Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@16:00:13 GMT

ریه‌های زمین در آستانه خاموشی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۹۰۰۳

ریه‌های زمین در آستانه خاموشی

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس داده‌های جدید منتشر شده توسط موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل ۱۵۳۹ مایل مربع، معادل پنج برابر وسعت شهر نیویورک، در جنگل‌های بارانی آمازون از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ جنگل‌زدایی شده است.

به نقل از ارث، بر اساس داده‌های ثبت شده این رقم بالاترین نرخ جنگل‌زدایی محسوب می‌شود که تاکنون و در این دوره ۶ ماهه ثبت شده است و می‌تواند آمازون را در آستانه فروپاشی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگل‌ها در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی حیاتی است و به‌ طور مداوم مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن را جذب و ذخیره می‌کند. جنگل‌زدایی یک مساله مهم زیست‌محیطی است که باعث تخریب گسترده این مخازن کربن حیاتی و از بین رفتن تنوع زیستی محلی می‌شود.

افراد و شرکت‌ها با قطع یا سوزاندن پوشش گیاهی جنگل‌های بارانی آمازون بزرگترین جنگل‌های جهان برای کاشت محصولات کشاورزی و چرای دام به‌ طور قابل‌ توجهی آنچه به‌ عنوان «ریه‌های سیاره» شناخته می‌شود را به خطر می‌اندازند.

لوئیزا کاسون، رئیس جنگل‌های سازمان صلح سبز بریتانیا، در این خصوص اظهار کرد: تخریب آمازون در حالی که بحران آب‌وهوایی بیداد می‌کند، مانند تخریب تهویه مطبوع در اتاقی است که در حال حاضر داغ‌تر شده است.

وی افزود: با هر هکتار جنگلی که قطع می‌شود، این اکوسیستم حیاتی از نظر آب‌وهوا را به آستانه فروپاشی نزدیکتر و در عین حال حقوق مردمان بومی نیز تهدید می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست جنگل آمازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند

سید رضا حسینی نژاد فرماندار زرند در بازدید از بند‌های خاکی منابع طبیعی این شهرستان گفت:  بارندگی‌های اخیر سبب جاری شدن رودخانه‌های فصلی از دامنه کوه‌ها و ارتفاعات و ورود آن ها به دشت زرند شد. 

وی افزود: این بارندگی‌ها باعث ایجاد رطوبت خاک مزارع و باغات شد که طبق بررسی‌های به عمل آمده منجر به خاموشی خودجوش موتور پمپ‌های کشاورزی شده است.
 
حسینی نژاد تصریح کرد: پیش بینی می شود بسته به میزان بارندگی در هر منطقه، دوره خاموشی از سوی کشاورزان ۱۰ الی ۱۵ روز به طول بیانجامد که این عمل سبب صرفه جویی در آب و برق مصرفی خواهد شد.

وی بیان داشت: به موجب این کاهش مصرف، انتظار می رود، تقریباً ۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب زیرزمینی حفظ شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ایده‌های کسب و کار در دوران سربازی + با سرمایه زیر 10 میلیون
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن