Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@22:04:10 GMT

بغداد: بدهی گازی به ایران نداریم

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۸۹۳۹

بغداد: بدهی گازی به ایران نداریم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عادل کریم، سرپرست وزارت برق این کشور در اظهاراتی با اشاره به افزایش تولید برق در این کشور گفت که با توجه به توافقات انجام شده با وزیر نیرو ایران انتظار می رود که روند صادرات گاز ایران به عراق بهتر شود.

وی با بیان اینکه شهروند عراقی امروز احساس می کند که وضعیت برق بهبود یافته است تاکید کرد: یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار به عنوان بدهی گازی به ایران پرداخت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم خاطرنشان کرد که تمام بدهی های قبلی ما به ایران پرداخت شد و اکنون پول واردات گاز از ایران را به طور ماهیانه به این کشور پرداخت می کنیم.

سرپرست وزارت برق عراق همچنین گفت که ایران روزانه ۲۴۰ متر مکعب گاز به عراق صادر می کند.

پیش از این نیز احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق در اظهاراتی گفت: میزان تولید انرژی در عراق اکنون تقریبا روزانه ۲۰ هزار مگاوات است و این میزان همچنان نیازهای عراق را برآورده نمی کند و ما همچنان منظر افزایش واردات گاز برای افزایش تولید هستیم. عراق تمام مبلغ بدهی های معوقه را به ایران پرداخت کرد و به طرف ایرانی اعلام کردیم که ما روزانه به ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم اما میزان رسیده به ما اکنون ۴۰ میلیون متر مکعب است و به محض این که واردات گاز افزایش یابد وارد مدار نیروگاه‌های تولید برق خواهد شد و تولید ما بالا خواهد رفت.

سخنگوی برق عراق خاطرنشان کرد: اگر ایران روزانه بالاتر از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ما بدهد تولید ما روزانه به ۲۴ هزار مگا وات خواهد رسید و ما منتظر این امر هستیم، ما تماس های مداومی با وزارت انرژی ایران در این زمینه داریم.

احمد موسی همچنین اعلام کرده بود: وزارت برق عراق تماس‌هایی در خصوص افزایش صادارت گاز ایران به این کشور به منظور فعال کردن نیروگاه های تولید انرژی با طرف ایرانی دارد و اکنون میزان صادرات افزایش یافته است و به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است. عراق رایزنی‌هایی با طرف ایرانی در راستای افزایش تدریجی صادرات گاز دارد و طرف ایرانی نیاز عراق را درک می کند. ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ متر مکعب گاز ایرانی نیاز داریم و امیدواریم که از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم.

براساس این گزارش، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده بود: کل دریافتی از صادرات گاز به عراق و ترکیه در سال ۹۹ مجموعا ۱میلیارد دلار بود که با کار جهادی وزارت نفت دولت سیزدهم نه‌تنها درآمد صادرات گاز به عراق به‌روز وصول می‌شود، بلکه فقط در یک فقره بدهی قدیمی ۱.۶میلیارد دلاری هم وصول شد.

علی بهادری جهرمی در ادامه نوشت که ‏این اتفاق از برکات منتظر تصمیم دیگران نماندن و دیپلماسی فعال انرژی است.

منبع: الف

کلیدواژه: میلیون متر مکعب متر مکعب گاز طرف ایرانی صادرات گاز وزارت برق برق عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش خروجی سد دز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه خوزستان گفت: در روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت شاهد فعالیت دو موج بارشی قوی در استان بودیم.

عباس صدریان فر افزود:از ۱۰ روز گذشته فعالیت این سامانه بارشی مورد رصد کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: با هدف کنترل سیلاب ظرفیت جدیدی در سد‌های استان ایجاد شد و نقطه بحرانی در سد دز بوده است که میزان ورودی به سد ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه و خروجی به ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه تنطیم شد. 

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد:با این اقدام ظرفیت ۶۵ میلیون متر مکعبی در سد دز برای کنترل سیلاب انجام شد.

صدریان فر گفت:همچنین در پایین دست رودخانه‌ دز، رودخانه های فصلی و مسیل ها  آب با دبی ۹۰۰ متر مکعب جاری شد که با مدیریت این سیلاب هم کنترل شد.

وی افزود: احتمال دارد میزان خروجی سد دز که ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر مکعب است تا ساعاتی دیگر افزایش یابد و این اطلاع رسانی توسط فرمانداری‌های شهر‌های مسیر رودخانه انجام می‌شود.

صدریان فر با اشاره به اینکه هم اکنون مخازن سد‌های استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، ادامه داد:این میزان در سد‌های زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.

دیگر خبرها

  • سد کوثر گچساران پر شد
  • سد کوثر گچساران سرریز کرد
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد