روح حاکم بر فیلمنامهها آکنده از ناامیدی و پوچی است
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۷۴۳۴
به گزارش قدس آنلاین، سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران و عضو شورای پروانه ساخت سینمایی درباره وضعیت فیلمنامههای سینمایی گفت: متأسفانه بر اساس فیلمنامههایی که مطالعه کردم، وضعیت خوبی را در حوزه فیلمنامه نویسی چه از حیث انتخاب سوژه و چه پرداخت سینمایی ارزیابی نمیکنم؛ در واقع با فیلمنامههایی روبرو هستیم که حتی در سطح یک فیلمنامه تلویزیونی هم نیستند چه برسد به سینما؛ برخی فیلمنامهها حاوی تحلیلها و قضاوتهای یکسویه از جامعه هستند که متأسفانه روح حاکم بر آنها آکنده از حس پوچی و ناامیدی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: برخی فیلمنامه نویسهای قدیمی هم با نگارش چندین فیلمنامه به طور همزمان عملاً آثارشان از قوام کافی برخوردار نبوده و به تبع منتج به تولید اثر کیفی درخوری نیز نمیشوند. در مواردی فیلمنامه نویس ها حتی زحمت مطالعه در حوزهای که نقد آن را کردهاند را هم به خود نمیدهند، به نظرم این رخوت و خمودگی در نگارش فیلمنامهها، از یکسو متوجه سازمان سینمایی و از سویی دیگر متوجه تهیهکنندگان و کارگردانان سینما است.
این تهیه کننده سینما بیان کرد: باید بپذیریم منشأ اصلی نزول کیفی آثار سینمایی، بی توجهی به فیلمنامه است. بطور مثال اگر درصدی از برآورد هزینه تولید یک فیلم را به دستمزد نگارش فیلمنامه، آن هم در هیئت یک نگاه مؤلف گونه با پشتوانه کار گروهی قرار دهیم و یا حتی در اقتباس به جای کپی شلخته، خلاقیت به خرج داده و با خرده ذوقی پرداخت مضمونی و سینمایی داشته باشیم، حتماً در میان مدت با آثار سینمایی درخوری روبرو خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما مأموریت ارتقا سطح کیفی فیلمنامهها و به طور اولی فیلمهای تولیدی سینمای ایران را برعهده دارد، توضیح داد: شایسته است این سازمان با ایجاد آرامش و امنیت شغلی در سینما، مداخل آسیب پذیر این حوزه را شناسایی و با سیاستهای تشویقی و حمایتی در یک فرایند راهبردی میان مدت و بلند مدت ضمن ایجاد انگیزه و احیا ظرفیتهای خوب فیلمنامه نویسان فعلی به کشف و معرفی نویسندگان جدید با قلم و نگاهی نو ممارست جدی کند.
رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بیان کرد: این را هم باید بپذیریم که نباید متصل انتظار شاهکارهای سینمایی داشته باشیم؛ به قول زنده یاد علی حاتمی در فیلم «کمال الملک»: هنر مزرعه بلال نیست آقا؛ که هرسال محصول بهتری داشته باشد. در کواکب آسمان هم یکی میشود ستاره رخشان، الباقی همه سوسو میزنند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله شرایط فعلی اکران اشاره کرد و تاکید کرد: علل متعددی برای استقبال ضعیف از فیلمهای روی پرده وجود داشته که شرح هرکدام بحث مطولی را میطلبد که در حال حاضر به چند نکته اشاره میکنم.
هاشمی گفت: از جمله این موارد، عوامل اقتصادی است که شامل گرانیهای افسار گسیخته، بنیه مالی ضعیف خانوادهها، گرانی قیمت بلیط سینما؛ هزینه هنگفت و ناعادلانه تبلیغات فیلمها به ویژه در رسانه ملی است. مساله دیگر عوامل سینمایی است، در واقع نبود فیلمهای متنوع متناسب همه سلایق؛ تکراری بودن مضامین فیلمها؛ پرداختهای شلخته و کلیشهای، نازل و ضد گیشه در فرم و محتوای برخی فیلمها؛ عدم توجه به وجه سرگرمی فیلمها در عین رعایت استانداردهای کیفی از جمله مواردی است که به عنوان عوامل سینمایی شناخته میشود.
وی با اشاره به عوامل مدیریتی تاکید کرد: مداخله دولت در اکران؛ فقر برنامهریزی مدون در اکران فیلمها؛ نبود سیاستهای تشویقی برای حمایت از مخاطب و صاحبان فیلمها؛ تعطیلی سینماها به دلیل کرونا و انباشت فیلمهای در انتظار اکران؛ نبود یک نظام تعاملی با دستگاههای دولتی و عمومی برای جذب مخاطب و استفاده از ظرفیتهای بالقوه آنها؛ کثرت گرایش به تولید فیلم با مخاطب خاص و محدود به جای تولید فیلم با مخاطب گسترده؛ عدم توجه به اقتصاد بخش خصوصی به عنوان مهمترین مؤلفه صیانت از خانواده سینما و برقرار کننده امنیت شغلی از جمله مواردی است که در بخش عوامل مدیریتی وجود دارد
هاشمی در پایان گفت: متأسفانه سیاست حمایت از تهیه کننده مستقل به عنوان رکن اصلی سینمای پویا جای خود را به سیاست پرورش تهیه کننده با روحیه کارمندی برای تولید فیلمهای سفارشی داده است.
انتهای پیام/
منبع: مهر
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلمنامه تهیه کننده سید ضیا هاشمی فیلمنامه ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطبترین روز سال را برای خود ثبت کردند.
«پردیس سینما ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلمهای «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.
«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است.
«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطبترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است.
در پردیسهای سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطبترینهای این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.
موسسه تصویر شهر از موسسههای زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.