Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:40:19 GMT

مریخ‌نورد استقامت در جست‌وجوی حیات در سیاره سرخ

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۱۶۲۹

مریخ‌نورد استقامت در جست‌وجوی حیات در سیاره سرخ

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی اسپیس، مریخ نورد استقامت متعلق به سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) در جست وجوی شاهدی برای وجود آب در گذشته این سیاره و نشانه هایی از حیات در این سیاره است. 

به گفته اعضای گروه این ماموریت این مریخ‌نورد اکنون در حال جست وجوی دلتای رودخانه ای قدیمی داخل دهانه جیزرو مریخ است و اخیرا نهمین نمونه سنگ از مریخ را از محلی نزدیک به محل فرودآمدن در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۴۰۰) جمع آوری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سنگ که از نزدیکی دلتای رودخانه برداشته شده می تواند بهتر در مورد گذشته مریخ توضیح دهد.  

جای فیلم...

مریخ نورد استقامت حدود ۴۵ کیلومتر از دهانه جیزرو را در جست وجوی نشانه های حیات روی مریخ طی کرده است. دانشمندان باور دارند روزی در این دهانه دریاچه ای وجود داشته و محل جریان دلتای رودخانه ای بوده است و به همین دلیل محل مناسبی برای وجود نشانه های حیات یا آب روی مریخ است.

اگر حیات به هر شکلی روی مریخ وجود داشته است، سنگ های دلتای این رودخانه نشانگر شواهدی از فسیل های مولکولی خواهند بود، مولکول های ارگانیک که از اندام‌واره‌های باستانی روی سنگ ها باقی مانده است.  

این مریخ نورد برای انجام ماموریت هایش به ۲۳ دوربین مختلف و ابزارهای متنوعی شامل سیستم رادار نفوذگر، ابزار دوربینی، طیف سنج اشعه ایکس همچنین دو میکروفون داخلی مجهز است که صدای اطراف در سیاره مریخ را ثبت می کنند. 

مریخ‌نورد استقامت از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۴۰۰) به سیاره سرخ رسید، در منطقه‌ای در شمال مریخ فرود آمد و به جمع‌آوری نمونه سنگ از این سیاره پرداخت. ناسا پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد ۳۰ نمونه از سنگ و خاک و اتمسفر (جو) مریخ را که به وسیله مریخ‌نورد استقامت جمع‌آوری شده، در مأموریت بازگشت آن به زمین انتقال دهد. هدف، جست‌وجوی نشانه‌های حیات گذشته و کسب اطلاعات بیشتر درباره سیاره سرخ است.

برچسب‌ها فضاپیما مریخ فضا اکتشافات فضایی ناسا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فضاپیما مریخ فضا فضاپیما مریخ فضا اکتشافات فضایی ناسا مریخ نورد استقامت جست وجوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت جست وجو‌ها برای پیدا کردن پیکر کودک غرق شده لردگانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما چهارمحال و بختیاری، رئیس جمعیت هلال احمر در تماس تلفنی با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ضمن بررسی روند جست وجوی پیکر کودک ۵ ساله غرق شده در رودخانه خرسان شهرستان لردگان، تاکید کرد که با توجه به درخواست‌های متعدد مردمی و چشم‌انتظاری خانواده این کودک، از تمام امکانات موجود و حداکثر توان عملیاتی، برای جست‌وجوی "سبحان هنرمند" استفاده شود.
١٤ روز از ناپدید شدن سبحان ۵ ساله در رودخانه خرسان گذشته و خانواده او همچنان چشم انتظار خبری از او هستند. 

دیگر خبرها

  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • پایان سلطه گوگل با این موتور جست‌وجوی جدید
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • تقویت جست وجو‌ها برای پیدا کردن پیکر کودک غرق شده لردگانی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • «وعده صادق» نتیجه صبر و استقامت است
  • مخالفت سوئد با تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار «نورد استریم»