Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، رئیس‌جمهور آمریکا در یک یادداشت برای روزنامه آمریکایی به تشریح چرایی سفر خود به عربستان سعودی پرداخته و در آن علیه ایران لفاظی کرده است.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ مدعی شده بود به دلیل قتل «جمال خاشقچی» حاکمان عربستان سعودی را پاسخگو خواهد کرد، در توجیه چرایی سفر آتی خود به ریاض و دیدار با ملک سلمان شاه و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی یک یاداشت منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادداشت جو بایدن در روزنامه «واشنگتن پست» تحت این عنوان منتشر شده است: «چرا من قصد دارم به عربستان سعودی بروم».

وی در ابتدا نوشت: «هفته آینده، من به خاورمیانه سفر خواهم کرد تا فصل جدید و امیدوارکننده‌تری از تعامل آمریکا را در آنجا آغاز کنم. این سفر در زمان حیاتی برای منطقه انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را به پیش خواهد برد».

به روایت بایدن، «خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکایی‌ها است. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامینی که ما به آنها تکیه می‌کنیم ضروری هستند.  منابع انرژی آن برای کاهش تاثیر جنگ روسیه در اوکراین بر منابع جهانی حیاتی است و منطقه‌ای که از طریق دیپلماسی و همکاری گرد هم می‌آید به جای اینکه از طریق درگیری از هم بپاشد، به احتمال کمتری منجر به ظهور افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌شود که میهن ما را تهدید می‌کند یا جنگ‌های جدیدی که می‌تواند بار جدیدی را بر دوش نیروهای نظامی ایالات متحده و خانواده‌های آنها بگذارد».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «اجتناب از آن سناریو برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. من دیپلماسی را از جمله از طریق دیدارهای رو در رو برای رسیدن به اهدافمان دنبال خواهم کرد».

وی سپس به انتقاد از مواضع دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ پرداخت و تصریح کرد: «خاورمیانه‌ای که من از آن دیدن خواهم کرد، پایدارتر و امن‌تر از خاورمیانه‌ای است که دولت من ۱۸ ماه پیش به ارث برده بود».

بایدن در یادداشت خود ادامه داد: «یک ماه قبل از مراسم تحلیف (ریاست جمهوری) من، سفارت ما در بغداد با بزرگترین حمله موشکی در یک دهه اخیر روبرو شد. حملات علیه سربازان و دیپلمات‌های ما نسبت به سال قبل چهار برابر شده بود. سلف من (ترامپ) بارها به بمب‌افکن‌های بی-۵۲ دستور داد که از ایالات متحده به منطقه پرواز کنند و دوباره برای جلوگیری از این حملات بازگردند اما این کار موثر نبود و حملات ادامه یافت».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از یادداشت خود برای واشنگتن پست در توضیح چرایی سفرش به عربستان سعودی، مواضع دولتش علیه ایران را بازگو کرد. وی بدون نام بردن از ترامپ، به شدت از مواضع او و دولت سابق آمریکا انتقاد کرد.

او نوشت: «پس از اینکه سلف من (ترامپ) از توافق هسته‌ای که داشت کار می‌کرد، عدول کرد، ایران قانونی را تصویب کرد که گسترش سریع برنامه هسته‌ای خود را الزامی می‌کرد. سپس، زمانی که دولت قبل (ترامپ) در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکوم کردن ایران به دلیل این اقدام بود، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید».

بایدن سپس ادعا کرد: در اولین هفته‌های حضورم به عنوان رئیس‌جمهور، کارشناسان اطلاعاتی و نظامی ما هشدار دادند که منطقه تحت فشار خطرناکی قرار دارد. (این موضوع) به دیپلماسی فوری و فشرده داشت. برای احیای بازدارندگی، دستور حملات هوایی در پاسخ به حملات علیه نیروهایمان را صادر کردم و اقدامات دیپلماتیک جدی را برای ایجاد منطقه‌ای با ثبات‌تر آغاز کردم».

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جو بایدن آمریکا تحریم ایران برجام عربستان سعودی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن! / چرا در دانشگاه تک تیرانداز مستقر می‌کنید! + ویدئو
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • ببینید | جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجوها را نزنید آقای بایدن!
  • اعلام حمایت کارمندان دولت بایدن از خیزش دانشجویان حامی فلسطین
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند