Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:10:37 GMT

آنچه باید از حسن ذوالفقاری بیاموزیم

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۶۴۸۹

آنچه باید از حسن ذوالفقاری بیاموزیم

محمدرضا صرفی می‌گوید: فضیلت‌های انسانی حسن دوالفقاری ، اخلاق نجیبانه و هویت‌ داشتنش می‌تواند برای ما الگو باشد. آنچه باید از او یاد بگیریم تعهد، شرافت و نجابت است و مسئولیت‌پذیری در همه کارها و مهربانی و بزررگواری است.

 این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات عامه در پی درگذشت حسن ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما با ضایعه بزرگی مواجه شده‌ایم، خودم تا ساعت‌ها شوکه بودم و این موضوع برایم غیرقابل باور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخن گفتن درباره مقام علمی و خدمات فرهنگی و ویژگی‌های استاد بزرگی مانند دکتر حسن ذوالفقاری که در حوزه فرهنگ و ادب کشورمان بسیار تأثیرگذار بوده، کار ساده‌ای نیست. در حقیقت هر نوع ستایشی که از ایشان داشته باشیم، ستایش از فرهنگ و دانایی و انسانیت است. خداوند به او هم دانش فوق‌العاده‌ای داده بود و هم انسایت درخور توجه. به قول حکیم فردوسی «کسی را که یزدان فزونی دهد/.خردمندی و رهنمونی دهد// به‌فرهنگ کس، کِش خِرَد/بُوَد در سر و مردمی پرورد»

 او سپس گفت: دکتر حسن ذوالفقاری از جمله کسانی است محبوب قلوب بود. علاوه بر مراتب فضل و دانایی، به واسطه فضایل اخلاقی و کمالات روحی و معنوی‌اش دوست‌ داشتنی بود. نوعی مهربانی خاص داشت و لبخندی دائمی بر لبانشان بود. خیرخواه بود و در انتقال دانش‌ها، رفتارها و منش‌هایش گشاده‌دست و سخاوتمند بود. از یک قناعت فوق‌العاده برخوردار بود و آرامش بسیاری داشت، بردبار و نرم‌خو و خوش‌اخلاق بود. بسیار ساده‌زیست بود و دانشجویان را عین فرزندان خود می‌دانست. او یکی از مصداق‌های شعر سعدی بود «نهد شاخ پرمیوه سر بر زمین». افسوس که او را از دست دادیم و دیگر در خدمت او نیستیم.

 صرفی در ادامه بیان کرد: کارهای علمی و تحقیقی او بسیار زیاد است، به قول متنبّی، شاعر عرب «انّ آثارنا تدل علینا / فانظروا بعدنا الی الآثار»؛ بعد از مرگ ما، آثاری که به جای گذاشته‌ایم، بر شخصیت و افق‌های اندیشه و فکر ما دلالت می‌کند. بنابراین نباید ناامید بود و تن به این مصیبت عظمی داد. باید به آثار این بزرگ مرد نگاه کرد و راه او را ادامه داد. دکتر ذوالفقاری، محقق و نویسنده روشنفکر و دقیقی بود. او برای خود رسالتی را در نظر گرفته بود و نوشته‌های او همگی مبین این هستند که دارد یک جهت فکری و معنوی خاص را، در آثارش دنبال می‌کند. او نمی‌نوشت تا باری به هرجهت مطلبی نوشته باشد، می‌نوشت تا فرهنگ بزرگ ایرانی و اسلامی ما را حفظ کند و برای هر کدام از آثارش یک وظیفه و کارکرد اجتماعی خاصی را در نظر می‌گرفت. 

 او خاطرنشان کرد: دکتر ذوالفقاری در کارهایش تداوم و پیوستگی داشت و بخشی از کارهای مهم و کلیدی او در زمینه ادبیات و فرهنگ عامه است؛ راه‌اندازی رشته «فرهنگ و ادبیات عامه» در دانشگاه‌ها و تأسیس مجله «فرهنگ و ادبیات عامه» و چندین کتاب مهم از جمله «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «داستان‌های امثال»،«ادبیات مکتب‌خانه‌ای»، «زبان و ادبیات عامه ایران» و «باورهای عامیانه مردم ایران» جنبه‌هایی از کار او را در کنار بنیانگذاری دانشنامه فرهنگ و ادب عامه در فرهنگستان تشکیل می‌دهد. 

 این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: عشقی که زنده‌یاد ذوالفقاری به مرحوم دکتر محجوب داشت، در واقع بیانگر یکسانی زمینه‌های روحی و زمینه‌های فکری با او است. یکی دیگر از زمینه‌هایی که در فعالیت‌های زنده‌یاد دکتر حسن ذوالفقاری نباید از چشم ما مغفول بماند، نقش اساسی و کلیدی‌ای است که در جامعه علمی و فرهنگی کشور داشت. او بسیاری از موسسات و جریان‌های ادبی مورد نیاز را پایه‌گذاری کرد؛ در ایجاد زیرساخت‌های ادبی و فرهنگی و علمی کشورمان، نقش فوق‌العاده‌ای داشت. این‌ها جنبه‌هایی از کار اوست که خداوند به او توفیق داده است. ما کم ‌بزرگانی را نداریم که در یک زمینه، مهم تلقی می‌شوند اما کم آدم‌هایی داریم که خداوند به آن‌ها توفیق می‌دهد که از جنبه‌های متعدد مانند منشور درخشش داشته باشند و در هر زمینه‌ای کامل باشند.

 او همچنین گفت: دکتر ذوالفقاری از جمله آدم‌هایی بود که هیچ‌گاه انسان از همنشینی با او خسته نمی‌شد و دلش می‌خواست لحظه‌هایی که با او است، جاودانه شود. اگر ساعت‌های متمادی در کنارش می‌نشستید، احساس می‌کردید که هنوز تشنه دیدارش هستید. من با مراتب فضل دکتر ذوالفقاری که خود مهم است کاری ندارم، فضیلت‌های انسانی او و اخلاق نجیبانه و هویت‌ داشتنش می‌تواند، برای همه ما الگو باشد. تصور می‌کنم بهترین ارج و بزرگداشت برای دکتر ذوالفقاری‌ها این است که ما در مسیری قرار بگیریم که آن‌ها قرار داشتند. یعنی از تمام لحظه‌های بودنمان برای بهتر بودن و بهتر شدن خود و دیگران استفاده کنیم تا جامعه خودمان را به کمال ببریم.   

 این استاد دانشگاه تأکید کرد: آنچه باید از او یاد بگیریم تعهد، شرافت و نجابت و مسئولیت‌پذیری در همه کارها و مهربانی و بزررگواری است. نمی‌دانم چگونه از خدمات علمی و خدمات فرهنگی این بزرگمرد برای شما سخن بگویم و چه نکته‌هایی را باید بیان کنیم. آنچه را که من می‌گویم از زبان خودم است و در واقع مصداقی از شعر مولانا هستم:«هرکسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من». اگر از تواضع و فروتنی دکتر دوالفقاری بپرسید، هرکسی به شکل‌های مختلف آن را برای شما بازگو می‌کند.

 او در ادامه اظهار کرد: یکی از نمونه‌های عالی تواضع دکتر ذوالفقاری را می‌توان در کتاب «یاد استاد» که مجموعه‌ای از مقالات او است دید. او در این کتاب بسیاری از استادان بزرگ ادبیات فارسی و بزرگان فرهنگی ایران از جمله ادیب نیشابوری، دکتر محجوب، دکتر فرزان، دکتر اقبال آشتیانی، دکتر یاحقی، سید محمد جمالزاده، محمدحسین شهریار، دکتر صفا، دکتر غلامحسین یوسفی و خیلی‌ها را معرفی کرده و تجربه‌های آن‌ها را در زندگی علمی‌شان در معرض نمایش گذاشته است. من نکته‌های بسیاری از آقای دکتر ذوالفقاری فرا گرفته‌ام. ذوالفقاری دریایی بود از ابعاد گوناگون به خصوص در زمینه فرهنگ عامه، هر نکته کوچکی که مطرح می‌شد بلافاصله سابقه‌ها، پیشنیه‌ها و کارکردهای اجتماعی و زمینه‌های تحولی آن را مطرح می کرد و نشان می‌داد که یک فکر چگونه به وجود آمده و در جریان تاریخی خود چه تحولاتی را پشت‌سر گذاشته، کجای این فکر مرده و کجای این فکر تغییر پیدا کرده و به چه شکل‌هایی در هر برهه از زمان، خود را نشان داده است. آقای دکترذوالفقاری همیشه سعی می‌کرد تا جایی که امکان دارد، کمک حال دیگران و مفید باشد.

صرفی خاطرنشان کرد: در جلساتی که افتخار داشتم در محضرش باشم به خصوص، هیئت تحریریه مجله «فرهنگ و ادبیات عامه»؛ آقای ذوالفقاری حتی با مقاله‌های ضعیف به‌گونه‌ای برخورد می‌کرد که برای ما درس‌آموز بود. می‌گفت درست است که مقاله ضعیف است اما نکته‌ای دارد و به جای این‌که این مقاله را رد کنیم و مایه سرخوردگی نویسنده‌اش را فراهم کنیم، بهتر است بیاییم و کمکش کنیم و مسیر را به او یاد بدهیم. در یاد دادن و نشان دادن مسیر از همین پژوهشگر به ظاهر بی‌قابل و ‌کم‌توان می‌توانیم در آینده انتظار داشته باشیم که یک پژوهشگر بسیار مفید و لایق به وجود بیاید. باید با این افرادی که به ما مراجعه می‌کنند و می‌بینم استعداد و علاقه‌ای دارند، اما توان ندارند مانند مادر مهربان برخورد کنیم، چطور یک مادر فرزند خود را از اوج ناتوانی ذره ذره همراهی و همپایی می‌کند تا به کمال برساند، اگر چنین بینشی داشته باشیم به مراتب بیشتر از نوشتن یک کتاب و مقاله می‌توانیم برای جامعه خودمان مفید باشیم.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسن ذوالفقاری ادبیات عامه درگذشت دکتر ذوالفقاری حسن ذوالفقاری ادبیات عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: آمریکایی ها به نسخه‌ای که برای کشورهای دیگر می‌پیچند عمل نمی‌کنند و آنچه برای مردم بیان می‌کنند خودشان اعتقاد ندارند. - اخبار استانها -

حجت الاسلام علی درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا و غرب اظهار داشت: آنچه  امروز در عالم غرب در حال رخ دادن است در سرکوب دانشجویان، اساتید دانشگاه و گروه‌های علمی و فرهنگیان جامعه آمریکا نشان از این دارد که آمریکایی‌ها آنچه را که بحث می‌کنند و آنچه برای مردم بیان می کنند خودشان اعتقاد ندارند. 

وی افزود: صحنه‌هایی که ما امروز از برخورد پلیس با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا دیدیم نشان از این واقعیت دارد که دموکراسی آمریکایی برای حاکمیت حاکمان مستبد غرب در راس حکومت هیچ خط قرمزی برایشان معنا ندارد. 
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان عنوان کرد: در گذشته اگر اتفاقاتی در دانشگاه‌های ایران می‌افتادغربی‌ها می‌گفتند در محیط های علمی نباید برخورد نظامی شود ولی امروزآن نسخه‌ای که برای  کشورهای دیگر می‌پیچیدند خودشان عمل نمی‌کنند. 

درویشی با بیان اینکه اگر برخوردهای امنیتی و انتظامی بد است برای دانشگاه‌های  آمریکا هم باید بد باشد، گفت: غرب مدعی آزادی بیان و عقیده است، دانشجویان ایده‌ای دارند که ایده‌هایشان را بیان می‌کنند پس چرا غربی‌ها در برخورد با ایده دانشجویان عصبانی می شوند و با سرکوب و خشونت جواب آنها را می دهند. 

وی  با بیان اینکه ظاهر فریبنده دنیای غرب امروز برای همگان روشن شده است تصریح کرد: حوادث اخیر دانشگاههای آمریکا و غرب درس بزرگی است که متوجه شویم دموکراسی آنها سخنی بیش نیست و تنها به عنوان قطعنامه های سیاسی و حربه  بر علیه  کشورهای دیگر است.

 

.

 

 
انتهای پیام/645

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • ببینید | روایتی از آنچه در جلسه آغازین دور جدید دادگاه منافقین گذشت