Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به ازای هر مگاوات تولید برق ۱.۵ هکتار زمین نیاز است، تاکنون از ۲۱۶۶ هکتار، تنها یک‌هزار هکتار از اراضی ملی طی تخصیص به جهاد کشاورزی برای انرژی خورشیدی منجر به قرارداد اجاره شده و مابقی تنها در حد واگذاری زمین پیش رفته است.

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کمبود حجم آب در پشت سدها عمدتاً نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان انرژی طبیعی و پاک بدون اثرات زیان‌آور برای محیط‌زیست می‌تواند نقش مؤثری در تأمین انرژی‌های ضروری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از انرژی خورشید طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ در استان اصفهان آغاز شده است، افزود: تاکنون از ۲۱۶۶ هکتار، تنها یک‌هزار هکتار از اراضی ملی طی تخصیص به جهاد کشاورزی برای انرژی خورشیدی منجر به قرارداد اجاره شده و مابقی تنها در حد واگذاری زمین پیش رفته است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان پیرامون اینکه با شرایط کشور و تحریم‌ها، در اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران پنل خورشیدی بیشتر درصدد واگذری‌ها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی بودند، ادامه داد: برای بهره‌مندی و تبدیل انرژی خورشیدی به برق مقرر شد از تسهیلات استفاده شود اما متقاضیان موفق به اجرای پروژه نشدند چراکه حجم عملیات اجرایی طرح در استان اصفهان بسیار محدود بود.

حفظ محیط‌زیست از اولویت‌های دولت سیزده

وی با اشاره به اینکه توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و حفظ محیط‌زیست از اولویت‌های دولت سیزدهم است، تصریح کرد: طی جلساتی براساس تفاهم‌نامه مابین وزارت نیرو و استانداری اصفهان، در خصوص همکاری و واگذاری اراضی ملی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان درصدد برنامه‌ریزی جدی‌تری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، اضافه کرد: اکنون خاستگاه‌های هدف وزارت نیرو به منابع طبیعی استان معرفی شده‌اند که با شناسایی این اراضی ملی برطبق شرایط وزارتخانه مقرر شده طی مراحل مزایده، انتخاب پیمانکار با سرمایه‌گذار ضمن معرفی به منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اراضی در جهت توسعه نیروگاه خورشیدی با حفاظت از محیط‌زیست در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان به اینکه برای ایجاد تحول در زمینه انرژی تجدیدپذیر در استان آماده هستیم، گفت: لازم است استفاده از انرژی خورشیدی به‌منظور تولید برق و داشتن هوای پاک و حفاظت از محیط‌زیست در اصفهان با راهکارهای تعاملی در دستور کار تمام بخش‌ها قرار گیرد.

ناگزیر از استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر برای حفظ محیط‌زیست

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان شهرستان کوهپایه و جرقویه را از اراضی مناسب برای گسترش تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌های استان اصفهان دانست و ادامه داد: طی سنوات گذشته برای توسعه نیروگاه خورشیدی در شهرستان جرقویه ۱۵ هکتار اراضی ملی واگذار شده بود و اکنون به‌منظور پیشرفت این انرژی پاک و تجدیدپذیر واگذاری ۱۰ هکتار دیگر از اراضی را درخواست شده است. به ازای هر مگاوات تولید برق ۱.۵ هکتار زمین نیاز است.

وی با بیان اینکه طی دهه گذشته با خشکسالی‌های متوالی، تغییر اقلیم و کمبود بارش‌ها مواجه شدیم، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی زیرزمینی که از یک سو در تولیدات برق‌آبی و از سوی دیگر با حجم آب پشت سد زاینده‌رود عمدتاً توربین‌های تولید برق با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و برای حفظ محیط‌زیست ناگزیر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

کاظمی درباره اینکه انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان و عاری از اثرات مخرب محیط‌زیستی است که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی مخرب و آلاینده همچون مازوت در نیروگاه‌ها شود، خاطرنشان کرد: اکنون هدف‌گذاری در استان اصفهان با هدف تسریع در امر سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذار و تخصیص اراضی ملی انجام شده است تا در کارگروه موانع تولید و سرمایه‌گذاری استان با واگذاری زمین توسط منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی در اسرع وقت اراضی برای فاز اجرایی در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 587300

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمدعلی کاظمی محيط زيست انرژی خورشیدی مزایای انرژی خورشیدی انرژی بادی انرژی تجدیدپذیر تولید انرژی تجدید پذیر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انرژی خورشیدی منابع طبیعی حفظ محیط زیست جهاد کشاورزی استان اصفهان اراضی ملی تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان