Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سیستان و بلوچستان با ۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه در ردیف نخست بحران کم آبی در کشور جای دارد. آب لوله کشی در  این شهر فقط مصارف بهداشتی دارد و مردم  سال‌هاست که برای تهیه آب آشامیدنی خود باید به مراکز تصفیه آب  مراجعه و با گالن آب را به منزل منتقل کنند. هرچند که این اتفاق برای مردم محروم حاشیه و روستا شدنی نیست و در نهایت آن‌ها مجبور به استفاده از آب هوتک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا محققان این استان در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان توانسته‌اند یک قدم موثر برای تأمین آب سالم بدارد و علاوه بر تلاش برای بی نیاز کردن کشور از واردات محصولات آب شیرین کن بی کیفیت خارجی، بخشی از مشکلات آب شرب مناطق روستایی سیستان و بلوچستان را حل کند. دستگاهی که به جای مصرف برق، از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و همین یک مزیت منحصر به‌فرد است.

مقدم رئیس هئیت مدیره  شرکت انرژی گستر سبز تفتان با اشاره به مشکل تأمین آب شرب در این استان، گفت: در جنوب استان مشکل آب شرب وجود دارد و آب مورد استفاده ساکنین آب هایی است که در هوتک ها جمع می شود. هوتک، گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد و گاها در این هوتک ها تمساح پوزه کوتاه وجود داد که باعث قطع دست کودکان و غرق شدن آنها نیز می شود.

او در خصوص توضیح فناوری تولید شده، افزود: یکی از محصولات که می تواند به رفع این مشکل کمک کند دستگاه آب شیرین کن خورشیدی است، این محصول در مقایسه با نمونه وارداتی آب شیرین کن (RO) هزینه ی بیشتری دارد، اما مزایایی هم دارد که غیرقابل چشم پوشی نیست مثلا این دستگاه  قابلیت تصفیه شورترین آب ها مانند آب دریا یا هرنوع آب آلوده را به آب شیرین دارد و حتی آلودگی میکروبی این آب ها از بین می برد. به علاوه این دستگاه هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و در بلند مدت نیاز به تعمیر ندارند، همچنین این دستگاه ها به دلیل فضای کمی که (نیم مترمربع) اشغال می کنند به راحتی در همه فضاها قابل استفاده و نصب است.

همچنین در ادامه افزود: در نمونه های وارداتی آب شیرین کن علاوه بر خروج ارز برای تهیه این محصولات بی کیفیت به دلیل نبود قطعات و تکنسین برای انجام تعمیرات پس از مدت کوتاهی غیرقابل استفاده می شود و دوباره مردم مجبور به استفاده از آب های آلوده می شودند. در برخی از روستاها به دلیل اینکه در مناطق دور افتاده هستند برق ندارند و آب شیرین کن های وارداتی عملا کاربردی ندارند.

وی در ادامه گفت: این دستگاه آب شیرین کن خورشیدی نسبت به نمونه های وارداتی  پساب کمتری تولید می کند، مثلا آب شیرین کننده های وارداتی به ازای هر یک لیتر آب شیرین 4لیتر پساب تولید میکنند که این موضوع خود باعث صدمه وارد کردن به محیط زیست و افزایش آب های شور سطحی می شود. در حالی که در نمونه ایرانی تمام آب وارد شده تصفیه میشود و پسابی نخواهد داشت.

مقدم تنها مشکل این دستگاه را حجم محدود آب شیرین تولیدی در طول روز برشمرد و افزود: این دستگاه روزانه قادر است تنها 3لیتر آب شیرین کند، که البته این حجم برای آب شرب روزانه کفایت می کند ولی برای مصارف دیگر کافی نیست.

رئیس هئیت مدیره این شرکت در ادامه درباره محصول دیگر این شرکت یعنی سامانه بازچرخانی آب خاکستری افزود: بخش قابل توجهی از آب مصرفی در ادارات و منازل ( بیش از 20 درصد در بخش خانگی و بیش از 40 تا 50 درصد در بخش اداری) در فلاش تانک های سرویس بهداشتی مصرف می شود که با هر بار استفاده از فلاش تانک حجمی بیش از 10 لیتر آب سالم و بهداشتی مستقیم به پساب خاکستری  تبدیل می شود. سامانه بازچرخانی آب خاکستری کمک می کند آبی که در دستشویی ها استفاده می شود طی یک مرحله تصفیه شده و به درون فلاش تانک بازگردد و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد؛ که این راهکار ساده  و کم هزینه باعث صرفه جویی در آب و استفاده مجدد از پسآب  می شود.

 وی در ادامه به دستگاه دیگری که توسط این شرکت تولید شده اشاره کرد و گفت: دوچرخه ثابت محصول دیگری از این شرکت است و قابلیت منحصر به فرد این دوچرخه تولید برق هنگام رکاب زدن است زیرا در سایر دوچرخه های ثابت انرژی مصرفی هنگام رکاب زدن تلف می شود اما در این دستگاه انرژی مکانیکی با استفاده از یک ژنراتور مخصوص دور پایین به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. از برق تولید شده می توان برای شارژ کردن انواع تلفن همراه استفاده کرد. همچنین برق تولید شده اضافی را می توان در یک باطری 12 ولت برای استفاده در زمانی دیگر یا مواقع اضطراری ذخیره کرد. ما سعی داریم بتوانیم این دوچرخه را در مکان های عمومی از جمله پارک ها یا ایستگاه های مترو ها قرار دهیم که در اختیار عموم قرار بگیرد.

مقدم در پایان درباره دیگرمحصول خود یعنی هواگرمکن خورشیدی گفت: این دستگاه وسیله ای است که با استفاده از آن انرژی خورشیدی بوسیله سطوح جاذب به انرژی حرارتی تبدیل می شود. از این دستگاه می توان به منظور گرمایش محیطی (منازل، اداری، صنعتی و....) استفاده نمود. استفاده از این دستگاه سبب خواهد شد تا انرژی مصرفی در بخش گرمایش به اندازه قابل توجهی کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیستان بلوچستان آب خاکستری تصفیه آب حل مشکل آب آشامیدنی سیستان و بلوچستان آب شیرین کن تولید شده آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مصطفی میلانی، دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای این استان در زمینه مواد و ساخت، گفت: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تاکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

 میلانی، شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان افزود: این ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین آمادگی دارد و خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد