Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش ۴۰ هزار تنی در سال جاری به ۵۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسین زینلی با اشاره به وضعیت کشت گیاهان دارویی در کشور، گفت: در سال گذشته ۶۸ هزار هکتار گیاهان دارویی یک‌ساله کشت شدند که بالاترین میزان مربوط به زیره سبز، گشنیز، رازیانه سیاه دانه، شوید و فلفل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در سال گذشته از گیاهان زعفران و گل محمدی در جهت افزایش توسعه سطح زیر کشت انجام نشد، یادآور شد: بنا داریم با توجه به این که ساختار‌های کشت قراردادی در کشور توسعه پیدا کرده در سال ۱۴۰۱ تحت شرایط خاص از این گیاهان با کشت قراردادی اقدامات برای تولید انجام خواهد شد.

زینلی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۶۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان چند ساله و یک‌ساله در کشور است.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، در حال حاضر ۴۶۳ هزار تن تولید گیاهان دارویی در کشور انجام می‌شود.

زینلی تصریح کرد: در سال گذشته به علت خشکسالی تولید گیاه زعفران به شدت افت کرد، البته دولت به دنبال آن است تا با افزایش تولید این گیاه در کشور بتواند جایگاه زعفران را از نظر تولید و ارزش در دنیا ارتقا دهد.

وی یادآور شد: برنامه داریم تا در صورت تخصیص اعتبار به این مجموعه به میزان ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار را تحت شرایط دیم و همچنین ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در شرایط آبی کشت گیاهان دارویی را در سال ۱۴۰۱ توسعه دهیم.

زینلی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش ۴۰ هزار تنی در سال جاری به ۵۰۰ هزار تن برسد.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، در این طرح بیشترین سطح زیر کشت به گیاهانی، چون آنغوزه، باریجه، شیرین‌بیان، موسیر، زیره سیاه، کور و محصولات کم آب بر دیگر اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خشکسالی مجری طرح گیاهان دارویی تولید گیاهان دارویی کشت گیاهان دارویی سطح زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار

فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، اولین دوره برداشت جلبک‌های دارویی توسط مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار از سواحل صخره‌ای منطقه رمین در این شهرستان با همکاری اداره‌کل شیلات استان سیستان و بلوچستان انجام شد.

نفیسه گل بشیر‌زاده مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی در خصوص اهمیت این نوع جلبک‌ها، اظهار داشت: برداشت این گونه جهت برسی خواص دارویی در اولویت قرار گرفت و این گونه از جلبک‌های خوراکی و دارویی در بهمن ماه با کاهش دما در منطقه چابهار شروع به رشد و همزمان با گرم شدن هوا در اوایل خرداد از بین می‌روند.

وی افزود : با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان رشد این جلبک‌ها در سواحل چابهار تصمیم به برداشت و نگهداری این گونه از جلبک‌ها برای برسی‌های خواص بیولوژیک و آنتی باکتریال گرفته شد. همچنین از هفت نمونه جلبک قهوه‌ای مانند سیستو سریا (Cystoseria) نیز جهت برسی خواص دارویی برداشت شد.

گلبشیر زاده عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: در فاز نخست فعالیت این مرکز بررسی تکنولوژی و جنبه های اقتصادی تولید دارو، محصولات مراقبتی پوست و... بر پایه جلبک‌های دریایی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تسنیم، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار در سال گذشته موفق به اخذ مجوز از شورای گسترش دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی شد و هم اکنون با رویکرد تولید محصولات دارویی دریایی در حال فعالیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار