Web Analytics Made Easy - Statcounter

از مدتی قبل قرار شد مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود وام بگیرند. اما هم مبلغ وام سهام عدالت اندک است و هم این وام در قالب کارت اعتباری است که استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد. شرایط دریافت وام سهام عدالت چیست؟

قرار شد مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود وام بگیرند. اما هم مبلغ وام سهام عدالت اندک است و هم این وام در قالب کارت اعتباری است که استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سهام عدالت گونه‌ای یارانه می‌باشد. دولت سهام عدالت را برای مردم در نظر گرفته تا در اقتصاد شراکت بیشتری داشته باشند. در طرح سهام عدالت، سهام برخی از شرکت‌های دولتی، به اقشار خاصی از مردم فروخته می‌شود. سهام عدالت را دولت با هدف بهتر کردن وضعیت معیشت قشر ضعیف‌تر جامعه در نظر گرفته است. سود سهام عدالت بر سر موعدهای بخصوصی به حساب دارندگان سهام واریز می‌گردد.

شرایط وام سهام عدالت بانک ملی چیست؟

برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی به دارندگان سهام عدالت وام می‌دهند. مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی مانند دیگر بانک‌ها، ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت است.

اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۶ میلیون تومان و ارزش سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی ۱۴ میلیون تومان است. با این حساب مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی برای گروه اول، حدود ۱۴ میلیون و برای گروه دوم حدود ۷ میلیون تومان است.

شرایط دریافت وام سهام عدالت

همه دارندگان سهام عدالت می‌توانند این وام را دریافت کنند. چه آنها که روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کرده‌اند و چه آنها که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

اولین شرط دریافت این وام، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

دومین شرط این است که متقاضی باید کارت ملی هوشمند داشته باشد.

مبلغ و بازپرداخت وام سهام عدالت

مبلع وام سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی تا سقف ۱۴ میلیون تومان و برای دارندگان سهام ۵۲۳ هزار تومانی تا سقف ۷ میلیون تومان است.

این وام در اقساط ۳۶ ماهه و با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. البته بانک در شرایط دریافت این وام، عنوان کرده که اگر متقاضی ظرف ۳۶ روز پس از دریافت وام، آن را کامل بازگرداند هیچ سودی به آن تعلق نمی‌گیرد.

اما نکته مهمی که درباره وام سهام عدالت بانک ملی وجود دارد این است که  این وام در قالب نقدی نیست و در قالب کارت اعتباری است. اما نه کارت اعتباری فیزیکی. بلکه در قالب نشان بانک است و فقط برای خرید از فروشگاه‌هایی استفاده می‌شود که با این بانک طرف قرارداد باشند.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

وی گفت: مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

حدادی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های سهام عدالت جزو شرکت‌های استراتژیکی محسوب می‌شوند و فعالیت و سودآوری آنها روز به روز بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین مردم باید اقدام به نگهداری کنند.

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

به گزارش برنا به نقل از ایسنا، در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را میدادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه میشد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

در این راستا اعلام شد که سال ها قبل که فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند که سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند. به گفته علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درامدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بکه مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند .  طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند.  

پس از آن محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرح را تصویب کردیم بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات آن را پذیرفته و براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

با این حال دولت تا مدت ها نظر قطعی در این مورد نمیداد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی چند مرتبه اعلام کرد که هنوز درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

تخصیص سهام عدالت به انتها نزدیک می شود

با این حال به نظر میرسد مجلس عزم خود را برای تعیین تکلیف جاماندگان جزم کرده است. بر این اساس حسین قربانزاده در آخرین مصاحبه خود به ایسنا اعلام کرد که  در آخرین جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان کمیته امداد برگزار شد تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند. بر این اساس این افراد در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته اینده پرتفو این افراد مشخص می شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی کامل می شود. تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در ان زمان وجود داشته وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمیدهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

قربانزاده با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می شود که لینک ثبت نام دارد قطعا کلاه برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازنمان خصوصی سازی ندارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهام عدالت سهام عدالت به صورت مستقیم سهام عدالت به صورت غیرمستقیم سهام عدالت یک میلیون تومانی سهام عدالت متوفیان سهام عدالت چقدر ارزش دارد سهام عدالت چقدر است سهام عدالت غیر مستقیم سهام عدالت به روش مستقیم سهام عدالت به روش غیر مستقیم سهام عدالت استانی سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت امروز وام سهام عدالت بانک ملی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد سهام عدالت دریافت میلیون نفر سهام عدالت سهام عدالت شرایط دریافت کارت اعتباری میلیون تومان خصوصی سازی دریافت وام یک میلیون دعوت نامه ۲۰ میلیون مبلغ وام گروه دوم ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

به گزارش ورزش سه، پنجم اردیبهشت ماه یک روز مهم در تاریخ باشگاه داری فوتبال ایران است؛ روزی که پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند. در چنین روزی سید محمدمهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک های خریدار پرسپولیس در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر حاضر شد و درباره شرایط این انتقال گفت: از سال ۱۳۸۴ اولین مصوبه هیأت دولت برای واگذاری ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال تصویب شد ولی هیچوقت خریداری پیدا نشد و از طرف سازمان لیگ خصوصی سازی مورد تایید قرار نگرفت. تا اینکه در دولت آقای رییسی ۱۰ درصد سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس بالاخره واگذار شد و با ۱۶ مزایده که از ۲۱ درصد تا ۵۱ درصد ادامه داشت و اخیرا مزایده ۸۵ درصدی برگزار شد، خریدار عمده برای خرید سهام آنها اقدام نکرد و این نگرانی وجود داشت که اگر مجموعه باشگاه‌ها که نشان تجاری بزرگ و هواداران بزرگی دارند، مشکلات بزرگی که ایجاد می‌شود مشکلات واگذاری آن بیشتر از مواهبش باشد. در نهایت به تعویق افتاد که بحث حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس و الزامات AFC دولت را مجبور کرد که تصمیم بگیرد مالکیتشان از دولت جدا شوند و چون که دولت می‌خواست در اقلیت هم باقی بماند و اعمال مدیریت کند،  سهامداری حاضر به خرید سهام این دو باشگاه نشود و ۸۵ درصد سهام در نهایت واگذار شود که دولت از این مسیر حذف شود.

او ادامه داد: همچنین ده درصد سهام استقلال و پرسپولیس به صورت سهام شناور و خرد عرضه شده و طبق قانون هم ۵ درصد باید به کارکنان، پیشکسوتان و بازنشستگان مجموعه‌ای که می‌خواهد واگذار شود، برسد و حق تقدم برای خرید، با بازیکنان و پرسنل است. که یکی از کنسرسیوم‌هایی که شکل گرفت، کنسرسیوم بانکی بود و ما یک منع قانونی به خاطر قانون ماده ۱۶ و ۱۷ داشتیم که بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع می‌کرد. با توجه به مصوبه‌ای که شورای پول و اعتبار دو هفته قبل صادر کرد، دولت این عزم را کرد تا این مشکل حل شود. برای باشگاه پرسپولیس این منع برداشته شد و استدلال این بود که با توجه به شبکه هواداری و مسئولیت اجتماعی‌ بانک‌ها این مانع قانونی برداشته شود. با توجه به مصوبه آنها ۶ بانک به صورت کنسرسیوم کنار یکدیگر قرار گرفتند که بخش عمده این کنسرسیوم در اختیار بانک شهر است و ۳۰ درصد سهام را به صورت مستقیم داریم و مابقی هم به دیگر بانک‌ها رسید. طبق توافقی که شکل گرفت عملا مدیرعامل و سه عضو هیات مدیره بانک شهر مشخص خواهد کرد و دو عضو را هم بانک ملت و تجارت تعیین خواهند کرد. قرار شد یکی از این ۲ بانک رییس هیات مدیره را هم انتخاب کند که کل سیستم بانکی بتواند حامی این باشگاه پرطرفدار و معظم باشد.

احمدی درباره حضور پیشکسوتان گفت: بعد از اینکه فرایند واگذاری سهام شکل گرفت، طبق قانون اگر سهام ۵ درصدی وجود داشته باشد با نظر مجمع می‌تواند یک نفر را در هیات مدیره انتخاب کند. سهام مردم هم چون خرد است این قابلیت وجود ندارد. بالغ بر ۱۰۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی سهام باشگاه پرسپولیس را خریده‌اند و امکان اینکه بخواهیم این کنسرسیوم را به این ابعاد برسانیم، وجود نخواهد داشت.

مدیر کنسرسیوم بانک های خریدار پرسپولیس توضیح داد: ما اصلا برای آمدیم که نظام بانکی به باشگاه پرسپولیس کمک کند و حاشیه های خارج از میدان بازی، از تیم دور شود. حواشی به خاطر هزینه‌ها و حقوق بازیکنان و کادر فنی و عدم شفافیت بود که ما آمدیم آنها را از باشگاه دور کنیم و هواداران ذهن‌شان به دنبال مسائل فنی باشد.

او اضافه کرد: ما همین امروز ده درصد از حقوق بازیکنان را که معوقه بود پرداخت کردیم تا در پایان فصل روحیه مضاعفی داشته باشند و انشالله بتوانند در جام باشگاه‌های ایران کسب موفقیت کنند چون خودشان باعث این می‌شوند برخی از اقساط تخفیف داشته باشد و این تخفیف به بازیکنان تخصیص پیدا می‌کند.

در بحث کادرفنی هم تغییری در ۵ هفته باقی مانده نخواهیم داشت و آقای درویش همراه با دیگر اعضا ادامه خواهند داد و ما یک عضو مالی که کرسی آن در باشگاه خالی است را اضافه می‌کنیم تا ریسک های مالی و فوتبالی را برطرف کنیم و امنیت داشته باشیم. هدف این است سال بعد پرسپولیس را به عنوان مدعی قهرمان آسیا تجهیز کنیم تا انشالله چیزی در شأن و در خورد نام نماینده ایران کسب شود. ما تفاوتی بین استقلال و پرسپولیس نمی‌گذاشتیم و مواهب این کارت هواداری برای دو باشگاه بود اما از حالا به بعد که پرسپولیسی شدیم، باشگاه ما پشت آنها خواهد بود. ما با افتخار کارهای کارت هواداری استقلال را انجام می‌دهیم اما این بانک پرسپولیسی شده است.

دیگر خبرها

  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات