Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:07:34 GMT

عید قربان تجلی تسلیم بودن در مقابل خداست

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۱۳۸۵

عید قربان تجلی تسلیم بودن در مقابل خداست

ایسنا/اصفهان یکی از مبلغان بین‌المللی دین اسلام با بیان اینکه کسانی باید عید قربان را جشن بگیرند که فلسفه واقعی آن را درک کرده و ابعاد آن را در زندگی خود پیاده کنند، گفت: باید ثمرات واقعی و امروزی عید قربان برای مردم بیان شود تا مشکلی از مشکلات جامعه امروز را مرتفع کند

حجت‌الاسلام حسین جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به فلسفه عید قربان، اظهار کرد: معنا و هدف زندگی، تکامل انسان‌ها و تسلیم مطلق در برابر خداوند عالم است، چراکه در برابر خیرخواهی خداوند راهی به‌جز تسلیم شدن در دستگاه خداوند نیست و وقتی انسان خودش را در اختیار خدا و اوامر و مقدرات او قرار می‌دهد به هدف زندگی و به کمال خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف تمام ادیان الهی به معنای تسلیم بودن پیروان آن در مقابل دستورات خداوند متعال است، افزود: تسلیم شدن در برابر خدا مرتبه بسیار بالایی است و ظهور ادیان نیز برای انتقال معرفت و شناخت چنین تسلیمی است، یعنی هدف ادیان الهی این است که به انسان بگویند اگر تو می‌خواهی به سعادت و خوشبختی دنیا و قیامت برسی باید خودت را به‌طور کامل در اختیار خدای خودت قرار دهی.

جعفریان تصریح کرد: عواملی از برون و درون برای تسلیم شدنِ انسان در برابر خداوند مقابله می‌کنند، ازیک‌طرف شیطان نمی‌گذارد این اتفاق رقم بخورد، چراکه خود این تسلیم بودن را نشان نداد و وقتی پروردگار به او دستور داد که به آدم سجده کن، شیطان نتوانست خود را راضی کرده و تسلیم شود، از آن‌طرف نیز شیطان‌صفتانی هم هستند که به گفته خداوند انسان را وسوسه می‌کنند تا خود را به‌طور کامل در اختیار خدا قرار ندهد و در تعبیر قرآن دوستان ناباب و حتی همسر و فرزندان نیز چنین نقشی را بازی می‌کنند، درواقع از درون نیز نفس اماره به انسان امر می‌کند که در مقابل خداوند تسلیم نباش، چراکه تو خودت برای خودت کسی هستی.

او به موضوع اومانیسم در اروپا اشاره‌ کرده و ادامه داد: اومانیسم به معنای انسان‌محوری است، یعنی هر آنچه من می‌گویم همان باید بشود. برای معتقدان به اومانیسم، اوامر خداوند و عقل و شرع اهمیت ندارد و محور، میل انسان است و تسلیم شدن در برابر خداوند پذیرفته نیست و این همان نگاه از درون است که در مقابل تسلیم در مقابل خداوند وجود دارد.

جعفریان افزود: تجلی تسلیم بودن در مقابل خدا در طول تاریخ در عید قربان رقم می‌خورد، به این معنا که حضرت ابراهیم در صدسالگی با دعا در درگاه الهی دارای فرزندی می‌شود و نامش را اسماعیل می‌گذارد، اما خداوند برای امتحان پیامبر خود و سنجیدن تسلیم بودن ابراهیم در برابر اوامرش صحنه‌ای از یک امتحان بزرگ را فراهم می‌کند تا مقام امامت را که از نبوت نیز بالاتر است به او اعطا کند و برای امتحان ابراهیم از او می‌خواهد فرزندش اسماعیل را قربانی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عید قربان باید در طول تاریخ تکرار شود تا توجه امت دومیلیاردی اسلام به آن جلب شود، گفت: تمام ادیان الهی حضرت ابراهیم را قبول دارند و خداوند این روز را عید قرار می‌دهد تا همه متوجه آن اتفاق باشند که پیامبرِ خداوند این‌چنین در برابر دستور پروردگار خود تسلیم بود و وقتی خداوند چنین جلوه‌ای از تسلیم شدن را در ابراهیم دید فرمود لازم نیست پسرت را قربانی کنی، تو از امتحانت سربلند بیرون آمدی.

جعفریان تصریح کرد: یکی از نکات درباره عید قربان این است که در این روز جبرئیل بر حضرت ابراهیم نازل نمی‌شود تا دستور خداوند مبنی بر قربانی کردن اسماعیل را به او نازل کند، یعنی بر ابراهیم وحی نمی‌شود، بلکه او به تعبیر قرآن از طریق خواب و رویای خود متوجه امر خداوند می‌شود و در شب اول حضرت ابراهیم با خود می‌گوید این رؤیا است و به رویای خود اهمیتی نمی‌دهد، اما همان رؤیا دو شب دیگر نیز تکرار می‌شود و از آنجاست که به امر خداوند مطمئن می‌شود؛ بنابراین خدا در این روز جبرئیل را نازل نکرد، چراکه امتحان از طریق رؤیا بسیار سخت‌تر است.

او افزود: حضرت اسماعیل نیز نزد خداوند جایگاه بزرگی دارد، چراکه وقتی پدر تصمیم گرفت او را قربانی کند، اسماعیل تسلیم شد درحالی‌که می‌توانست به پدر خود بگوید این امتحان خداوند برای تو است، اما او تسلیم امر خداوند و امر پیامبر او شد و از پدرش درخواست کرد که پیراهن او را درآورد تا خون او روی پیراهنش نریزد و مادرش با دیدن خون بی‌تابی نکند، دوم درخواست کرد که پدرش دست‌وپای او را با طناب ببند که جلوی پدرش دست‌وپا نزند و کار برای پدر مشکل نشود و دلش نلرزد و سوم درخواست کرد که صورت او را برگرداند که چهره‌اش در چهره پدر نیفتد؛ یعنی با این درخواست‌ها به پدر خود کمک می‌کند، بنابراین مقام اسماعیل نیز بسیار بالا است.

این مبلغ بین‌الملل با بیان اینکه باید ثمرات واقعی و امروزی عید قربان برای مردم بیان شود تا مشکلی از مشکلات جامعه امروز را مرتفع کند، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده طلاق‌های اجتماعی و رسمی در کشور ما به این دلیل است که مرد و زن در مقابل خداوند تسلیم نیستند و مَنیت‌ها در هردو بسیار متبلور است و در یک اقلیم نمی‌گنجند، درحالی‌که اگر زوجین تسلیم بودن در مقابل اوامر خداوند که در عید قربان متبلور است را در زندگی خود آورده و هر آنچه خداوند فرموده را قبول کنند، آمار طلاق به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و این یکی دیگر از ثمرات عید قربان است.

جعفریان با اشاره به مفهوم قربانی کردن در سایر ادیان الهی و با بیان اینکه واژه قربانی از قرب و تقرب گرفته‌شده است و معنای آن گذشتن از مال و جان در برابر خداوند است، تصریح کرد: موضوع قربانی شدن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم موردقبول تمام ادیان الهی است، اما بحث اصلی قربانی کردن از زمان حضرت آدم وجود داشته و ابتدا در داستان هابیل و قابیل تجلی پیدا کرد، این موضوع در دین یهودیت نیز در موضوع کفاره گناهان و یا شکر نعمت وجود داشته است و پیروان مسیحیت نیز اعتقاددارند که حضرت مسیح قربانی شد یعنی به صلیب کشیده شد تا فدای گناهان امت خود شود و به همین دلیل است که یکی از نام‌های حضرت مسیح، فادی یعنی فدا شده است، بنابراین در تمام ادیان الهی موضوع قربانی شدن وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه همه انسان‌ها نباید عید قربان را جشن بگیرند، ادامه داد: ریشه کلمه عید از عود گرفته‌شده و به معنای بازگشت است، اما آیا همه باید این روز را جشن بگیرند؟ پاسخ منفی است و این روز برای همه عید نیست و نباید هم این‌طور باشد، کسانی باید این روز را به‌عنوان عید جشن بگیرند که فلسفه واقعی آن را درک کرده باشند و ابعاد آن را در وجود و در زندگی خود پیاده کنند، کسی باید عید قربان را جشن بگیرد که به محتوای این روز برسد و آن را در زندگی خود به انجام برساند، ضمن اینکه رسیدن به درک فلسفه و محتوای این روز نیز درجه‌بندی دارد و به همان نسبت هم باید عید گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عيد قربان تمام ادیان الهی برابر خداوند حضرت ابراهیم مقابل خدا برابر خدا زندگی خود امر خداوند جشن بگیرند تسلیم بودن تسلیم شدن تسلیم شد باید عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مناظری که طبیعت زیرکوه با لاله ها خلق کرده است از بی نظیرترین مناظر بهاری است.


دیگر خبرها

  • هشدار مهم: تسلیم شدن در DNA رئال نیست
  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • اگر موشک و دانشگاه قوی داشته باشیم اقتصاد تسلیم می‌شود
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • روبرت لواندوفسکی: رئال مادرید هرگز تسلیم نمی‌شود؛ هیچ‌وقت نباید آنها را دست کم گرفت
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان