Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسدالله کردنائیج در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزییات اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با محوریت تبادل نظر درباره راهبردهای آموزشی و طرح تحول نظام آموزش عالی برگزار شد؛ همچنین کارگروه هایی با ۹ محور ساماندهی و ماموریت گرایی و آمایش رشته ها، بررسی و تفویض اختیارات طبق تحول در آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش عالی با تمرکز بر علوم انسانی و اسلامی، تحول در نظام جذب و پذیرش دانشجو با رویکرد تقاضا محوری و حل مسئله و جذب نخبگان، اصلاح فرایندهای آموزشی و کیفی سازی آموزش احوال در بکارگیری و بهره گیری از ظرفیت نخبگان دیپلماسی علمی و فناوری های نوظهور تحول در رویکرد های مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی و آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی و آموزش های مبتنی بر فناوری های برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به اینکه در روز اول وزیر علوم، رئیس فرهنگستان زبان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور و دستیار اقتصادی رئیس جمهور، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به سخنرانی پرداختند، افزود: هر کارگروه سه نفر عضو اصلی داشت و تعدادی دیگر از معاونان آموزشی، اعضای کارگروه را تشکیل می دادند؛ یکی از کارگروه ها، «ساماندهی ماموریت گرایی و آمایش رشته ها» بود که بنده به عنوان سخنران در این کارگروه صحبت کردم؛ این کارگروه ۱۹ عضو داشت و یکی از شلوغ ترین کارگروه‌ها بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث مطروحه در این کارگروه لزوم بازنگری در شاخص های رتبه بندی ملی دانشگاه ها بود، خاطرنشان کرد: بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب باید ارزیابی و رتبه بندی داخلی دانشگاه ها و ایجاد رقابت سالم میان دانشگاهیان مدنظر قرار گیرد؛ ایشان تاکید دارند که دانشگاه ها باید به زنجیره دانش جهانی و همکاری با دانشگاه های دنیا ورود کنند.

کردنائیج تصریح کرد: براساس مصوبه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور کیفیت علمی و فرهنگی و پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه‌ای و حمایت ویژه از موسسات برتر، طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی اجرایی می‌شود. در این جلسه چگونگی اجرا و شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها در وزارت علوم، مورد بررسی قرار گرفت، در حال حاضر معیارهای شش گانه ای برای رتبه بندی ملی دانشگاه ها از جمله معیار آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، بین المللی سازی، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات وجود دارد که هرکدام از اینها امتیازاتی دارد که آموزش ۲۰ امتیاز، پژوهش ۲۵ امتیاز، فناوری و نوآوری ۲۰ امتیاز، بین المللی سازی و خدمات اجتماعی زیرساخت ۱۰ امتیاز وزیرساخت ۵ امتیاز دارد که جمعاً ۱۰۰ امتیاز می شود.

وی ادامه داد: در این کارگروه ایرادات و نقاط ضعف نحوه رتبه بندی دانشگاه ها بررسی شد و راهکارهایی در ادامه مطرح شد که چگونه در آینده بتوانیم این ایرادات را رفع کنیم. یکی از این ایرادات این است که شاخص ها برای تمام موسسات آموزش عالی یکسان است؛ در حالی که دانشگاه های ما یکسان نیستند مثلاً دانشگاههایی داریم با ماموریت ویژه و یا دانشگاه جامع، صنعتی، علوم انسانی، هنر، دانشگاه های نظامی و انتظامی و یا وابسته به دستگاه‌های اجرایی و غیر دولتی. طبیعتاً اینکه همه‌ دانشگاه‌ها را در سنجه قرار دهیم، شاید درست نباشد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به بررسی متوازن بودن و نبودن وزن معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها گفت: معاون آموزشی وزارت علوم اعتقاد داشت که این معیارها باید بازنگری و شاخص های جدیدی نیز مانند مهارت افزایی، کیفیت دانشجویان خروجی و اشتغال پذیری به آن اضافه شود؛ به طور مثال در این معیارها شاخص فرهنگی دیده نشده و خوب است که یکسری شاخص های کمی و سنجش پذیر را در بخش فرهنگی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه، معاونت فرهنگی وزارت علوم و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها استخراج کنیم.

کردنائیج اضافه کرد: یکی از بحث های مهمی که خوب است دنبال شود، این است که بر اساس موضوع، دانشگاه ها را رتبه بندی کنیم به طور مثال برخی دانشگاهها برای یکسری ماموریت‌های خاص ایجاد شده اند؛ مثلاً دانشگاه علمی کاربردی با مهارت تربیت دانشجویان فنی و تکنسین ایجاد شده است اینکه چقدر این دانشگاه به ماموریت خود پایبند است، می تواند به عنوان یک شاخص در رتبه بندی لحاظ شود. بنابراین یک زیر شاخصی با عنوان میزان پایبندی به ماموریت ها و حوزه های فعالیت های مصوب دانشگاه ها در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: نکته بعدی این بود که همواره دانشگاه های برتر بهترین رتبه ها را می گیرند و فقط هر سال ممکن است بین رتبه یک تا ۱۰ جابجا شوند؛ پیشنهاد شد در راستای ایجاد رقابت و انگیزه برای دانشگاه ها، آن دسته از دانشگاه های کوچک و متوسط که در یک سال در رتبه بندی، رتبه شان بهبود پیدا می کنند، هر سال بودجه های بهتر و یا تشویق بیشتری انجام دهیم تا انگیزه لازم برای ارتقا برای آن ها ایجاد شود.

کد خبر 5534447 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت علوم دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه ها وزارت علوم رتبه بندی دانشگاه ها سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم دانشگاه تهران اعضای هیات علمی جشنواره فارابی انتخاب رشته دانشگاه جامع علمی کاربردی آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی آزمون کارشناسی ارشد کنکور 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی آزمون دستیاری رتبه بندی دانشگاه ها آموزش عالی شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دیدار ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه آفاق با ایشان ضمن تبریک سال جدید با اشاره به اینکه،مراکز عالی کشور بستر رشد و توسعه فکری جوانان می باشد، توجه به دانشجویان را یکی از مهم ترین و محوری ترین مباحث و از ارکان پویا و بالنده مسیر توسعه و پیشرفت جامعه دانستند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه به لطف خداوند و تلاش و استمرار مراکز دانشگاهی و آموزشی حتی در روستاها و بخش های ارومیه قشر زیادی از جوانان دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی میباشند واین مسیر جز با تلاش های دانشگاه های کشور   هموار نمی شد.

دکتر عماری در خصوص اهمیت و جایگاه دانشگاه در جامعه اظهار داشتند : دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جوامع امروزی به عنوان کلیدی ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه به شمار می رود چرا که در پرتو آموزش است که انسان ها متحول می شوند. بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند.

در ادامه این دیدار بستر های توسعه همکاری های مشترک دانشگاه آفاق با مجموعه فرمانداری و دستگاه‌های تابعه  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان