جابر قاسمعلی: مهم است اسمهایی را انتخاب کنم که معنایی مرتبط با درونمایه اثر و کنش های شخصیت داشته باشد / در سینمای «بهرام بیضایی» همه نامها کارکرد دراماتیک دارند
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۸۱۹۴
حتما شما هم با دیدن سریالهای مختلف به این فکر فرو رفتهاید که در انتخاب اسامی شخصیتها چه فاکتورهایی موثر است. انتخاب اسامی و نام شخصیتها در هر اثر دارای ویژگیهایی مرتبط با تعریف شخصیت و جایگاه آن کاراکتر در آن درام براساس تفکر و تعاریف صاحب اثر است که گاهی با تناسب و گاهی با تعلیق انتخاب میشود. در گزارشی در گفتوگو با نویسندگان سریالهای تلویزیونی موضوع را بررسی میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جابر قاسم علی نویسنده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا؛ در پاسخ به این سوال که انتخاب اسامی برای شخصیتها و کاراکترها چقدر اهمیت دارد و گاهی براساس قواعد مرتبط با رنگآمیزی شخصیت آنها انتخاب میشوند و گاهی نه. توضیح داد: بلاخره بعد از سی سال یک نفر یک سوال متفاوت پرسید. به نظر من بخشی از پاسخ این سوال به سلیقهی کارگردان و نویسنده برمیگردد و بخشی دیگر کاملا کارکرد نظری و فنی دارد. گاهی اوقات نویسندهها و کارگردانها اسمهایی را که کمتر به کار برده شده اما شیک و خوشآهنگ است انتخاب میکنند. در واقع این موضوع برای نویسنده امری سلیقهای است و یا به سمپاتی او به آن اسم برمیگردد.
قاسم علی در خصوص انتخاب اسامی و فاکتورهایی که در این قضیه دخیل است توضیح داد: در داستانهایی که ساختار سهپردهای دارند طبعا مسئلهی داستانگویی و نشانهشناسی بیشتر به کار میآید. در واقع ما نشانهها را در چارچوب سینمای داستانی پیگیری میکنیم. در حالی که فیلمنامههایی که رویکرد مدرن دارند و اصطلاحا به آن خرده پیرنگ گفته میشود عملا نشانهشناسی یا در آنها وجود ندارد یا خیلی کمرنگ است.
او در خصوص داستان فیلمهای مدرن ایرانی و خارجی در چند سال اخیر گفت: اگر نگاه بیندازید متوجه میشوید که در فیلمهای مدرن ایرانی و خارجی عمدتا داستانگویی را به شکل متعارف کنار گذاشتهاند و بیشتر به روابط و مناسبات بین شخصیتها پرداختهاند. در چنین شرایطی وقتی نشانهشناسی کاربرد نداشته باشد این موضوع فقط به حوزهی نامگذاری تسری پیدا میکند. در سینمای مدرن یا خرده پیرنگ انتخاب اسامی فقط در حد یک نام است که برای شناسایی و تشخیص یک فرد از دیگری به کار میرود. اما در سینمای داستانگو مسئلهی نشانهشناسی و طبعا نشانهها در همهی جنبهها مخصوصا نامگذاری اشخاص و شخصیتها اهمیت پیدا میکند.
او در ادامه مثال زد: در سینمای «بهرام بیضایی» همهی نامها کارکرد دارند و اساسا به مقولهی افسانه و اسطوره گره میخورند. مثلا در فیلم «باشو غریبه کوچک» اسم (باشو) از باش به معنای بودن میآید و چون آن پسر جنوبی است و جنوبیها (او) را در انتهای خیلی از اسامی مانند: (حمیدو)، (امیرو) و... میگذارند بنابراین (او) آخر واژه مینشیند و (باشو)... میشود. یعنی اینکه قرار است این پسر بماند. در کنار آن اسم (نایی) که همان (ناهید) است را برای «سوسن تسلیمی» داریم که در گویش گیلکی همینگونه تلفظ میشود. در واقع (نایی) پهلو به اسم (ناهید) میزند و ناهید هم از (آناهیتا) که الههی آبها و باروری است گرفته شده است. یعنی افراد به واسطهی کارکردشان در داستان و اسامی خود یک ارتباط اسطورهای برقرار میکنند.
نویسنده «تلفن همراه آقای رئیسجمهور» گفت: این مسئله را در کارهای «مسعود کیمیایی» هم میبینیم. به واسطهی پرسونای کیمیایی اکثرا بازیگران در فیلمهایش جای خودش حرف میزنند. این شخصیتها که نام آنها را پرسونا میگذارم در واقع شخصیتهایی هستند که انگار جهان ذهنی خود آقای کیمیایی را بازتاب میدهند. برای مثال شما میبینید اسم (رضا) در چند فیلم او مانند «رضا موتوری» و «رد پای گرگ» تکرار میشود بنابراین این یک وجهتسمیه است و اسمی است که به شکل موتیف مدام در فیلمهای او تکرار میشود تا بتواند پرسونای او را بازسازی کند. بنابراین در سینمایی که رویکرد کلاسیک داستانگو دارد اسمها، نشانهشناسی و اشیا معنای دیگری را بازتاب میدهند و در هم تسری پیدا میکنند اما در فیلمهایی که رویکرد مدرن دارند اسمها فقط اسم هستند.
قاسم علی در خصوص نوشتههای خودش و اهمیت انتخاب اسامی گفت: اگر بخواهم قصهای را بنویسم که ساختار داستانگویی دارد به خودی خود نشانهها هم به سراغم میآیند. بنابراین برای من هم مهم است که اسمهایی را انتخاب کنم که معنایی با درونمایهی فیلم و کنشی که شخصیت انجام میدهد داشته باشند. اتفاقا در آخرین فیلمنامهای که در حال نگارش آن هستم شخصیت اصلی داستانم زنی است که اسمی گیلکی دارد و آن نام به درونمایه فیلم و به جایگاهی که آن شخصیت در فیلم قرار میگیرد اشاره میکند. شاید اول کسی متوجه نشود ولی آنهایی که با ادبیات گیلکی و در واقع افسانهای در حوزهی گیلان آشنایی داشته باشند این اسم را با درون مایهی فیلم تلفیق میکنند و معانی دیگری از دل آن بیرون میکشند. البته من هم قصههایی مانند «تلفن آقای رئیسجمهور» داشتهام که در آنها اسمها معمولی و بدون کارکرد خاصی انتخاب شدهاند.
خبرنگار: تبسم کشاورز
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: بهرام بیضایی مسعود کیمیایی سینما باشو غریبه کوچک سوسن تسلیمی رضا موتوری تلفن همراه آقای رئیس جمهور انتخاب اسامی نشانه شناسی شخصیت ها اسم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلقوخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماریها میشود. همچنین عوارض روانشناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریکپذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.
مجید غفاری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد میگذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبههای مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار میدهد.
غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی میشود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماریهای پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب میشوند. در کنار این موارد، یکی از مهمترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمیدهد.
این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان میدهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آبپز» میشود؛ به گونهای که اوایل متوجه عوارض نمیشود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل میشود.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر، استفاده از گوشیهای هوشمند و بازیهای رایانهای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرمکننده، به خاطر سطح بالای «لذتدهی و محرّکبودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد میکنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازیهای رایانهای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آنها اشاره کردهاند.
غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی میشوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینههای مختلف فردی و اجتماعی را از دست میدهند.
این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد میشود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگیهای فردی خود، رعایت کنند.
وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آنها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشیهای هوشمند و سرگرمیهای رایانهای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعدهی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.
انتهای پیام