Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرگاه به ازای هر نفر در کشور سالانه ۱۷۰۰ متر مکعب آب تجدیدپذیر در دسترس باشد, شاخص آب آن کشور استاندارد است، اما اگر این میزان به زیر ۱۷۰۰ متر مکعب در سال برسد کشور دچار تنش آبی می‌شود. اگر این عدد از هزار متر مکعب هم کمتر شود بحران آب اتفاق می‌افتد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کشور ما یکی از کم‌برخوردارترین کشورهای دنیا از نظر دسترسی به منابع آبی است که طی سال‌های اخیر سوء مدیریت منابع آب در کشور, گرمایش زمین و تغییر اقلیم این کم‌آبی را شدت بخشیده‌ و شرایط را سخت‌تر از همیشه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ایرانیان روزانه بیش از 2.5 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند و به شدت در برداشت و مصرف آب‌های زیرزمینی زیاده‌خواهانه برخورد می‌کنند که این برخورد نادرست با منابع آبی کشور را در دچار بحران کرده است.

نکته‌ای که در خصوص کم‌آبی در کشور ما وجود دارد این است که ایران در کدام یک از مراحل تنش, بحران یا ورشکستگی آبی قرار دارد؛ بر اساس معیارهای جهانی, زمانی که به ازای هر نفر در یک کشور مقدار سالانه 1700 متر مکعب آب تجدیدپذیر در دسترس باشد, شاخص بیلان آب آن کشور استاندارد است اما اگر این میزان به زیر 1700 متر مکعب در سال برسد کشور در شرایط تنش آبی قرار می‌گیرد, حال اگر این عدد از 1000 متر مکعب هم کمتر شود, شرایط بحران آبی در کشور ایجاد می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها, کشور ما از سال 1391 از شرایط نرمال خارج شده و در حال حاضر در مرز تنش و بحران آب قرار دارد و تنها یک قدم تا بحران آب فاصله دارد. نکته نگران‌کننده این است که طبق پیش‌بینی‌ها با ادامه این روند ایران تا سال 2050 به سالانه 500 متر مکعب آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر می‌رسد که این مقدار مرز بحران آب را نیز رد می‌کند!

با وجود این آمار نگران‌کننده هنوز هم زمان برای مقابله با کم‌آبی در کشور داریم که این مهم نیازمند توجه و اقدام فوری تمام سازمان‌های مربوط به این موضوع است. اصلاح الگوی کشت کشاورزی و تغییر روش‌های آبیاری زمین‌ها, استفاده از روش‌های بازچرخانی آب و آب خاکستری, تبیین قانون در خصوص مصرف آب مجازی, تجدید نظر در خصوص استقرار صنایع آب‌بر و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف آب در مصارف خانگی و خدمات از جمله سرفصل‌های مهم در ارائه راهکارهای مربوط به مقابله با کم‌آبی در کشور هستند.

"انتقال آب" مرگ رودخانه کارون را رقم زده است "فرونشست" وخیم‌ترین مرحله بیابان‌زایی است! صرفه‌جویی 400میلیون مترمکعبی در مصرف آب با تغییر ساعت آبدهی فضای سبز

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست بحران آب بحران های محیط زیست بحران آب آبی در کشور بحران آب متر مکعب مصرف آب کشور ما کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، تمامی ۳۲ شعبه بانک «ریپابلیک» در نیوجرسی، پنسیلوانیا و نیویورک از روز شنبه یا دوشنبه به عنوان شعبه‌های بانک «فولتون» بازگشایی خواهد شد. قیمت سهام بانک «ریپابلیک»، از کمی بیش از ۲ دلار در ابتدای سال به حدود یک سنت در روز جمعه کاهش یافته است و ارزش بازار آن کمتر از ۲ میلیون دلار شد.

این بانک پنجمین بانک آمریکایی‌ست که ورشکسته می‌شود. سال گذشته ۳ بانک آمریکایی «سیلیکون ولی»، «سیگنیچر» (Signature Bank) در ماه مارس ۲۰۲۳ و «فِرست ریپابلیک» (First Republic Bank) در ماه می‌ورشکست شدند. تعطیلی بانک «سیگنیچر» چند روز بعد از دستور تعطیلی بانک «سیلیکون ولی» اتفاق افتاد. یک هفته پیش از آن هم بانک سیلورگِیت (Silvergate Bank) اعلام کرده بود به طور داوطلبانه بانک خود را منحل می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟