Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@15:46:17 GMT

گوشت و جگر را به صورت نیم‌پخت یا کبابی مصرف نکنید

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۱۵۸۹

گوشت و جگر را به صورت نیم‌پخت یا کبابی مصرف نکنید

ایسنا/زنجان کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان هشدار دادند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، گوشت و جگر به صورت نیم‌پز یا کبابی مصرف نکنید.

بیش از نیمی از بیماری‌های عفونی انسان را بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام تشکیل می‌دهد. به عنوان نمونه می‌توان به کرونا سارس و مرس آبله میمونی، آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی، جنون گاوی، ایدز، تب کریمه کنگو، هاری، تب مالت، سالک و کیست هیدراتیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با تماس مستقیم با حیوان آلوده، مصرف فرآورده‌های ناشی از دام‌ها مانند شیر و گوشت یا توسط یک موجود واسط مانند کنه و پشه، از طریق خوردن و آشامیدن مواد غذایی آلوده شده به وسیله حیوان آلوده اعم از سبزی، کاهو و آب، قابلیت سرایت و حتی انتقال تنفسی به انسان را دارند.

با توجه به شرایط‌ جغرافیایی و فصلی باید بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو توجه زیادی داشت؛ چرا که کریمه کنگو  یک بیماری ویروسی فوق‌العاده خطرناک برای انسان است که در دام علامت خاصی ندارد ولی ممکن است در ترشحات و گوشت حیوان ویروس وجود داشته باشد، لذا باید مراقبت‌های لازم را هنگام کشتار دام مبذول داشت، چون که بیماری از طریق ترشحات دام و یا گوشت آلوده و یا از طریق گزش کنه به انسان منتقل شود.

عمده هدف مراسم عید قربان، به جا آوردن استحباب شرعی است ولی اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، رعایت مسائل بهداشتی نیز ریشه در مسائل شرعی داشته و منبعث از آموزه‌های دینی است؛ در واقع ذبح دام در همه مراحل با سلامت انسان ارتباط دارد و عقل و شرع حکم می‌کند که برای برگزاری مراسم عید قربان، بهداشت نیز به اندازه مسائل شرعی رعایت شود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به حفظ ضوابط بهداشتی در مراسم عید قربان منتج می‌شود، تامین دام از میادین عرضه مجاز احشام است که چند روز قبل از عید قربان در سطح شهرستان‌ها دایر می‌شود؛ چراکه در همه این میادین، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و به افراد کمک می‌کنند که دام‌هایی با درصد سلامت بالا بخرند.

فراموش نکنیم که برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند. علاوه بر این، اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمایی‌های لازم صورت می‌گیرد.

برخی اصرار دارند که دام خریداری شده را جلوی درب منازل ذبح کنند، از این‌رو توصیه می‌شود که برای حضور یک نفر کارشناس دامپزشکی حتماً با شماره‌تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند و حین ذبح نیز همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت کنند. علاوه بر این، خونابه حاصل از ذبح حتماً باید به درون چاه جذبی هدایت شود و به هیچ عنوان وارد جوی‌ها یا خیابان‌ها نشود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که شهروندان باید مد نظر قرار دهند، این است که لاشه دام قربانی شده قبل از مصرف حتماً باید ۲۴ ساعت در قسمت یخچال (نه فریزر) قرار گیرد؛ چراکه طی این مدت دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود که میکروب بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.

ذابحان بعد از اتمام کار باید همه وسایل خود از جمله کارد و سینی را با شوینده‌های قوی (از جمله وایتکس) و آب جوش بشویند. متاسفانه علایم تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است، به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

نکته مهم دیگر این است که به هیچ وجه گوشت و یا جگر به صورت نیم‌پز و یا کبابی مورد استفاده قرار نگیرد؛ چرا که در کباب کردن حرارت به مغز گوشت نمی رسد و لذا میکروب‌های احتمالی موجود در گوشت از بین نمی‌رود و ممکن است برای مصرف‌کننده خطرآفرین باشد.

حضور ۲۵ اکیپ نظارتی برای ذبح شرعی و بهداشتی در روز عید قربان

برای روز عید قربان ۱۱ اکیپ ثابت (مستقر در ادارات دامپزشکی، کشتارگاه‌ها و میادین عرضه دام) و ۱۴ اکیپ سیار را (جهت نظارت در سطح شهر و منازل) تدارک دیده‌ایم که به صورت رایگان نظارت‌های بهداشتی و شرعی را انجام دهند.

این افراد متشکل از ۳۳ ناظر بهداشتی اعم از دکتر و کارشناس دامپزشکی و ۸ نفر ناظر شرعی با کمک روحانیون معززی است که با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان در این عید، به صورت رایگان همکاری می‌کنند.

شهروندانی که خواهان قربانی کردن دام در روز عید قربان هستند، می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در همه شهرستان‌ها تماس بگیرند تا اکیپ‌های سیار برای ارایه خدمات به محل اعزام شوند.

شهروندان می‌توانند علاوه بر سامانه ۱۵۱۲ برای هماهنگی در خصوص ذبح دام نذری شماره  ۳۵۲۲۳۳۴۲  دامپزشکی شهرستان ابهر، ۳۴۲۲۲۰۴۷ خدابنده، ۳۵۵۲۹۰۹۱ خرم‌دره،  ۳۵۸۲۳۲۶۵ سلطانیه، ۳۶۷۲۲۳۰۷ ایجرود، ۳۲۸۲۴۴۰۹ طارم و شماره ۳۶۲۲۲۴۳۷ با دامپزشکی شهرستان ماه‌نشان تماس برقرار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دامپزشكي زنجان اکیپ نظارت دامپزشکی استانی اجتماعی عيد قربان کریمه کنگو عید قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور

 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،  حاضرین در جلسه هم اندیشی مسئولین فنی بهداشتی شرکت‌ها، کارخانجات و مراکز عرضه مواد پروتئینی با رئیس شبکه دامپزشکی و کارشناسان اداره کل خواستار ارتقاء جایگاه حقوقی، مالی و اداری مسئولین فنی بهداشتی شدند.

در این جلسه که با حضور بیش از ۳۰ نفر از مسئولین فنی بهداشتی در محل شبکه دامپزشکی برگزار شد دکتر سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: مسئولین فنی بهداشتی بازوی توانمند بخش دولتی در تحقق سلامت و امنیت غذایی در سطح جامعه می‌باشند و بایستی جایگاه آنها از هر نظر ارتقاء یابد.

سپس دکتر رضا افشاریان کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در ارتباط با تعهد، حضور بموقع مسئولین در سر کار، گزارش دهی مستمر و نمونه برداری بصورت ادواری و غیر ادواری مطالبی ارائه کرد.

در ادامه مسئولین فنی بهداشتی حاضر در جلسه نقطه نظرات خود در ارتباط با افزایش تعرفه‌های حقوقی، بیمه، مالیات وسختی شرایط کار  را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام