Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: به خصوص که شاهد تحولات جدی در وضعیت سیاسی منطقه هستیم و عراق از این تحولات برکنار نیست بلکه با وزنه منطقه‌ای و عمق تاریخی خود در قلب این تحولات است.

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق صبح امروز یکشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان که دفتر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، با اشاره به  گذشت ۹ ماه از اجرای انتخابات و تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت گفت: انتخابات با مشکلات و ملاحظات بسیار همراه بود و هنوز پشت سر گذاشتن پیامدهای سیاسی آن آسان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه باید با قاطعیت در پی حل مشکلات  برآمد و مانع از تکرارشان شد، افزود: نباید گذاشت که چنین مشکلاتی به مانعی در فرایند سیاسی کشور تبدیل شوند و هر از چندی موجب بن‌بست سیاسی در کشور شوند، به خصوص که شرایط متفاوت و چالش‌های پیش رو پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شده است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه وقت آن رسیده که موانعی پیش روی فرایند سیاسی کشور را از میان برداریم، تصریح کرد: به خصوص که شاهد تحولات جدی در وضعیت سیاسی منطقه هستیم و عراق از این تحولات برکنار نیست بلکه با وزنه منطقه‌ای و عمق تاریخی خود در قلب این تحولات است. 

حکیم در ادامه به حمایت از گزینه اپوزیسیون مؤثر پارلمانی و تقویت آن تاکید کرد و گفت: لازم است که نظام پارلمانی کشور را از درون پارلمان تقویت کنیم و این کار با تقویت عملکرد پارلمانی در دو مسیر ممکن می‌شود: مسیر اول به تشکیل دولت و پذیرش مسئولیت آن توسط یک گروه می‌انجامد و مسیر دوم به نظارت و ارزیابی و انگشت نهادن بر نقاط ضعف در قوه مجریه. موازنه میان قوای مقننه و مجریه سنگ‌بنای نظام پارلمانی است و جانشین وضعیت حاکم در صورت ضرورت یافتن تغییر، از دورن پارلمان بیرون بیاید.

وی ادامه داد: خودداری از تقویت اپوزیسیون درون پارلمان این بهانه را ایجاد می‌کند که بتوان اعتراضات و ملاحظات را به بیرون مجلس کشاند و نتیجه آن آشفتگی و خشم عمومی و بیان آن به روش‌هایی خواهد بود که موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و ناتوانی از مهار آن می‌شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر تشکیل دولت خدمات‌محور برخوردار از تعادل داخلی تاکید و عنوان کرد: باید دولت خدمت‌محور برخوردار از تعادل داخلی هرچه سریع‌تر تشکیل شود. دولتی که متناسب با حجم چالش‌های پیش روی عراق باشد. مهم‌ترین این چالش‌ها اقتصاد و محیط زیست و مسائل اجتماعی است.

حکیم استعفای فراکسیون صدر را به معنای خروج آنها از صحنه سیاسی کشور ندانست و بیان داشت: آنان نماینده بخش بزرگی از ملت عراق هستند و امیدوار بودیم که برادر ما سیدمقتدی صدر در تصمیم اخیر خود درنگ بیشتری کند به خصوص که کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد. 

وی همچنین از اقلیم کردستان عراق خواست که هرچه سریع‌تر درباره نهایی کردن نامزد ریاست جمهوری تصمیم بگیرند و با مسئولیت‌پذیری فراوان به این موضوع نگاه کنند. 

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه بار دیگر بر موضع خود در عدم مشارکت در دولت آینده تأکید کرد ‌‌گفت: این به معنای خودداری از حمایت از اقدامات برای تشکیل دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیست. اما انتخاب ما تمرکز بر فعالیت پارلمانی و ارائه ملاحظات لازم به شرکای سیاسی برای موفقیت دولت آتی است.

 

حکیم با بیان اینکه همه اتفاق نظر دارند که روند سیاسی عراق نیازمند اصلاحات فراگیر سیاسی است، تصریح کرد: با وجود این اتفاق نظر، درباره نحوه آغاز و سازوکار این اصلاحات اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف نظر بر اراده اجرا و روند پیشبرد این اصلاحات که در شرایط کنونی ضرورت آن کاملا احساس می‌شود قطعا تأثیرگذار خواهد بود. از همین تریبون، درباره تأخیر در اجرای این اصلاحات هشدار می‌دهم و آن را خطری بزرگ برای نظام سیاسی کشور می‌دانم که هیچ کس از آن در امان نخواهد بود. تکرار می‌کنم: هیچ کس در امان نخواهد بود.

وی در ادامه با توجه به شرایط موجود و به حکم مسئولیت ملی برداشتن گام‌هایی از جمله  تعدیل واقعی و عادلانه قانون انتخابات، تشکیل شورای عالی سازندگی با حضور کارشناسان و نخبگان اقتصادی و برنامه‌ریزی، تنظیم قوانین بازدارنده برای مبارزه با فساد و افزایش اختیارات نهادهای نظارتی درباره پول‌شویی و رشوه و همه انواع فساد مالی و اداری در نهادهای دولتی و فعال کردن شورای فدرالی بر اساس آنچه در قانون اساسی کشور به آن تصریح شده را پیشنهاد کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین پیشنهاد کرد که قوانین سرنوشت‌ساز در سقف زمانی مشخص تعیین تکلیف شوند، به خصوص قانون نفت و گاز به نحوی که ضامن مشارکت اقلیم کردستان عراق در مدیریت پرونده نفت و یکپارچگی سیاسی نفتی کشور در سایه دولت مرکزی باشد و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق را بالاتر ببرد.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خشم عراق قلب نخبگان نفت و گاز رهبر جریان حکمت ملی عراق تشکیل دولت سیاسی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

به گزارش "ورزش سه"، اوضاع در مورد آینده فدراسیون فوتبال اسپانیا در حال پیچیده شدن است. تصمیم شورای عالی ورزش برای ایجاد کمیسیون نظارت بر فدراسیون فوتبال باعث ناراحتی یوفا شده است. بعد از برکناری روبیالس، پدر روشا جانشین موقت او شد ولی اخیرا اتهاماتی به او نیز وارد شده تا از حضور در انتخابات ریاست محروم شود. در واقع فدراسیون فوتبال اسپانیا اکنون بدون رئیس است.

بنابراین، صرف نظر از تصمیم کمیته راهبری شورای عالی ورزش، دخالت احتمالی دولت هرگز به مذاق فیفا و یوفا خوش نمی آید.

فیفا بارها تاکید کرده است که سیاستمداران و دولت نباید در تصمیمات فدراسیون فوتبال یک کشور دخالت کنند و به همین منظور اخطار اول به اسپانیا داده شده است. مارکا امروز نوشت که حالا حضور اسپانیا در جام ملت‌های اروپا و باشگاه‌های این کشور در رقابت‌های اروپایی فصل آینده در خطر جدی قرار دارد.

دیروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت اسپانیا کنترل فدراسیون را در دست گرفته و همین زنگ خطر را به صدا درآورد. موضوع جدی است و هم یورو 2024 و هم آینده تیم های اسپانیایی در اروپا در خطر قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا