Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@03:06:07 GMT

شبح کارتر بر سر بایدن

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۷۳۲۴

شبح کارتر بر سر بایدن

فرارو- در مراسمی به مناسبت روز استقلال امریکا جو بایدن رئیس جمهور آن کشور در مورد بحران‌هایی که در اطراف او موج می‌زند گفت: «هیچ زمانی به اندازه امروز نسبت به امریکا خوش بین نبوده‌ام». بایدن در حضور خانواده‌های نظامیان امریکایی در بخش جنوبی کاخ سفید گفت: «البته چالش‌هایی وجود داشته‌اند چالش‌های جدی. ملت ما تاریخ پر چالشی را طی کرده و گام‌های بزرگ رو به جلو و سپس چند قدم به عقب را برداشته است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، بایدن ایمان غالبا تزلزل ناپذیری نسبت به این موضوع دارد که ایالات متحده در حال آزمایش بوده است. با این وجود، بسیاری از امریکایی‌ها حتی حامیان شخص بایدن نیز دیگری اعتمادی به او و گفته‌هایش ندارند. از نظر بسیاری از ناظران به نظر می‌رسد بایدن در دوره ریاست جمهوری خود در یک بحران عمیق قرار دارد بحرانی که او در حال تلاش برای حل آن است: شبح یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری مشابه دوره جیمی کارتر دموکرات بر سر بایدن است. کارتر در انتخابات ۱۹۸۰ میلادی به «رونالد ریگان» جمهوری خواه باخت.

با افزایش بی‌سابقه تورم فعلی در امریکا که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم چنین با افزایش موارد تیراندازی‌های دسته جمعی تقریبا هفتگی در امریکا و احکام متوالی دیوان عالی که چشم‌انداز سیاسی آن کشور را به شدت به سوی جناح راست مخالف بایدن سوق می‌دهد و کوبیدن بر طبل افشاگری‌های نگران کننده در مورد تلاش ترامپ علیه انتخابات به دلیل شکستش در انتخابات پیشین، سخنرانی‌های آتشین بایدن حتی دموکرات‌های هم پیمان‌اش را نیز به سوی حمایت از او سوق نمی‌دهد. آنان معتقدند امروز خطری وجودی امریکا را تهدید می‌کند و بایدن مناسب شرایط فعلی نیست.

نتیجه نظرسنجی تازه مونموث بدبینی عمیق امریکایی‌ها را نشان می‌دهد: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که کشورشان در مسیر درستی قرار دارد در حالی که ۸۸ درصد معتقدند آن کشور در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. بر اساس آخرین نظرسنجی گالوپ اعتماد به نهاد‌های حکومتی آن کشور در سال جاری به پایین‌ترین حد خود رسید. در این میان اعتماد کمی به نهاد ریاست جمهوری و دیوان عالی وجود دارد در حالی که کنگره با تنها ۷ درصد پایین‌ترین سطح اعتماد را در بین هر نهادی کسب کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد خوش بینی بایدن توخالی است، زیرا با واقعیتی که بسیاری از امریکایی‌ها تجربه می‌کنند فاصله دارد.

ماه گذشته اکثریت اعضای محافظه کار در دیوان عالی به حق سقط جنین در قانون اساسی پایان دادند و راه را برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تازه در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری خواهان در سراسر کشور هموار کردند. در همین حال، کارشناسان دموکراسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، زیرا نامزد‌های جمهوری خواه که تئوری‌های توطئه در مورد انتخابات ۲۰۲۰ میلادی را پذیرفته بودند در انتخابات مقدماتی برای برعهده گیری مناصب کلیدی قدرت پیروز شده اند.

با در معرض خطر قرار گرفتن کنگره، فرمانداری‌ها و ادارات دولتی در نوامبر امسال، بسیاری از حامیان و متحدان بایدن از او می‌خواهند که با فوریت و نیرویی که معتقدند ضرورت لحظه کنونی است امریکا را رهبری کند.

تحت فشار فزاینده حامیان و متحدان برای ارائه پاسخ قاطعانه‌تر بایدن روز جمعه فرمان اجرایی را امضا کرد و کاخ سفید اعلام کرد که از زنانی که به دنبال سقط جنین هستند محافظت می‌کند. بایدن در پرشورترین اظهارات خود تا به امروز گفت که تصمیم دیوان عالی «یک تمرین قدرت سیاسی خام» است و هشدار داد که جمهوری خواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره در نوامبر به دنبال ممنوعیت ملی سقط جنین خواهند بود.

دموکرات‌ها به طور گسترده از اظهارات بایدن استقبال کردند. برخی دیگر امیدوار بودند که این تنها یک «گام اولیه» باشد و خاطرنشان کردند که این اقدام برخی از اقدامات تازه‌تر دموکرات‌ها نمی‌شود مانند افتتاح کلینیک‌های سقط جنین در ایالت‌هایی که این سقط جنین ممنوع است و یا اعلام وضعیت اضطراری ملی را شامل نمی‌شود.

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داده بود که کاخ سفید در نظر دارد وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ملی اعلام کند همان طور که تعدادی از قانونگذاران و فعالان دموکرات از بایدن خواسته‌اند که این کار را انجام دهد، اما در نهایت او این تصمیم را اتخاذ نکرد. این احتیاط که مشخصه کار سیاسی طولانی مدت بایدن است بسیاری از دموکرات‌هایی را که می‌ترسند دموکراسی امریکا مورد حمله قرار گیرد را ناامید کرده است.

گزارش‌های جدید درباره تلاش کاخ سفید به منظور پاسخگویی به چالش‌های فزاینده حتی به بحث‌هایی در میان دموکرات‌ها در مورد اینکه آیا بایدن باید در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی مجددا نامزد شود یا خیر دامن زده است. در هفته‌های اخیر، گمانه زنی‌ها در مورد جایگزین‌های بالقوه افزایش یافته است.

در میان آنان «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا خود را به عنوان یک رهبر سرسخت در مبارزه برای حمایت از حقوق سقط جنین معرفی کرده و «جی بی‌پریتزکر» فرماندار ایلینوی واکنشی شدیدتر نسبت به تیراندازی روز استقلال در ایالت خود نشان داد که با رویکرد محدودتر بایدن در تضاد بود. «پریتزکر» گفته بود: «اگر امروز عصبانی هستید من اینجا هستم تا به شما بگویم عصبانی باشید». بایدن در بیانیه‌ای این حمله را به عنوان یک «اقدام خشونت‌آمیز بی‌معنی» دیگر محکوم کرد و در کاخ سفید به یاد قربانیان آن رویداد یک لحظه سکوت کرد.

کاخ سفید انتقاد‌های صورت گرفته علیه بایدن را رد کرده و استدلال می‌کند که او سریع و قاطعانه به بحران‌های فزاینده‌ای که امریکایی‌ها با آن مواجه هستند پاسخ داده است.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره انتقاد دموکرات‌ها از بایدن گفت که رئیس جمهور امریکا به سرعت با بحران‌های کشور مقابله کرده است. او درباره واکنش بایدن به تیراندازی‌های دسته جمعی اخیر گفت: «رئیس جمهور از خود فوریت نشان داد. خشم نشان داد. او ناامیدی را نشان داد».

او اشاره کرد که رهبری بایدن راه را برای سازش بین دو حزب در مورد ایمنی اسلحه هموار کرد و دهه‌ها بن بست واشنگتن را در مورد نحوه رسیدگی به خشونت با اسلحه در هم شکست. ترس دموکرات‌ها در شرایطی است که حزب آنان با یک چشم‌انداز انتخاباتی چالش برانگیز مواجه است و پیش بینی می‌شود که جمهوری خواهان کنترل کنگره را در نوامبر در دست بگیرند.

«کریستینا تزینتزون رامیرز» رئیس و مدیر اجرایی NextGen America یک سازمان بسیج رای جوانان در کشور می‌گوید که حکم اخیر دیوان عالی در مورد سقط جنین خطرات زیادی که جوانان امریکایی با آن مواجه هستند را آشکار ساخت. با این وجود، او می‌گوید که جوانان به دنبال رهبری جسورتر در واشنگتن هستند.

او می‌گوید: «دموکرات‌ها باید همه چیز را روی میز بگذارند تا اقلیت افراطی راست گرا را از پیشی گرفتن از هر نهاد مهمی در امریکا بازدارند. این همان چیزی است که در سال ۲۰۲۲ میلادی روی برگه رای ذکر شد و نظر شهروندان امریکایی را بازتاب داد».

بایدن روز جمعه گفت که اختیارات اجرایی او محدود است و دموکرات‌ها فاقد کرسی‌های لازم در کنگره برای حمایت از حقوق سقط جنین در سطح کشور هستند. او از آمریکایی‌های خشمگین از حکم دیوان عالی در مورد سقط جنین درخواستی داشت: «رای دهید، رای دهید، رای دهید». او گفت: «ما به دو سناتور دیگر و یک مجلس موافق برای تدوین قانون نیاز داریم. رای شما می‌تواند آن را به واقعیت تبدیل کند».

برای ماه‌ها کاخ سفید از بحرانی درگیر بحران دیگر شده است: تورم، جنگ در اروپا، قیمت‌های بی‌سابقه بنزین، یک بیماری همه گیر غیر قابل مهار (کرونا) و کمبود شیر خشک همگی به ضعف ملی و محبوبیت پایین بایدن دامن زده‌اند.

«سارا لانگول» یک استراتژیست جمهوری خواه میانه رو که بر روی بهبود وضعیت زنان حومه شهر‌ها کار می‌کند می‌گوید رای دهندگان دائما به او می‌گویند که‌ای کاش سخنان بیش‌تری از بایدن می‌شنیدند.

او می‌گوید که در مواجهه با یک چشم انداز سیاسی دشوار، رای دهندگان می‌خواهند ببینند که بایدن مایل به مقابله با «افراطی‌ترین عناصر حزب جمهوری خواه» است.

او می‌افزاید: «حتی اگر او نتواند کاری در مورد آن انجام دهد تظاهر به قوی بودن امر مهمی است. مردم می‌خواهند با آرامش بچه‌های خود را به رژه چهارم ژوئیه ببرند و نگران شلیک گلوله به کسی نباشند. آنان می‌خواهند رهبرشان این خواسته را به آنان بگوید و بازتاب دهد».

روز جمعه، بایدن به دنبال این کار بود. او جمهوری خواهان را به دلیل پیگیری ممنوعیت سقط جنین بدون استثنا قائل شدن برای موارد تجاوز جنسی یا زنای با محارم مورد انتقاد قرار داد و مورد یک قربانی تجاوز جنسی ۱۰ساله را برجسته کرد که مجبور شد برای سقط جنین به خارج از ایالت محل سکونت‌اش سفر کند. در واکنش به افشاگری‌های فوق العاده در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، بایدن عمدتا از اظهارنظر خودداری کرده و کار را به کمیته تحقیقات کنگره و وزارت دادگستری موکول کرده است که در حال بررسی این موضوع هستند که آیا دونالد ترامپ را به دلیل نقش‌اش در خشونت‌ها و حمله به دموکراسی آمریکایی تحت پیگرد قانونی قرار دهند یا خیر.

«ویلیام هاول» پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده کتاب «رئیس جمهور، پوپولیسم، و بحران دموکراسی» به «گاردین» می‌گوید: «در حال حاضر اگر می‌خواهید به دموکراسی متعهد شوید کاری که باید انجام دهید این است که نهاد‌های موجود را مورد تحسین قرار ندهید بلکه روی اصلاح این نهاد‌ها کار کنید».

او گفت که تعهدات بایدن به هنجار‌ها و سنت‌های دموکراتیک به ویژه پس از سال‌های ریاست جمهوری ترامپ حیاتی است، اما این نباید مانع از پرداختن به «نیاز شدید ما (امریکایی ها) به بازنگری مجدد در نهاد‌های مان» شود. او می‌افزاید: «در حالی که نیاز به باز تنظیم نهاد‌ها وجود دارد نیاز بیش‌تری به رهبری از نظر اصلاحات نهادی احساس می‌شود».

منبع: فرارو

کلیدواژه: جو بایدن جیمی کارتر جمهوری خواهان ریاست جمهوری جمهوری خواه امریکایی ها سقط جنین رئیس جمهور دموکرات ها دیوان عالی کاخ سفید نهاد ها آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان که برای کرسی پارلمان اروپا نامزد شده در شهر درسدن مورد حمله قرار گرفت و شدیدا زخمی شد.

به گزارش ایسنا، «ماتیاس ایکه»، عضو ۴۱ ساله حزب سوسیال دموکرات آلمان، حزبی که «اولاف شولتس»، صدر اعظم این کشور به آن تعلق دارد، حین انجام فعالیت‌های انتخاباتی در شهر درسدن در ایالت زاکسن هدف حمله قرار گرفت.

ایکه که در حال حاضر نیز به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان اروپا خدمت می‌کند مجددا برای کرسی این پارلمان در ایالت زاکسن آلمان نامزد شده است.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، روسای شاخه حزب سوسیال دموکرات در ایالت زاکسن گفتند که او در این حمله هدف ضرب و شتم قرار گرفته و شدیدا آسیب دیده و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

هیننگ هومان و کاترین میشل از روسای حزب سوسیال دموکرات آلمان در ایالت زاکسن در بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاق گفتند: «ارزش‌های دموکراتیک ما هدف حمله قرار دارد. این حمله یک سیگنال هشدار برای هر کسی در کشور ما است.»

آنها همچنین تصریح کردند:‌ «عاملان این حمله قصد ارعاب ما به عنوان نمایندگان جامعه دموکراتیک را دارند اما هرگز موفق نخواهند شد.»

«نانسی فزر»، وزیر کشور آلمان در واکنش به این اتفاق گفت چنانچه حمله صورت گرفته در آستانه انتخابات پارلمان اروپا با انگیزه سیاسی اتفاق افتاده باشد «یک حمله به دموکراسی» است.

او ادامه داد: «خشونت ضد دموکراسی ابعاد جدیدی به خود گرفته است و از طرف حاکمیت قانون به آن پاسخ سختی داده خواهد شد.»

پلیس شهر درسدن آلمان اعلام کرد چهار عامل ناشناس به این سیاستمدار ۴۱ ساله حین نصب پوسترهای انتخاباتی در منطقه «اشتریزن» شهر درسدن حمله کردند.  قبل از این حمله شخصی دیگر که مشغول نصب پوسترهای تبلیغاتی حزب سبز آلمان در همان منطقه بود نیز از سوی چهار نفر مورد حمله قرار گرفت.

پلیس آلمان درباره چگونگی حمله و عاملان آن اطلاعات بیشتری ارائه نکرده و وزارت امور داخلی دولت ایالت زاکسن اعلام کرد تحقیقات درباره این اتفاق در جریان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»