Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع سیاسی عراق اعلام کردند که روند گفت‌وگوهای احزاب این کشور برای تشکیل دولت به دلیل اختلافات میان آنها در حال حاضر در حالت رکود قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه العربی الجدید، منابع سیاسی در عراق در سخنانی درباره روند گفت وگوهای احزاب این کشور برای خروج از بحران سیاسی اعلام کردند که علی‌رغم تلاش‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای دستیابی به توافق میان احزاب مختلف پس از خروج جریان صدر از روند سیاسی این کشور، اما گفت‌وگوها هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع نزدیک به چارچوب هماهنگی در پارلمان عراق در این باره گفت: روند گفت‌وگوها با نوعی رکود مواجه شده است.

این نماینده پارلمان عراق که نامش را فاش نکرد، افزود: در داخل چارچوب هماهنگی توافقی برسر نامزد نخست‌وزیری و همچنین موضوع گفت‌وگو با طرف های دیگر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حل و فصل پرونده نامزد تصدی پست نخست‌وزیری مستلزم توافق میان اعضای چاچوب هماهنگی‌ است، اما این توافق تا بدین لحظه صورت نگرفته است.

این منبع ادامه داد: درحال حاضر گفت‌وگوها تقریبا متوقف شده‌ و احتمال داده می‌شود که پس از تعطیلات عید قربان ازسرگرفته شود.

از سوی دیگر، محمود الحیانی، یکی از اعضای ائتلاف "الفتح" که بخشی از چارچوب هماهنگی شیعیان عراق است، دیگر احزاب  خارج از این چارچوب را به "تاخیر و تعلل در مذاکرات" متهم کرد.

وی گفت: کمیته‌هایی که توسط چارچوب برای مذاکره با دیگر احزاب سیاسی تشکیل شده‌اند، با برخی از احزاب که به دنبال خنثی کردن تلاش‌های چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت هستند، دچار مشکل شده‌اند.

الحیانی در ادامه اعلام کرد: گزینه برگزاری انتخابات همراه با تغییر برخی از بندهای قانون آن مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: چارچوب هماهنگی نمی‌خواهد بیش از این مفاد قانون اساسی نقض شود و درصدد تشکیل هر چه سریع‌تر دولت، پایان دادن به بحران سیاسی و پایان دادن به مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی از هر نظر است.

الحیانی در ادامه احزاب سیاسی را به عدم پاسخگویی به مذاکرات و ابتکارعمل‌های پیشنهادی چارچوب هماهنگی و تلاش برای ممانعت از تشکیل دولت جدید متهم کرد.

با این حال، ترکی العتبی، عضور چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که این چارچوب طی روزهای آتی نشست گسترده‌ای را با حضور تمامی رهبران برگزار خواهد کرد تا تمامی نامزدهای مطرح برای تصدی پست نخست‌وزیری را بررسی کنند.

وی گفت که تا بدین لحظه اسامی چهار یا پنج فرد مطرح شده‌ است.

وضعیت سیاسی عراق در سایه عدم توافق احزاب سیاسی کشور بر سر تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر با وجود گذشت هفت ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و همچنین کناره‌گیری جریان صدر از روند سیاسی، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

خروج از بحران فعلی در وهله نخست مستلزم معرفی نامزد ریاست جمهوری توسط احزاب کرد و تایید آن توسط پارلمان عراق است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چارچوب هماهنگی شیعیان عراق تشکیل دولت عراق چارچوب هماهنگی تشکیل دولت روند گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است

فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: در تمام هفتاد و شش سالی که از تشکیل حکومت صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین می‌گذرد، چنین چیزی سابقه نداشته است. جنبشی گسترده در اعتراض به جنایات جنگی اسرائیل و قتل عام مردم غزه که طی شش ماه اخیر سی و چهار هزار کشته بجا گذاشته، دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفته است.

میزان جنایات جنگی اسرائیل اینبار به‌حدی بود که وجدان افکار عمومی را جریحه دار کرد و شاید وتو شدن طرح تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا هم به گسترده‌تر شدن اعتراضات منجر شده باشد. امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است
  • حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند