرس جنگل های بلوط درختان بلوط هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعاد فر ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی پایگاه‌های اورژانس کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: یک دستگاه آمبولانس آفرود در سال گذشته به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده شد اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه، کافی نیست.

وی بیان داشت: روند تکمیل طرح احداث ساختمان مرکزی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد، طبق گزارش‌های دریافت شده، پیشرفت خوبی دارد.

میعاد فر تصریح کرد: سهم استان‌ها در حوزه تأمین آمبولانس بر اساس شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شود و تلاش می‌شود که در بین پایگاه‌های اورژانس استان‌ها توزیع مناسبی انجام شود.

کد خبر 6090112

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد