دو حکمت قربانی کردن گوشت حیوان
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۱۷۰۹
عمدتاً در فرهنگ ما وقتی عید قربان فرا میرسد، تصور میشود قربان به معنی ذبح حیوان یا «گوشت قربانی» است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عمدتاً در فرهنگ ما وقتی عید قربان فرا میرسد، تصور میشود قربان به معنی ذبح حیوان یا «گوشت قربانی» است؛ در حالی که باید گفت ذبح حیوان یا قربانی کردن آن، بهانهای برای اطاعت امر خدا جهت رسیدن به «قُرب» اوست؛ همچنان که در فرهنگ اسلامی به هر چیزی که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا شود واژه «قُربان» بر آن اطلاق میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در آیهای از قرآن، ذبح حیوانات حلال از مصادیق تقوا معرفی شده است: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛ هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید، ولى [این] تقواى شماست که به او مىرسد. این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت کرده به بزرگى یاد کنید و نیکوکاران را بشارت بده.» (حج، 37)
در این آیه چند نکته نهفته است: اول اینکه خداوند به تکالیف ما نیازى ندارد بلکه این تکالیف برای رشد انسانهاست و در ورای حدود الله، اهداف والاتری نهفته است؛ تقویت تقوا یکی از اهداف این آیه است؛ شاید یکی از دلایلش پاسداشت احکام الهی باشد، چرا که هر انسانی مقید به احکام خداوند نیست، همچنان که رابطۀ خداوند با انسان مؤمن و مقرّب، از راه تقواست و پایۀ اولیۀ قرب خداوند هم تقوا محسوب میشود.
نکتۀ بعد اینکه خداوند مسخر کردن حیوانات، برای استفاده از گوشت و پوست و اجزای آن را بهانهای برای خاکساری به درگاه او و بزرگ شمردن مقام خویش نزد عبد یاد میکند و در انتها به محسنین بشارت میدهد. امام صادق علیهالسلام در روایتی ضمن بیان سرّ قربانى کردن حیوان فرمود: خداوند متعال هنگام ریختن اوّلین قطرۀ خون حیوان به زمین، صاحب قربانى را مىبخشد. این یکى از علل تشریع قربانى است، دیگر آنکه به این وسیله اهل تقوى از غیرشان ممتاز شده و تنها عمل ایشان مقبول واقع مىشود، چنانچه خدا در قرآن فرموده: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى مِنْکُمْ»؛ هرگز به رضاى خدا نخواهد رسید و مقبول درگاهش واقع نخواهد شد گوشت حیواناتى که تصدّق داده شده و نه خون ریخته شده آنها بلکه آن تقواى صاحب این قربانىها مقبول درگاهش است. سپس در تأیید این حکمت (حکمت دوّم) امام فرمودند: بنگر چگونه خداوند متعال قربانى هابیل را قبول و قربانى قابیل را ردّ کرد و این نبود مگر به خاطر آنکه هابیل اهل تقوى و قابیل فاقد آن بود. (علل الشرائع، ج2، ص438)
نکات بهداشتی ذبح دام در عید قربان/ گوشت دام ذبحشده را چه زمانی مصرف کنیم؟انتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: خداوند متعال ذبح حیوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاهها از امروز آغاز شد
به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاشهای پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.
متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:
خدمترسانی به جامعه، فرهنگسازی و توسعۀ حرفهای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاههای موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاوردهای علمی، مرهون تلاشهای عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنیبخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگیاند. بخش اعظم این تلاشها در کلاسهای درس که سنگر اصلی خدمترسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم میخورد.
دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاشهای پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقشآفرینی دانشگاهها در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگیناپذیر بزرگمردان و زنانی که طلایهداران علمآموزی و معرفتافزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمتبنیان و تمدنآفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.
در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهرهمند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدنساز و حکمتبنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامهمحوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاقمداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.
معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمیسازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می شود.
در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همهجانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید میکنم و از همه دستاندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوهتر این مراسم دعوت مینمایم.
کد خبر 6089608