Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@10:42:01 GMT

تعلل مالک، مانعی برای راه‌اندازی کارخانه قند ممسنی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۶۹۴۳

تعلل مالک، مانعی برای راه‌اندازی کارخانه قند ممسنی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با آغاز سال 1401 کارخانه قند ممسنی، که در روزگار رونق خود، از مطرح‌ترین نمادهای محصول قند و شکر بود، وارد نهمین سال تعطیلی خود شد.

قند ممسنی، سال 1344 در مساحتی به وسعت 32 هکتار، با ظرفیت تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن شکر در روز  آغاز به کار کرد.

سه حلقه چاه عمیق، پنج عدد سیلوی پنج هزار تنی، ۲ مدرسه ابتدایی و راهنمایی، یک  مسجد، ۱۵۰ واحد مسکونی و استخر از جمله دارایی های این واحد تولیدی است که در کنار کارخانه یک شهرک را برای اقامت کارگران تشکیل می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانه به عنوان تنها واحد صنعتی دو شهرستان رستم و نورآباد ممسنی، با در نظر گرفتن موقعیت اقلیمی و زراعی منطقه احداث شد و سالانه محصول چغندر قند 1500 هکتار از اراضی کشاورزی این دو شهرستان را خریداری کرده و با ماهانه 10 هزارتن شکر سفید، بخشی از نیاز جنوب کشور را برطرف می کرد که به دلیل نزدیکی به بندر و وجود راه ارتباطی پر تردد، از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

خصوصی‌سازی با فروش کارخانه به سلطان شکر

سال 1378 قند ممسنی از صنایع ملی ایران به سازمان خصوصی‌سازی رفت و سپس با مبلغی کمتر از 2 میلیارد تومان در حالی که در بند 14 قرار داد آن نوشته بود، مالک کارخانه حق تعطیل کردن آن را نداد، به شرط تداوم تولید به مالک جدید واگذارق گردید. کسی که یک دهه بعد همزمان با معرفی شدن فسادهای بزرگ اقتصادی، با عنوان نمادین «سلطان شکر» به عنوان یکی از مفسدان بزرگ اقتصادی جامعه معرفی شد.

وی پرونده سنگینی از رانت خواری، زمین خواری، کلاهبرداری و ارتشا داشت و به شکل برنامه‌ریزی شده اقدام به خرید کارخانجات قند و شکر کشور می‌کرد که قند ممسنی نیز یکی از چندین کارخانه گرفتار شده در دام او بود.

مالک کارخانه سال 92 پیش از آنکه برای طی دوران محکومیت راهی زندان شود، درگذشت و کارخانه که دیگر کاملا خاموش و از تولید خارج شده بود، در اختیار  ورثه او قرار گرفت.

پس از آن قند ممسنی که دیگر هیچ اثری از تولید در آن نبود، چند بار فروخته شد و چند دست گشت تا سرانجام در اختیار مالک کنونی قرار گرفت، کسی که تا کنون حتی یکبار نیز  رنج حضور در کارخانه را بر خود  نگذاشته است.

بازدید معاون رئیس جمهور از کارخانه

هشت سال پس از رها شدن کارخانه قند ممسنی، پاییز 1400 همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور پس از بازدید از کارخانه قند ممسنی، گفت: این کارخانه مطابق اصل ۱۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده، ولی راه اندازی نشده و تعطیل شده است.

وی افزود: متأسفانه مالک جدید این کارخانه در این مدت حضور پیدا نکرده و در اسرع وقت باید مالک این کارخانه در جلسه ای دعوت و مشکل این کارخانه برطرف شود.

سرانجام در پنجم آبان ماه سال گذشته جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری به ریاست، معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.

مشکلات قند ممسنی روی میز نهاد ریاست جمهوری

طبق گزارش شبکه خبر، در نشست رفع مشکلات کارخانه تعطیل شده قند نور آباد و ممسنی درباره نحوه و زمان‌بندی اقدامات لازم برای آغاز به کار دوباره این کارخانه توافق شد.

در این نشست همچنین مقرر شد با همکاری ستاد رفع موانع تولید پس از استمحال مطالبات معوق دستگاه‌ها از این کارخانه، مالک کارخانه هم برنامه زمانی بازسازی و آماده‌سازی کارخانه را تا 15 آبان آماده و وزارت صمت هم برای رفع تأمین سرمایه در گردش این واحد تولیدی اقدام کند.

عبدالعظیم خادم حمزه، سرپرست وقت معاونت اقتصادی استانداری فارس، سال گذشته ادامه این روند را اینگونه برای خبرگزاری فارس تشریح کرد: دو جلسه در کارگروه رفع موانع تولید مطرح شد،  با مالک اتمام حجت کردیم و برنامه هایشان را خواستیم، در نهایت تصمیماتی گرفته شد که در حال اجراست. با استفاده از ظرفیت کارگران قبلی کارخانه، راه اندازی کارخانه در 2 فاز،  فاز اول تولید شکر از شکر خام و فاز دوم از چغندر قند را شروع کرده است.

انتظار است پایان سال 1400 یا اوایل سال آینده شاهد بهره برداری از فاز اول باشیم و در سال 1401 برای فاز دوم که خط چغندر قند است خیز بردارند و هم زمان هم تکلیف کردیم که به محض راه‌اندازی خط دوم وارد قرارداد با کشاورزان شوند که از محصولات منطقه استفاده شود.

اکنون 4 ماه از آغاز سال می‌گذرد، نه از راه اندازی فاز یک خبری است و نه قدم خاصی برای فاز دو برداشته شده است.

مشکل، شخص مالک است

دادستان شهرستان رستم در خصوص وضعیت کارخانه قند ممسنی به خبرگزاری فارس گفت: از دی ماه، تا کنون نزدیک به 10 بار به کارخانه سرزده ایم و قبل از هر جلسه شورای تأمین شهرستان، به اتفاق اعضای شورا بازدیدی از کارخانه داشته و روند راه اندازی را رصد کرده ایم.

وی با بیان اینکه همه از مسئولان شهرستان تا نماینده مردم در مجلس، همچنین مسئولان استانی انصافا پیگیری کرده اند،  تاکید کرد: مشکل اصلی مالک است که اصلا حسن نیت ندارد.

حیدری گفت: طلب کارگران حدود 9 میلیارد تومان است که با تلاش زیاد کارگران را راضی کرده ایم که صبر کنند، تا شرایط راه اندازی کارخانه دچار مشکل نشود.

وی تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد مالک اراده‌ای برای راه‌اندازی کارخانه ندارد.

دادستان شهرستان رستم ادامه داد: هرچند اقداماتی انجام شده و به گفته خودشان 80 درصد تعمیرات نیز انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه الان مسئله راه‌اندازی خط تولید شکرخام است، گفت: هیچ اقدامی برای خرید شکر انجام نشده است و در حالی که تهیه آن وظیفه مالک است می گوید دولت باید به من بدهد.

حیدری تأکید کرد: از سمت مالک، ما چندان خوش‌بین نیستیم.

مالک کارخانه قند ممسنی طلب کارگران را عامدانه پرداخت نمی‌کند!

دادستان شهرستان رستم در خصوص طلب کارگران گفت: ماه گذشته جلسه ای با مالک در شیراز داشتیم و قول داد طلب کارگران را در مدت یک هفته پرداخت کند.

وی تصریح کرد: مجموع طلب باقی مانده کارگران حدود 9 میلیارد تومان است و مالک در جلسه می‌گفت این پول برای من اصلا پول زیادی نیست، ولی با این وجود تا الان پرداخت نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با این توصیفات، برخوردی با مالک قرار نیست انجام شود؟ گفت: نهایت کار این است که کارخانه به مزایده گذاشته شده، بدهی کارگران از آن پرداخت شود و مالک جدید کارخانه را راه‌اندازی کند.

حیدری توضیح داد: فرد بدهکار نیست، کارخانه بدهکار است و برای تسویه بدهی اگر مالک همکاری نکند، بحث مزایده پیش می آید، البته این راه آخر است و ما امیدواریم مالک به تعهداتش عمل کند تا به مرحله مزایده کارخانه نرسیم.

وی افزود: الان اگر مالک کارخانه را راه‌اندازی کند و فقط 2 ماه کار کند، خیلی راحت می‌تواند بدهی را پرداخت کند.

قصد مالک گرفتن تسهیلات است

این مقام قضایی تصریح کرد: چیزی که بنظر می رسد، مالک از این طریق دنبال گرفتن تسهیلات است که در جای دیگر هزینه کند، وگرنه مالک می تواند به راحتی کارخانه را راه اندازی کند.

دادستان شهرستان رستم در انتها تأکید کرد: تا آخر و به شکل کامل موضوع کارخانه قند پیگیری خواهد شد.

تعلل های مداوم مالک کارخانه قند ممسنی

سیدرضا ساداتی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اقدامات استان برای احیای کارخانه قند ممسنی را اینگونه برای خبرگزاری فارس تشریح کرد: مهمترین مسائل کارخانه، بدهی کارگران است که البته عدد بزرگی نیست و تا الان مدیریت شده است.

وی ادامه داد: اما چالش اصلی و مطالبه استان، فعال سازی کارخانه است که می تواند تولید، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند.

ساداتی با بیان اینکه احیای کارخانه، مطالبه مجموعه استان، هم سازمان صمت، هم استاندار است، گفت: در جریان سفر ریاست جمهوری، کل واحدهای تعطیل از جمله کارخانه قند ممسنی جزء مطالبات مردمی بود که در دستور کار گرفت.

معاون سازمان صمت استان فارس بیان کرد: تا کنون چندین جلسه با حضور استاندار در کارگروه رفع موانع تولید با مالک داشته ایم و  فرجه زمانی مشخص کردیم که ابتدای اردیبهشت فعالیت کارخانه، با هر ظرفیتی که وجود دارد آغاز شود.

وی افزود: در ادامه با پیگیری ها و بعد از مکاتباتی که با مالک داشتیم، اعلام کرد در مرحله اول تسویه شکر را شروع می کند.

ساداتی گفت: گرچه این امر مطلوب ما نبود، بخش خرید چغندر، با توجه به اینکه در این منطقه چغندرکاری وجود دارد، خیلی مهم است و می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن اینکه چغندرقند توسط کارخانه های دیگر خریده خواهد شد، با تسویه شکر موافقت کردیم. تا کارخانه راه اندازی شود و در ادامه مسیر بخش چغندر فعال شود و چرخه تولید تکمیل گردد.

معاون سازمان صمت استان گفت: مالک در پی درخواست استان برای فعال سازی بخش چغندر، یک ماه، که ابتدای خرداد می‌شد، فرصت خواست.

وی تصریح کرد: اما اکنون نیمه تیر را هم طی کرده ایم و مالک اقدام خاصی انجام نداده و تعلل‌های بسیاری داشته است.

همکاری‌های پیوسته استان با مالک کارخانه قند ممسنی

معاون صنعت سازمان صمت به مساعدت های استان نسبت به مالک اشاره کرد و گفت:  حتی در حوزه مطالبات کارگری جلسه ای که با حضور معاونت سیاسی امنیتی برگزار شد، با نمایندگان کارگران صحبت شد و سعی کردیم کارگران را آرام کنیم که این دو، سه ماه به مالک فشار نیاورند، تا مالک به تعهداتش عمل کند.

وی با بیان اینکه مجموعه استان همه جوره همراهی کرد، افزود: مالک بحث تسهیلات را مطرح کرد، که با توجه اینکه به تعهداتش عمل نکرده بود، موافقت نشد، اما مجموعه استان قول داد، وقتی فاز نخست راه اندازی شد و چرخ کارخانه به حرکت درآمد، در این زمینه همکاری کند.

سیدرضا ساداتی در توضیح شرایط کنونی کارخانه گفت: الان کارخانه در حال اورهال است.

وی با بیان اینکه رئیس اداره شهرستان را به نمایندگی صمت استان چندبار به کارخانه مراجعه کرد که از نزدیک عملکرد کارخانه را بررسی کند، اعلام کرد: انتظار داشتیم تیم اورهال تعداد بیشتری را مستقر کند و کار را سرعت بدهد، اما متأسفانه تعداد نیروهایی که برای انجام اورهال به کار گرفته شده کم است و با سرعت پایین کار پیش می رود.

به گزارش فارس، کارخانه باسابقه قند ممسنی، تنها واحد صنعتی دو شهرستان محروم نورآباد ممسنی و رستم است.

احیای این کارخانه 300 شغل مستقیم و 1000 شغل غیر مستقیم در منطقه  ایجاد می کند، همچنین پشتوانه ای برای خرید محصول زراعی چغندر قند کشاورزان منطقه خواهد بود.

خبرگزاری فارس با توجه به رسالت خود وضعیت این کارخانه را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: قند ممسنی تسهیلات کارخانه قند ممسنی چغندرقند سلطان شکر راه اندازی کارخانه کارخانه قند ممسنی خبرگزاری فارس مالک کارخانه طلب کارگران رئیس جمهور سازمان صمت چغندر قند جلسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالک جدید، نام باشگاه فوتبال استقلال را عوض کرد

صنایع پتروشیمی خلیج فارس پسوند «خلیچ فارس» را به نام این باشگاه اضافه می‌کند.

با واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کم کم شاهد تغییرات جدید در این باشگاه خواهیم بود.

بنابر روایت ورزش سه، یکی از این تغییرات که پس از جلسه امروز مدیران پتروشیمی خلیج فارس با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال زمزمه‌های آن مطرح شده، اضافه شدن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال است.

در حالی که همزمان با تکمیل مراحل واگذاری پسوند ایران از نام باشگاه استقلال برداشته شده بود، حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است عبارت خلیج فارس به نام استقلال اضافه شده تا این باشگاه از فصول آینده با نام استقلال خلیج فارس در مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی شرکت کند.

پیش از این پسوند آبی پوشان، ایران بود و حتی در سامانه کدال و نامه های اداری و رسمی از این تیم به عنوان استقلال ایران یاد می شد که حالا به نظر می رسد باید شاهد تغییر آن به استقلال خلیج فارس باشیم.

دیگر خبرها

  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • کدام هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدام بر عهده مستاجر است؟
  • جلسه ویژه مالک نساجی با موضوع بقا
  • مالک جدید، نام باشگاه فوتبال استقلال را عوض کرد
  • فیلم| اردوی جهادی با عطر شهدا
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • افتضاح مجموعه شهرداری؛ مالک جدید سرخ‌ها نماد ایرانی را هم نمی‌شناسد؟ | تصویر
  • رسانه عبری: حزب الله قادر است الجلیل را محو کند
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری