Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@22:53:13 GMT

افزايش 13.5 درصدي توليد غلات ايران

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۶۹۶۳

خبرگزاری آریا-فائو با پیش‌بینی افت 0.6 درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرد: تولید غلات ایران در این سال 13.5 درصد افزایش می‌یابد و به 20 میلیون و 300 هزار تن خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های “دورنمای محصولات و وضعیت غذایی” که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد: تولید غلات دنیا در سال جاری با افت 18 میلیون تنی معادل 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد نسبت به سال قبل مواجه شود و به 2791 میلیون تن برسد. تولید غلات جهان در سال میلادی گذشته 2809 میلیون تن اعلام شده بود.
بر اساس برآورد فائو تراز تولید و مصرف غلات در دنیا طی امسال 6 میلیون تن کسری خواهد داشت و در حالی که تولید 2791 میلیون تنی غلات برای سال 2022 پیش‌بینی شده است؛ مصرف غلات در این سال با وجود کاهش 0.1 درصدی از 2797 میلیون تن کمتر نخواهد شد.
کسری 6 میلیون تنی تراز تولید و مصرف غلات در سال جاری در حالی خواهد بود که دنیا طی سال 2021 با مازاد 10 میلیون تنی تولید نسبت به مصرف غلات مواجه بود.
بر اساس این گزارش تجارت جهانی غلات نیز در سال جاری میلادی با افت 2.4 درصدی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به 467 میلیون تن خواهد رسید. در سال قبل 479 میلیون تن غلات روانه بازار جهانی شده بود.
کل ذخایر غلات دنیا در پایان سال گذشته 859 میلیون تن بوده که انتظار می‌رود این رقم در پایان امسال 0.6 درصد کاهش یابد و به 854 میلیون تن برسد.
فائو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت تولید غلات در ایران پرداخته و نوشته است اگرچه امسال بارش‌ها در مناطق جنوب مرکزی ایران خوب نبوده اما در سایر مناطق کشور بارش‌های نسبتاً خوبی باریده که در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تولید غلات ایران در سال جاری نسبت به سال قبل 2.5 میلیون تن معادل 13.5 درصد افزایش یابد و به 20.3 میلیون تن برسد. در سال قبل تنها 17.8 میلیون تن غله در ایران تولید شده بود. متوسط 5 ساله تولید غلات در ایران 21 میلیون تن بوده است.
پیش‌بینی شده است تولید گندم ایران به 13 میلیون تن برسد که نسبت به تولید 10.4 میلیون تنی سال قبل 25 درصد رشد خواهد داشت.
اما تولید شلتوک برنج در ایران 100 هزار تن کاهش خواهد یافت و به 3 میلیون تن می‌رسد. تولید سایر غلات نیز بدون تغییر در سطح 4.3 میلیون تن باقی خواهد ماند.
فائو ذخایر غلات ایران در پایان سال 2021 را 11.5 میلیون تن برآورد کرده و انتظار دارد این رقم در سال 2022 بالغ بر 1.3 میلیون تن افزایش یابد و به 12.8 میلیون تن برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تولید غلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه