Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.۵ است، گفت: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتاد و دومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ و میر بیماران کووید19 در کشورهای جهان رو به افزایش است، به گونه‌ای که در 4 منطقه از 6 منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد، گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از 2 هزار و بستری‌های جدید به حدود 300 نفر رسیده، بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد، تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبه کمیته ملی واکسن مبنی بر تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا گفت: افراد بالاتر از 18 سال که بیشتر از 6 ماه از آخرین تاریخ تزریق‌شان می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن (سوم و یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی 12 تا 18 سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

جماعتی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه‌های اومیکرون در کشور به‌ویژه BA.5 که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود 35 تا 40 درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.5 است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.5 بیشتر از سایر زیرسویه‌های اومیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت‌زایی این زیرسویه بسیار بالا است اگرچه شدت بیماری‌زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی، کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در کووید19 گفت: مطالعات انجام شده نشان داده که در برخی کشورها مانند کره جنوبی، پروبیوتیک‌ها در کنار سایر درمان‌ها می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران کووید19 داشته باشد.

وی افزود: در کشور ما مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌رویه است که موجب به هم خوردن میکروارگانیسم‌های روده‌ای می‌‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند در تنظیم سیستم ایمنی و کمک به درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید19، تاثیر داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف لبنیات و داروهای حاوی پروبیوتیک، مورد استفاده قرار گیرد.

جماعتی به افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت باتوجه به افزایش موارد این بیماری در دنیا که بر اساس آخرین آمارها، بیش از 8 هزار و 200 مورد بوده، هشدار داده و در کشور ما هم باتوجه به شناسایی این بیماری در ترکیه و امارات، باید گوش به زنگ باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص علائم زیرسویه BA.5 گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه‌های اومیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه BA.5 در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری و یا مرگ و میر شود.

آخرین وضعیت بستری و فوتی‌های کرونا در استان‌های ایران/ افزایش 2.3برابری بیماران سرپایی + نقشه و نمودارمراجعه 4000 بیمار با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی تهران/ چه کسانی باید دوز یادآور واکسن را تزریق کنند؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا دبیر کمیته علمی کشوری کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی نوبت یادآور واکسن تزریق نوبت یادآور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور