Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم پور گفت: کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت ازجمله معیار‌هایی است که در میزان تاب آوری شهر‌ها لحاظ می‌شود.

او می گوید: از مهمترین الزامات، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجهه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، گفت: امروزه یکی از مهمترین مخاطراتی که شهر‌ها را تهدید می‌کند خطر وقوع زلزله است؛ بنابراین کاهش آسیب شهر‌ها و روستا‌ها و در نهایت تاب آوردن شهر‌ها در برابر مخاطراتی همچون زلزله ضروری است.

ابراهیم پور می گوید: یک درصد جمعیت جهان در کشور ایران زندگی می‌کنند و این در حالی است که ۶ درصد تلفات جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی جهان متعلق به ایران است.

او گفت: در گزارش شاخص ریسک جهانی زلزله، ایران از نظر در معرض بودن بلایای طبیعی در زمره کشور‌های کم‌خطر قرار دارد، اما از نظر آسیب‌پذیری در بین کشور‌های با شاخص ریسک متوسط قرار دارد.

وقوع بلایای طبیعی به خصوص زلزله در محیط‌های شهری، اثرات بسیار مخربی را به وجود می‌آورد

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، گفت: وقوع بلایای طبیعی به خصوص زلزله در محیط‌های شهری، اثرات بسیار مخربی را به وجود می‌آورد که عوامل اجتماعی در شهر‌ها (توزیع جمعیت در گروه‌های سنی مختلف و تراکم آن در مناطق مختلف شهری، کیفیت مسکن، اشتغال، ..) می‌تواند نقش بسزایی در کاهش یا افزایش آثار مخرب زلزله داشته باشد.

ابراهیم پور می گوید: با توجه به واقع شدن خرمدره در یکی از مناطق زلزله خیز ایران (واقع شدن گسل سلطانیه در غرب شهر خرمدره، گسل شمال استان زنجان) باعث بالا رفتن آسیب پذیری این شهر در برابر زلزله شده است؛ با در نظر گرفتن عواملی اجتماعی دخیل در کاهش و یا افزایش اثرات زلزله، در قالب چهار شاخص جمعیتی، مسکن، اقتصادی- اجتماعی و فاصله فیزیکی به کاربری‌های مورد نیاز و پرخطر در هنگام بروز زلزله به ارزیابی آسیب پذیری اجتماعی این شهر در مقابل زلزله، پهنه‌ها و مناطق آسیب پذیر شهر شناسایی، بیانگر این مطلب است که ۱۳ درصد از شهر خرمدره دارای آسیب پذیری خیلی زیاد و۱۰ درصد از شهر نیز از آسیب پذیری خیلی کمتری برخوردار است که این مقدار نشان دهنده آسیب پذیری پایین این ناحیه در بین سایر نواحی است.

او گفت: گسل سلطانیه به طول ۱۴۰ کیلومتر از روستای ایوانک در جنوب باختری ابهر، تا قاضی کندی در باختر جاده زنجان-میانه عبور کرده است.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور می گوید: توسعه شبکه شتابنگاری استان زنجان در فاز دوم با اختصاص پنج دستگاه شتابنگار برخط در شهر‌های قیدار، زرین آباد، چورزق، گیلوان، سلطان آباد تا ۱۵ تیرماه عملیاتی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه شتاب نگاری زلزله نگاری شبکه شتابنگاری بلایای طبیعی آسیب پذیری شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود

بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست 10 اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد.

این مؤسسه بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد که سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP)  در سال 2029 به 1.98 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی این رقم را 2.2 درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی های این صندوق نشان می دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال 2029 بالای 4 درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی دولت این کشور از 115 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) فراتر رود.

بدتر شدن مشکلات اقتصاد فرانسه با افزایش کسری تجاریپاریس: اقتصاد فرانسه به دلیل افزایش قیمت گاز در خطر است

کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال 2024 فرانسه، نسبت به تضاد بالقوه آن با قوانین مالی اتحادیه اروپا هشدار داده و تأکید کرده بود که چشم انداز فعلی خطر تعدیل منفی از سوی آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس داده‌هایی که توسط این سازمان در ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انتظار می‌رود که سهم بریتانیا از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2029 بر حسب برابری قدرت خرید، 2.2 درصد باشد و این کشور دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

در همین حال، پیش بینی می شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم آن در پنج سال آینده به 2.09 درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود که پنج کشور اصلی تشکیل دهنده ساختار اقتصاد جهانی تا سال 2029، کشورهای چین (19.48 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان)، ایالات متحده (14.72 درصد)، هند (9.23 درصد)، ژاپن (3.21 درصد) و اندونزی (2.79 درصد) باشند.

همچنین انتظار می‌رود که آلمان (2.77%)، روسیه (2.71%) و برزیل (2.19%) در میان ده کشور برتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم