Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@14:40:10 GMT

تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای یکجانبه خطرناک است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۲۴۵۹

تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای یکجانبه خطرناک است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر اطلاع رسانی جریان حکمت ملی، «سید عمار حکیم» رهبر این جریان در خطبه‌های نماز عید قربان با بیان اینکه وقت آن رسیده که موانعی پیش روی فرایند سیاسی کشور را از میان برداریم، تصریح کرد: به خصوص که شاهد تحولات جدی در وضعیت سیاسی منطقه هستیم و عراق از این تحولات برکنار نیست بلکه با وزنه منطقه‌ای و عمق تاریخی خود در قلب این تحولات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیم در ادامه به حمایت از گزینه اپوزیسیون مؤثر پارلمانی و تقویت آن تاکید کرد و گفت: لازم است که نظام پارلمانی کشور را از درون پارلمان تقویت کنیم و این کار با تقویت عملکرد پارلمانی در دو مسیر ممکن می‌شود: مسیر اول به تشکیل دولت و پذیرش مسئولیت آن توسط یک گروه می‌انجامد و مسیر دوم به نظارت و ارزیابی و انگشت نهادن بر نقاط ضعف در قوه مجریه. موازنه میان قوای مقننه و مجریه سنگ‌بنای نظام پارلمانی است و جانشین وضعیت حاکم در صورت ضرورت یافتن تغییر، از دورن پارلمان بیرون بیاید.

وی ادامه داد: خودداری از تقویت اپوزیسیون درون پارلمان این بهانه را ایجاد می‌کند که بتوان اعتراضات و ملاحظات را به بیرون مجلس کشاند و نتیجه آن آشفتگی و خشم عمومی و بیان آن به روش‌هایی خواهد بود که موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و ناتوانی از مهار آن می‌شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر تشکیل دولت خدمات‌محور برخوردار از تعادل داخلی تاکید و عنوان کرد: باید دولت خدمت‌محور برخوردار از تعادل داخلی هرچه سریع‌تر تشکیل شود. دولتی که متناسب با حجم چالش‌های پیش روی عراق باشد. مهم‌ترین این چالش‌ها اقتصاد و محیط زیست و مسائل اجتماعی است.

وی همچنین از اقلیم کردستان عراق خواست که هرچه سریع‌تر درباره نهایی کردن نامزد ریاست جمهوری تصمیم بگیرند و با مسئولیت‌پذیری فراوان به این موضوع نگاه کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه بار دیگر بر موضع خود در عدم مشارکت در دولت آینده تأکید کرد ‌گفت: این به معنای خودداری از حمایت از اقدامات برای تشکیل دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیست. اما انتخاب ما تمرکز بر فعالیت پارلمانی و ارائه ملاحظات لازم به شرکای سیاسی برای موفقیت دولت آتی است.

حکیم با بیان اینکه همه اتفاق نظر دارند که روند سیاسی عراق نیازمند اصلاحات فراگیر سیاسی است، تصریح کرد: با وجود این اتفاق نظر، درباره نحوه آغاز و سازوکار این اصلاحات اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف نظر بر اراده اجرا و روند پیشبرد این اصلاحات که در شرایط کنونی ضرورت آن کاملا احساس می‌شود قطعا تأثیرگذار خواهد بود. درباره تأخیر در اجرای این اصلاحات هشدار می‌دهم و آن را خطری بزرگ برای نظام سیاسی کشور می‌دانم که هیچ کس از آن در امان نخواهد بود. تکرار می‌کنم: هیچ کس در امان نخواهد بود.

وی در ادامه با توجه به شرایط موجود و به حکم مسئولیت ملی برداشتن گام‌هایی از جمله تعدیل واقعی و عادلانه قانون انتخابات، تشکیل شورای عالی سازندگی با حضور کارشناسان و نخبگان اقتصادی و برنامه‌ریزی، تنظیم قوانین بازدارنده برای مبارزه با فساد و افزایش اختیارات نهادهای نظارتی درباره پول‌شویی و رشوه و همه انواع فساد مالی و اداری در نهادهای دولتی و فعال کردن شورای فدرالی بر اساس آنچه در قانون اساسی کشور به آن تصریح شده را پیشنهاد کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین پیشنهاد کرد که قوانین سرنوشت‌ساز در سقف زمانی مشخص تعیین تکلیف شوند، به خصوص قانون نفت و گاز به نحوی که ضامن مشارکت اقلیم کردستان عراق در مدیریت پرونده نفت و یکپارچگی سیاسی نفتی کشور در سایه دولت مرکزی باشد و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق را بالاتر ببرد.

سید عمار حکیم همچنین در ادامه خطبه‌های نماز عید قربان درخصوص تحولات منطقه‌ای گفت: چالش‌ها و فرصت‌ها در منطقه منحصر به یک یا چند کشور نمی‌شود، همه کشورهای منطقه سرنوشتی مشترک دارند که آنها را به هم پیوند می‌زند.

وی ادامه داد: تجربه‌های گذشته بر همه ثابت کرد که بحران‌های سیاسی یا امنیتی یا اقتصادی در یک کشور، دیگر کشورها را نیز با بحرانی مشابه مواجه می‌کند، هرچند شاید حجم آسیب‌ها یک اندازه نباشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه جهان امروز دهکده‌ای کوچک است که محاصره یک بحران در یک محدوده آن ممکن نیست، افزود: برای همین تشکیل پیمان‌های یکجانبه منطقه‌ای که در آن موازنه قدرت رعایت نشود خطرناک خواهد بود و موجب ازهم‌پاشیدگی بیشتر در منطقه و از دست رفتن فرصت‌های سازنده برای آرام کردن منطقه می‌شود.

حکیم با تاکید بر اینکه عراق نقشی مهم و محوری در تقویت ثبات منطقه دارد، گفت: باید با پشتوانه این نقش و فرصت‌های تاریخی واقعی عراق به سمت اجرای نقش مطلوب کشوری در سطح عراق برویم و کشور را به بازیگری محوری در میان برادران عرب و مسلمان تبدیل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحران روسیه و اوکراین اظهار داشت: ادامه بحران روسیه و اوکراین و ناتوانی جامعه بین‌المللی از توقف این جنگ، زنگ خطری برای منطقه و جهان است.

وی با بیان اینکه ما با تحولات تازه ای در شکل‌گیری نظم جهانی جدید بر اساس اصل سلطه نظامی و اقتصادی و نیز تشکیل پیمان‌های منطقه ای یکجانبه و قطب‌بندی جهانی تازه مواجهیم، گفت: این به معنای چالش‌های اقتصادی و امنیتی بزرگی در آینده نزدیک خواهد بود.

کد خبر 5534888 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: سید عمار حکیم عراق نظم نوین جهانی جریان حکمت ملی عراق رژیم صهیونیستی روسیه ایالات متحده امریکا اوکراین فلسطین عراق جنگ اوکراین انگلیس ترکیه ایران سوریه بوریس جانسون مسکو لبنان رهبر جریان حکمت ملی عراق منطقه ای چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۲۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رغبت کشورهای عربی نسبت به تشکیل گروه صلح‌بانان بین‌المللی برای غزه پساجنگ

در گزارشی با نگاهی کلی به تردیدها نسبت به ایده تشکیل گروه صلح‌بانان بین‌المللی برای تامین امنیت غزه پساجنگ تا زمان تشکیل کشوری فلسطینی و ملاحظاتی که در این باره وجود دارد، آمده است که این گزینه به عنوان یکی از چند راهکار برای در پیش گرفتن مسیری به سمت برقراری ثبات منطقه‌ای و تشکیل کشوری فلسطینی میان پایتخت‌های منطقه و کشورهای غربی مورد بحث است.

به گزارش ایسنا، در گزارشی که در یک رسانه انگلیسی منتشر شده، مطرح شد که کشورهای عربی با تلاش در راستای طرح برنامه‌ پساجنگ برای غزه، ایده تشکیل نیروی نظامی حافظ صلح چند ملیتی برای غزه و کرانه باختری اشغالی را بررسی می‌کنند.

در گزارش در روزنامه فایننشال تایمز آمده است: پیش‌نویس پیشنهادات ارائه‌شده در این زمینه که به آمریکا نیز منتقل شده، یکی از چند گزینه‌ای است که توسط کشورهای عربی و غربی که از روی استیصال خواستار پایان یافتن درگیری هستند و تلاش می‌کنند مسیری برای ثبات منطقه‌ای و تشکیل کشوری فلسطینی ایجاد کنند، مورد بحث است.

مقامات عربی پیشتر، گفته بودند که از ورود نیروی نظامی بین‌المللی یا منطقه‌ای به غزه حمایت نخواهند کرد، چرا که به باور آن‌ها، این منطقه باید توسط فلسطینی‌ها اداره شود. بسیاری از پایتخت‌ها نگران متهم شدن به ظاهر شدن پشت تانک‌های رژیم صهیونیستی و کشانده شدن به شورش بودند.

اما یک دیپلمات عرب گفت که احتیاط‌ها در برخی از این پایتخت‌ها در هفته‌های اخیر کمرنگ‌تر شده و احتمال مداخله عربی را در حالی بالا برده است که کشورها به دنبال نشان دادن تعهدشان نسبت به روند صلح هستند. به گفته این دیپلمات، «ما می‌دانیم که اسراییل (درباره تشکیل کشور فلسطین) نگرانی‌های امنیتی دارد، بنابراین، این به ما می‌گوید که ما آماده کمک هستیم.»

یک دیپلمات عرب دیگر نیز گفت که هر نیرویی باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد و به طور موقت اعزام شود تا مقامات فلسطینی فرصتی برای تشکیل نیروی امنیتی «کارآمد» خود را بیابند.

گریختن مردم غزه در میان حملات هوایی رژیم صهیونیستی

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود رغبتی که نسبت به این اقدام وجود دارد، هنوز دقیقا معلوم نیست که کدام کشورها مشارکت خواهند کرد. یک مقام عرب دیگر نیز گفت که این ایده ابتکار مصر بوده است و دیگر قدرت‌های منطقه، از جمله عربستان سعودی، اردن و قطر مخالف اعزام صلح‌بانان عرب هستند.

یک مقام رسمی دیگر نیز گفت که درباره ضرورت ارائه جایگزینی برای باقی ماندن نظامیان رژیم صهیونیستی در نوار غزه، اتفاق‌نظر وجود دارد. اما این مقامات می‌گویند، مسئله اصلی این است که «کدام نیروی نظامی؟»

این ایده در سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به قاهره در مارس، با او مطرح شد. کشورهای عربی، ماه‌ها، در تلاش بوده‌اند «چشم‌اندازی» گسترده برای رسیدگی به بحران ایجاد شده در پی جنگ غزه تعیین کنند.

خواسته اصلی آن‌ها از غرب و رژیم صهیونیستی انجام دادن اقداماتی «بی‌بازگشت» در زمینه به کار بستن راهکار «دو دولتی» برای حل‌وفصل درگیری طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی-فلسطین است.

اما تردیدها درباره مقاصد رژیم صهیونیستی، از جمله آن که نظامیان آن تا چه زمانی در نوار غزه خواهند بود، چه کسی به عنوان اداره‌کننده آن پذیرفته خواهد شد و این حملات تا چه زمانی ادامه خواهند داشت، موجب کارشکنی در برنامه‌ریزی برای غزه پساجنگ می‌شود.

(از راست) «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشستی عربی-آمریکایی در ریاض،  ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

حتی اگر توافق آتش‌بس انجام شود، رژیم صهیونیستی پافشاری کرده است که کنترل امنیت کلی نوار غزه را عهده‌دار خواهد شد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژی صهیونیستی همچنین ایده نقش داشتن تشکیلات خودگردان فلسطین را که حماس آن را در سال ۲۰۰۷ از غزه بیرون راند، در هرگونه اقدام برای تشکیل کشوری فلسطینی رد کرده است.

برخی از مقامات رژیم صهیونیستی، از جمله «یوآو گالانت» وزیر دفاع این رژیم از حضور هیاتی بین‌المللی در غزه پس از جنگ حمایت‌هایی کرده‌اند اما دولت راست‌گرای افراطی نتانیاهو، احتمالا با هر گونه اقدامی از این دست در کرانه باختری مخالفت خواهد کرد که هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در آن سکونت دارند.

«مایکل وحید هانا» تحلیل‌گری در «گروه بحران» گفت که رژیم صهیونیستی «فعالانه در حال طراحی سناریوی هرج‌ومرج در غزه است و مطلقا هیچ کاری برای پر کردن این خلاء انجام نمی‌دهد.»

او در ادامه گفت: «بنابراین، همه گیر افتاده‌اند و ایده‌های متعددی را مطرح می‌کنند، تلاطم و درماندگی زیادی وجود دارد. تصور این که پایان جنگ چگونه ممکن است باشد، دشوار است، بنابراین، این ایده‌ها به نظر  دور از ذهن می‌آیند.»

در بخش پایانی این گزارش آمده است: وزرای امور خارجه کشورهای عربی، این هفته در کنفرانسی در ریاض پاسخ‌های مبهمی به سوالاتی درباره ماموریت صلح‌بانان دادند.

عبور معترض فلسطینی از مقابل نظامیان صهیونیست در دهکده کفر قدم در نزدیکی شهرک صهیونیستی کدومیم در کرانه باختری، 9 ژوئن 2023

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان گفت که پرداختن به این مسئله «بدون شفاف‌سازی دیگر عوامل، بسیار سخت است». «ایمن صفدی» همتای اردنی او نیز هشدار داد که هرگونه نیروی صلح‌بانی «با خطر در نظر گرفته شدن به عنوان عامل تثبیت‌کننده رنج و مصیبت به‌بارآمده در نتیجه این جنگ مواجه است.»

«سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که قاهره آماده «ایفای نقش کامل ما» با در نظر گرفتن «خطرات و مزایا» و «سنجیدن کلی نتیجه نهایی است.»

تمرکز اصلی دولت بایدن تلاش برای انجام شدن توافقی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به منظور عادی‌سازی روابط بوده است تا به واسطه آن، تل‌آویو امتیازاتی به یک کشور فلسطینی بدهد. واشنگتن پیش از ۷ اکتبر به دنبال انجام شدن توافقی در این زمینه بود که به موجب آن، آمریکا با عربستان سعودی توافقی دفاعی انجام می‌داد و از بلندپروازی‌های هسته‌ای آن حمایت می‌کرد.

گفت‌وگوهای ریاض و واشنگتن درباره توافق ادامه داشته است. بن فرحان، این هفته گفت که به توافق «بسیار نزدیک» بوده‌اند. اما تصریح کرد که باید «راهی معتبر و بی‌بازگشت برای تشکیل کشوری فلسطینی» وجود داشته باشد.

تحلیلگر گروه بحران در این باره می‌گوید، «هیچ کس برنامه مشخصی ندارد. هیچ تفکر واقع‌بینانه‌ای پشت لفاظی‌ها درباره چگونگی رسیدگی به مسئله فلسطین وجود ندارد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تماس تلفنی «هنیه» و «السودانی»
  • تماس تلفنی هنیه با السودانی/ تقدیر حماس از مواضع عراق
  • سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند
  • رغبت کشورهای عربی نسبت به تشکیل گروه صلح‌بانان بین‌المللی برای غزه پساجنگ
  • ویدئو نوشت| کویت؛ جامانده از «جاده توسعه»
  • کاندیداها در آستانه انتخابات دنبال ارائه دیدگاه‌هایشان باشند
  • هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان/ امروز جاده چالوس خطرناک است
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک/ حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است