Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

در روزهای اخیر در خصوص ورود یکی از شرکت‌های صنایع غذایی به‌عرصه خودروسازی اخباری به‌گوش رسیده؛ بر این اساس گفته می‌شود زر ماکارون قصد دارد با ورود به‌صنعت‌ خودرو! تبدیل به‌قطب سوم خودروسازی کشور پس از ایران‌خودرو و سایپا شود!

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت می گوید: در بهار سال گذشته تعدادی از هلدینگ‌های تولیدی سرمایه گذاری، تفاهم نامه‌ای را در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه سرمایه گذاری با وزارت صمت به امضا می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: در قالب آن تفاهم نامه، گروه زر با پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در حوزه های حمل و نقل، قضایی، خودرو، شیمیایی و پتروشیمی وارد می‌شود. 

  

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در حوزه خودرو گروه زر پیشنهاد سرمایه گذاری ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورویی در جهت تولید یک میلیون خودرو در سال است که ۶۰۰ هزار خودرو سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودرو سنگین را شامل می‌شود. 

قالیباف گفت:  با بررسی عملکردی گروه صنعتی زر، با توجه به این اینکه این گروه در دهه ۶۰ کار ساخت قطعات خودرو مثل سر سیلندر و میلنگ را آغاز کرده و در این زمینه صاحب تجربه بوده، با این درخواست موافقت می‌شود و در تیرماه ۱۴۰۰ مجوز تاسیس برای این گروه صادر می‌شود. 

وی با بیان اینکه زمین خودروسازی توسط گروه زر تاسیس و خط تولید در حال تکمیل است، گفت: در چارچوب همان تفاهم‌نامه ای کخ امضا شد، هلدینگ‌های دیگری نیز درخواست سرمایه گذاری کرده و آمده‌اند که در زمینه فعالیت کنند و این مجوز مختص گروه زر نبوده است. 

به گفته قالیباف، سیاست وزارت صمت این است که از هلدینگ‌هایی که قصد سرمایه گذاری دارند حمایت در جهت تشویق تولید و ‌‌سرمایه گذاری کند.

سال گذشته اولین کنسرسیوم بزرگ بخش خصوصی در حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل شد و در آن جلسه بزرگترین کنسرسیوم بخش خصوصی ایران برای حضور در جاده مخصوص اعلام موجودیت کرد.

مهمترین خبر این جلسه اعلام شکل گیری کنسرسیوم بخش خصوصی برای خرید سهام تودلی ایران خودرو یا سایپا و یا شاید هر دو بود. این کنسرسیون تشکیلی از 4 شرکت ماموت خودرو، میهن، زر و گلرنگ بود. 

خبر تولید خودرو توسط گروه زر از مدت‌ها قبل مطرح بود، اما  در چند روز گذشته مدیر اجرایی این گروه اعلام کرد زر خودرو مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده است.

اینکه یک ماکارونی ساز درخواست خودروساز شدن دارد را باید عیبی در سیستم مدیریتی وزارت صمت دید چرا که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند،  تحول در خودروسازی ما نیازمند به داشتن مدیریت فنی دارد نه اینکه هر کسی پول و سرمایه بیشتری به دولت داد، صاحب یک کارخانه شود! 

 مگر به صرف داشتن پول می توان به کسی اهلیت داد؟، دولت باید پاسخ مردم را بدهد، اگر شرط آورده مالی ملاک اصلی دولت برای خودروسازی است، خود دولت می تواند با اخذ وام از صندوق توسعه ملی، مشکل نقدینگی خودروسازان را رفع کند تا نگرانی ها بابت زیان انباشته از بین برود.

سخنگوی وزارت صمت در صحبت هایش گفت زر ماکارون 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری در خودروسازی می کند اما آیا این پول به تنهایی از فروش ماکارونی بدست آمده است؟ 

نکته دیگر در این اقدام به بحث قرعه کشی خودرو بر می گردد که وزارت صمت نسبت به اجرای آن اصرار دارد؛ حالا که صحبت از فروش یک میلیون خودرو توسط زر خودرو است، قرار است خودروهای آن نیز در قرعه کشی شرکت داده شوند؟

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند دولت محترم که وارث بحران های عمیق در صنعت خودروسازی کشور است، می تواند و می بایست سیاست های درستی را به کار بگیرد تا این صنعت بعد از تلاش زیاد سرمایه داران و هزاران کارگر، به زمین نخورد.

حال باید دید که این تولیدکننده محصولات غذایی از چه پشتوانه فنی برای ورود به‌این بخش برخوردار بوده است که در دمای اخراج فاطمی امین از وزارت صمت، اقدام به اخذ مجوز کرده است.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: زر ماکارون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حال برگزاری است و از قرار معلوم، خودرو‌های سایپا موردتوجه کره شمالی قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که وزیر امور اقتصادی کره شمالی، توانایی خودروسازی سایپا را تحسین کرد.

به گزارش دیجیاتو، وزیر امور اقتصادی خارجی کره شمالی، از تمایل این کشور برای همکاری با گروه خودروسازی سایپا خبر داد. این خبر را خبرگزاری رسمی سایپا، یعنی سایپانیوز در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

این روز‌ها ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است و خودروسازان ایرانی نیز به دنبال بازار صادراتی برای محصولات خود هستند. به نظر می‌رسد که اکنون خودرو‌های سایپا موردتوجه جمهوری دموکراتیک خلق کره قرار گرفته‌اند.

«یون جونگ‌هو»، وزیر امور اقتصاد خارجی کره شمالی گفته است که روابط دوستانه سیاسی دو کشور می‌تواند به‌عنوان دلیلی برای همکاری‌ها در صنعت خودرو ایفای نقش کند. او همچنین توانایی سایپا را در تولید خودرو‌های سواری و تجاری، خوب ارزیابی کرده و از تمایل کشورش برای همکاری با سایپا سخن گفته است.

نگاهی به صنعت خودروسازی کره شمالی

برند مشهور صنعت خودروسازی جمهوری دموکراتیک خلق کره «پیونگهوا موتورز» نام دارد. این برند فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) و با سرمایه‌گذاری مشترک کره شمالی و جنوبی آغاز کرد. محصولات پیونگهوا موتورز خودرو‌هایی از برند فیات و برلیانس هستند که تحت لیسانس دو شرکت چینی و ایتالیایی در این کشور مونتاژ می‌شوند. پیونگهوا موتورز حقوق انحصاری تولید، عرضه و فروش خودرو‌های دست‌دوم را نیزدر جمهوری دموکراتیک خلق کره در اختیار دارد. بااین‌حال، اکثر مردم کره شمالی قادر به خرید خودرو حتی از نوع دست‌دوم نیستند.

دیگر برند صنعت خودروسازی کره شمالی «کارخانه موتور سونگری» نام دارد. این برند در تولید خودرو‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری فعالیت دارد.

در مورد ایران اکسپو ۱۴۰۳

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، از روز شنبه هفته جاری آغاز شده و در آن، بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۸۵ کشور جهان حضور دارند. نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ مورد استقبال تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان خارجی قرار گرفته است. این نمایشگاه تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست. امکان بازدید برای عموم مردم، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از ساعت ۹ تا ۱۶ فراهم است.

دیگر خبرها

  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • وزیر صمت: یک جهش اساسی امسال در کیفیت خودرو اتفاق می‌افتد
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟