Web Analytics Made Easy - Statcounter

توماج وحید افشار سخنگوی شورای شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارومیه در خصوص مدیریت سگ های ولگرد اظهار داشت: پناهگاه حیوانات بی‌پناه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمالغرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل جهت درمان، واکسینه‌کردن وعقیم‌سازی سگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این پناهگاه به مساحت 3 هکتار در جاده شهید کلانتری واقع شده است که به صورت اتاقک‌های مجزا تقسیم بندی شده و سگ‌های بی‌پناه به تفکیک جنسیت و توله‌ها به صورت مجزا پس از جمع آوری توسط اکیپ‌های ویژه و با نظارت عالی سازمان پسماند در این محل نگهداری می‌شوند.

توماج وحید افشار تصریح کرد: کلینیک مذکور به صورت کامل تجهیز شده و اکنون در مرحله اخذ مجوز از سوی نظام دامپزشکی استان است تا به محض صدور مجوز فرآیند عقیم سازی توسط دامپزشک در پناهگاه صورت گیرد.

سخنگوی شورای شهر ارومیه با اشاره به فرآیند کاری این پناهگاه براساس دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور که در سال ۱۳۸۷ تهیه شده است خاطر نشان کرد: فرایند به این صورت است که نخست زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط اکیپ‌های ویژه (بخش پیمانکاران) انجام می‌گیرد و بعد از جمع آوری قلمرو هر حیوان نیز توسط پیمانکار و ناظر عالیه سازمان ثبت می‌شود.

وی در ادامه افزود: سپس برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی بر روی سگ‌ها انجام می‌پذیرد و پس از تزریق واکسن به اتاقک ویژه قرنطینه منتقل می‌گردد تا چند روزی را در این اتاقک سپری کند و در صورت داشتن بیماری احتمالی آن را به سایر حیوانات منتقل نکند.

توماج افشار بیان کرد: مشخص بودن قلمرو جهت آزاد سازی مورد نیاز است زیرا بعد از انجام فرآیند عقیم سازی بایستی هر حیوان در قلمرو خود رها سازی گردد سگ‌ها به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و برای خود قلمرو دارند. چنانچه شکمشان سیر باشد، به‌هیچ‌عنوان قلمروشان را ترک نمی‌کنند و اجازه هم نمی‌دهند حیوان یا سگ دیگری وارد قلمرو آن‌ها شود، زمانی که ما زیستگاه این‌ها را خالی می‌کنیم، به‌سرعت سگ‌های دیگر از قلمروهای مجاور به آنجا مهاجرت می‌کنند. لذا وقتی در قلمروشان احساس امنیت کنند سریعا زادوولد می‌کنند.

وی ادامه داد:طرح زنده گیری سگ‌های بی سرپرست  پس از مشاهده این حیوان در سطح شهر توسط ناظرین یا  اعلام گزارش و شکایتهای مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ یا تماس با خود سازمان  ادرس های اعلامی بصورت نوبتی  به یکی از دو  پیمانکار مربوطه ارجاع میشود که پس از حضور در محل نسبت به جمع آوری سگ  ازطریق زدن دارت بیهوشی انجام میگیرد سپس به پناهگاه انتقال یافته و در بدو ورود ضمن جداسازی نر و ماده آمپول ضد جرب یا بیماری پوستی تزریق میشود و پس از یک دوره قرنطینه به قسمت های تعیین شده   برای عمل عقیم سازی آماده می شوند .پس از عقیم شدن و پلاک کوبی برای شناسایی های بعدی  به مدت ۱۵ روز زیر نظر دامپزشک یا همکاران پناهگاه تزریق انتی بیوتیک و ویتامین روی عقیم شده ها انجام میگیرد و ۲۴ ساعت قبل از رهاسازی آمپول ضد هاری تزریق میشود و سعی شده حدالامکان به محل های که قبلا آنجا زندگی میکردند رها سازی گردد.

وی اظهار داشت: تعدادی از شهروندان با اخته کردن و جمع سگ های ولگرد مخالف هستند و برخی دیگر نیز از پرسه زنی سگ ها ابراز نگرانی می کنند. این موضوع باعث شده که به نظر برسد مشکل یادشده پیش از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت رسانه‌ها جهت فرهنگ‌سازی هستیم.

سخگوی شورای شهر ارومیه گفت: برای آنکه پروسه ساماندهی به صورت کامل و اصولی انجام گیرد، نیازمند همیاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی این امر از جمله دامپزشکی، محیط زیست و صدا و سیما هستیم زیرا این امر یک موضوع فراگیر است و نیازمند مشارکت جمعی است.

وی در ادامه در خصوص امار هزینه های پناهگاه در سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: هزینه‌های دامپزشکی و درمانی بالغ بر ۲۰۰/۵۸۲/۱۶۲ ریال، هزینه‌های خوراک بالغ بر ۰۰۰/۷۰۳/۴۱۵/۱ ریال و هزینه‌های جمع آوری بالغ بر ۵۸۰/۵۲۷/۵ ریال بوده است. که در مجموع در سال ۱۴۰۰ مبلغی بالغ بر ۲۰۰/۸۶۵/۳۰۵/۷ریال برای ساماندهی حیوانات بی‌پناه هزینه شده است. به طور ی که روزانه به طور میانگین 15 قلاده سگ توسط اکیپ‌های زنده‌گیری جمع آوری شده و به پناهگاه منتقل می‌گردد.

وحید توماج افشار تصریح کرد: تاکنون تعداد 150 قلاده سگ عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی شده و سپس در قلمرو خود رهاسازی شده است و به طور تقریبی هزینه عقیم سازی هر قلاده سگ مبلغی بالغ بر 900 هزار تومان است ، بودجه سال گذشته برای این موضوع ۷۰۰میلیون تومان و امسال یک میلیارد تومان است.

سخنگوی شورای شهر افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه همانند دیگر سازمان‌های مدیریت پسماند کشور از دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و دهیاری‌ها که ابلاغ شده است، تبعیت می‌کند و براساس این دستورالعمل تصمیمات برای ساماندهی حیوانات در کارگروه‌های ویژه استانی و شهرستانی بررسی و توسط اعضای کمیته تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در اخر بیان داشت: درخصوص ممنوعیت غذادهی به حیوانات تلاش بر این است که با همکاری پلیس فتا فعالیت افرادی که در بستر فضای مجازی اقدام به تشویق و ترغیب شهروندان به غذادهی به سگ‌ها می‌‌کنند، کنترل و منع گردد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سگهای ولگرد ارومیه مدیریت شهری سگ های ولگرد عقیم سازی شورای شهر جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که هلال‌احمر استان کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، بابک محمودی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت در اولین جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد به زیرساخت‌های خوب کرمانشاه در بحث امداد و نجات اشاره کرد.

وی از نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که که هلال احمر استان کرمانشاه به مرکز منطقه غرب کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور اظهار کرد: اگر کرمانشاه هاب منطقه برای مدیریت بحران شود با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند به صورت تخصصی استان‌های ایلام، همدان و کردستان را پوشش دهد.

محمودی اضافه کرد: چنانچه این درخواست مصوب شود سه تا چهار فروند بالگرد دائمی مستقر می‌شود تا پشتیبانی را در حداقل زمان انجام دهد.

وی با اشاره به بحث اربعین و استقبال زائران برای خروج از کشور از طریق مرز رسمی خسروی، تصریح کرد: باید آمادگی امدادرسانی به‌موقع داشته باشیم در این راستا سازماندهی خوبی در کشور صورت گرفته است‌.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور با اشاره به افزایش حوادث کوهستانی کرمانشاه، گفت: باید فضای ایمنی در مکوهستان‌ها با علامت‌گذاری و وجود راهنما صورت بگیرد تا علاوه بر اینکه مردم برای طبیعت‌گردی به سمت کوهستان‌ها ترغیب شوند، ایمنی آن‌ها نیز حفظ شود.

کد خبر 748366

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • پناه عجیب اریک تن هاخ به تاریخ؛ وقتی تیم‌سازی مفهومش را از دست می‌دهد
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان