Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:10:39 GMT

صدور پروانه ساخت باید الکترونیکی شود

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۸۷۷۴

صدور پروانه ساخت باید الکترونیکی شود

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به ضرورت صدور الکترونیکی پروانه‌های ساخت و جایگزین شدن عوارض بهره برداری به جای عوارض ساخت تاکید کرد و خواستار پیگیری جدی این دو مورد از سوی شهرداری‌های استان شد.

محمود رضایی دوشنبه ۲۰ تیر در گفت‌وگو با خبرنگاران به موضوع الکترونیکی شدن صدور پروانه های ساخت اشاره کرد و گفت: با اعمال این شیوه، شهروندان می‌توانند بدون مراجعه به شهرداری در یک بازه زمانی کوتاه، مراحل اخذ پروانه ساختمانی را سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: الکترونیکی شدن صدور پروانه‌های ساخت، علاوه بر کوتاه کردن زمان اخذ پروانه، به شفاف سازی در این حوزه نیز کمک کرده و گلوگاه های احتمالی رانت و فساد در جریان اخذ پروانه را مسدود می‌کند.

رضایی خاطرنشان کرد: از مزایای دیگر این شیوه آن است که اگر پرونده‌ای بیش از اندازه در نوبت بماند، دلایل آن بررسی می‌شود و این فرآیند بدون حضور مالک شکل می‌گیرد به گونه‌ای که شهروندان برای گرفتن پروانه ساختمانی نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری ندارند و به سهولت و با ارائه مدارک کامل از طریق سیستم الکترونیکی در کمتر از ۱۰ روز می‌توانند پروانه ساختمانی دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین تاکید کرد : غیرحضوری شدن صدور پروانه ساختمانی و الکترونیکی شدن فرایندها، شهر را در پازل هوشمندسازی قرار می‌دهد و شهر به گونه‌ای توسعه می‌یابد که با حداقل درگیری با ضوابط اداری، رعایت اصول اخلاقی، انسانی شاهد یکسان‌سازی فرایندها در مدیریت شهری باشیم.

به گفته رضایی؛ اجرای این فرایند، سبب ایجاد شفافیت در پرداخت‌های مردم شده و علاوه‌بر آن سرعت انجام امور به شدت افزایش می‌یابد، رانت‌ها و امضاهای طلایی حذف می‌شود و از مراجعه حضوری، اتلاف وقت، انرژی برای صدور یک پروانه ساختمانی جلوگیری خواهد شد.

او همچنین عنوان کرد: شهرداری‌های استان فارس در موضوع تنظیم و اخذ عوارض باید به سمت عوارض بهره برداری به جای عوارض ساخت حرکت کنند. در این صورت از اعمال فشار بر سرمایه گذار یا هر سازنده در شروع تصمیم به ساخت و ساز ممانعت می‌شود، ضمن اینکه در تمام دنیا نیز اخذ عوارض به این شیوه مرسوم است. 

رضایی ادامه داد: با جایگزینی عوارض بهره برداری به جای عوارض ساخت، هزینه صدور پروانه کاهش می‌یابد، اما در زمان صدور پایان‌کار، شهرداری با دریافت هزینه‌ای مجزا مجوز بهره‌برداری اولیه به سازنده اعطا می‌کند که این مجوز سال به سال باید تمدید شود؛ به این ترتیب در زمان استفاده از واحدهای ساخته‌شده، مالک موظف است مالیات جدیدی را به شهرداری پرداخت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پروانه ساختمانی عوارض پروانه بهره برداری شهر هوشمند پروانه ساختمانی بهره برداری صدور پروانه پروانه ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند

بهروز افخمی به تازگی برای فیلم سینمایی «کاغذ شطرنجی» متقاضی پروانه ساخت شده است.

به گزارش ایرنا، بهروز افخمی به تازگی برای فیلم سینمایی «کاغذ شطرنجی» متقاضی پروانه ساخت شده است.

این فیلم قرار بود ۵ سال پیش به کارگردانی بهروز افخمی جلوی دوربین برود، اما حالا قرار است سیدعماد حسینی کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. این دومین تجربه همکاری سیدعماد حسینی و بهروز افخمی به شمار می‌رود.

قصه این فیلم سینمایی در سال ۱۳۶۰ در تهران روایت می‌شود. افخمی فیلمنامه این اثر را بر اساس قصه‌های واقعی به نگارش درآورده، وی قصه این فیلم‌های سینمایی را از خاطرات یک بازپرس دادگستری به نام ناصر بیگدلی گرفته است.

فیلم «کاغذ شطرنجی» در انتظار پروانه ساخت به سر می‌برد. افخمی پیش‌تر تهیه‌کنندگی فیلم «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی را پذیرفته بود که این فیلم در جشنواره چهلم فیلم فجر اکران شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای سجاد بابایی رقم زد.

دیگر خبرها

  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی از طریق درگاه ملی مجوز‌ها در صورت عدم رعایت مدت سه ماه
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • ساخت 2هزار خانه در تهران توسط چین
  • ۳۹ درصد پروانه های کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • تبدیل ۲۱.۶ درصد مجوز کاغذی به پروانه الکترونیکی در اردبیل