Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، احزاب اصلی مخالف در سریلانکا اعلام کردند که دولت موقت با حضور همه احزاب این کشور تشکیل می دهند.

«ویمال ویراوانسا» نماینده پارلمان سریلانکا به روزنامه «دیکان هرالد» گفت: به شکل مقدماتی بر سر تشکیل دولت وحدت با حضور همه احزاب برای دوران انتقالی به توافق رسیدیم. دولتی تشکیل می شود که نماینده همه احزاب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب« نیروی متحد خلق» که حزب اصلی مخالف به شمار می رود اعلام کرد که رایزنی های داخلی گسترده ای را انجام داده است.

«رانجیت مادونا پاندورا» گفت: تلاش می کنیم که دولت موقت با حضور همه احزاب برای دوران محدود تشکیل دهیم سپس بعد از آن به سمت برگزاری انتخابات پارلمانی می رویم.

این در حالی است که سریلانکا روز یکشنبه با آینده ای مبهم از خواب بیدار شد و رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور پس از حمله هزاران معترض به خانه هایشان در خشم به دلیل بحران فلج کننده اقتصادی کشور، قرار است از سمت خود کناره گیری کنند.

رئیس پارلمان این کشور در اواخر روز شنبه پس از یک روز پرآشوب که شاهد ورود معترضان به اقامتگاه رسمی راجاپاکسا در کلمبو و هجوم به استخر او بود، اعلام کرد که رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا در 13 جولای با استعفای خود موافقت کرده است. معترضان همچنین نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه را هدف قرار دادند و خانه شخصی او در Fifth Lane، محله ای مرفه در پایتخت را به آتش کشیدند. ویکرمزینگه بعداً گفت که حاضر است «برای ایجاد یک دولت همه‌حزبی» استعفا دهد.

اعلامیه‌های او - که معترضان با آواز خواندن در خیابان‌ها و آتش‌بازی جشن گرفتند - یک پیروزی تاریخی برای معترضانی بود که ماه‌ها است به دلیل عدم موفقیت دولتش در رسیدگی به فروپاشی اقتصادی کشور استعفای راجاپاکسا را خواستار شده‌اند.

چهار وزیر دیگر در آخر هفته از سمت خود کناره گیری کردند. بنا به اعلام دفاتر وزیران، هارین فرناندو، وزیر گردشگری و زمین، مانوشا نانایاکارا، وزیر کار و اشتغال خارجی، و وزیر حمل و نقل و بزرگراه و باندولا گوناواردنا، سخنگوی کابینه، همگی روز شنبه استعفا دادند.

وزیر سبد ترویج سرمایه گذاری به سى ان ان  گفت که روز یکشنبه استعفا داد. آشفتگی اقتصادی کشور جزیره ای 22 میلیونی اقیانوس هند را در یک بحران انسانی وخیم فرو برده است و میلیون ها نفر را برای خرید غذا، دارو و سوخت دچار مشکل کرده است. پس از ماه‌ها تظاهرات مسالمت‌آمیز، خشم روز شنبه به نقطه اوج خود رسید، زیرا بیش از 100000 نفر در خارج از محل اقامت راجاپاکسا تجمع کردند و خواستار استعفای او شدند.

ویدئویی که در تلویزیون سریلانکا و شبکه های اجتماعی پخش شد، نشان داد که معترضان پس از شکستن حلقه های امنیتی وارد خانه رئیس جمهور - دفتر و محل اقامت راجاپاکسا شدند. تصاویر تظاهرکنندگان را در داخل ساختمان سفیدکاری شده دوران استعمار نشان می دهد و بنرهایی را از بالکن آویزان کرده اند.

بعداً در روز شنبه، ویدئوی زنده که توسط رسانه‌های محلی پخش شد و توسط سى ان ان  مشاهده شد، نشان داد که خانه ویکرمسینگه در شعله‌های آتش سوخته است.

نه رئیس‌جمهور و نه نخست‌وزیر در محل سکونت خود نبودند. به گفته مقامات امنیتی، هر دو قبل از حملات به مکان های امن منتقل شده بودند.

عدم قطعیت سیاسی

 تشدید شدید ناآرامی ها در روز شنبه می تواند پایان سلسله سیاسی خانواده راجاپاکسا باشد که در بیشتر دو دهه گذشته بر سریلانکا حکومت کرده است.

در یک بیانیه ویدئویی اواخر روز شنبه، ماهیندا یاپا آبیواردنا، رئیس پارلمان گفت که تصمیم راجاپاکسا برای کناره گیری "برای اطمینان از واگذاری مسالمت آمیز قدرت گرفته شده است." اما اینکه این انتقال قدرت در نهایت چگونه انجام خواهد شد، با عدم قطعیت احاطه شده است.

اگر ویکرمسینگه و راجاپاکسا هر دو استعفا دهند، بر اساس قانون اساسی سریلانکا، رئیس پارلمان حداکثر تا 30 روز به عنوان سرپرست رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد. در همین حال، پارلمان ظرف 30 روز از یکی از اعضای خود رئیس جمهور جدید را انتخاب می کند که دو سال باقی مانده از دوره فعلی این سمت را بر عهده خواهد داشت.

کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده روز یکشنبه در توییتر اعلام کرد که راجاپاکسا "اعتماد" مردم خود را از دست داده است. این کمیته گفت: «اکنون، همه طرف‌ها باید با جامعه بین‌المللی برای تشکیل دولت جدیدی که به آرمان‌های دموکراتیک و اقتصادی احترام می‌گذارد و از حقوق بشری که مردم سریلانکا شایسته آن هستند، حمایت کند، همکاری کنند.»

ارتش و پلیس باید در این بحران خویشتن داری کنند و بخشی از راه حل باشند، نه بخشی از مشکل.

خبرنگاران زخمی شدند

به گفته دکتر پوشپا زویسا از بیمارستان ملی سریلانکا، که این آمار شامل سه نفر با شلیک گلوله است، حداقل 55 نفر در اعتراضات زخمی شده اند. او افزود که در میان مجروحان یک قانونگذار از شرق سریلانکا نیز وجود دارد. یک ایستگاه تلویزیونی سریلانکا گفت شش خبرنگار آن اواخر روز شنبه توسط نیروهای ویژه پلیس سریلانکا در خارج از اقامتگاه شخصی نخست وزیر مورد حمله قرار گرفتند.

دو تن از روزنامه نگاران کانال تلویزیونی سریلانکا نیوزفرست دوربین های خود را در آن زمان چرخانده بودند. ویدئوی پخش شده توسط نیوزفرست نشان می دهد که دو خبرنگار در جریان درگیری توسط پلیس به زمین هل داده می شوند. به گزارش نیوزفرست، خبرنگارانی که به کمک آنها شتافتند نیز مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس بیانیه صوتی پخش شده از تلویزیون ملی، سی دی ویکرماراتنه، بازرس کل پلیس سریلانکا گفت که افسران مرتبط با این حملات "فورا از کار تعلیق شدند رانیل ویکرم‌سینگ نخست وزیر نیز این حملات را محکوم کرد.

او گفت که آزادی رسانه ها برای دموکراسی در سریلانکا مهم است، و از نیروهای امنیتی و معترضان خواست که "برای جلوگیری از هرگونه خشونت و تضمین امنیت عمومی با خویشتنداری عمل کنند." گروه حامی آزادی رسانه های سریلانکا، جنبش رسانه آزاد، خواستار تحقیق در مورد حمله پلیس به روزنامه نگاران شد و گفت: "مسئولان این حملات وحشیانه" باید به دست عدالت سپرده شوند.

شایان ذکر است: چند هزار تظاهرکننده که در اعتراض به شرایط اقتصادی و درخواست استعفای گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهوری در کلمبو، پایتخت سریلانکا تجمع کرده بودند به اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری حمله کرده‌ و وارد ساختمان شده‌اند. رئیس جمهوری پیش از حمله از این اقامتگاه گریخته بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت معترضان را در محوطه بیرونی و همچنین داخل اقامتگاه نشان می‌دهد اما گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که آقای راجاپاکسه پیشتر به «محل امنی» منتقل شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست وزیر سریلانکا از رهبران احزاب مختلف برای شرکت در یک نشست اضطراری دعوت کرده است.

پیشتر، پلیس برای متفرق کردن جمعیت بزرگی از تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده بود اما تظاهرکنندگان خشمگین با عبور از صف نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری حمله کردند.

برای شرکت در این تظاهرات گروه‌های متعددی از مردم از نقاط مختلف سریلانکا به پایتخت سفر کرده بودند و مقامات ناچار شدند تصمیم خود برای وضع مقررات منع رفت و آمد و تجمع را لغو کنند.

تظاهرات امروز جدیدترین مورد از اعترضات مردم به خاطر بحران اقتصادی شدید سریلانکاست که در چند دهه اخیر سابقه نداشته است. برای مقابله با این اعتراضات، چند هزار مامور و نفرات ارتش در پایتخت مستقر شده بودند.

تورم شدید و به خصوص افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو به دلیل کمبود واردات باعث نارضایی عمومی شده است.

در دو سال اخیر، سریلانکا با کاهش ذخایر ارزی مواجه بوده که آن را به سوء مدیریت اقتصادی و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا نسبت داده‌اند. کمبود عواید ارزی باعث مشکل در واردات کالاهای ضروری شده است.

در حال حاضر، دولت سریلانکا برای دریافت کمک مالی ۳ میلیارد پوندی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است. دولت سریلانکا گفته است برای پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی کنونی، امسال به ۵ میلیارد دلار کمک از سوی جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی نیاز دارد.

رئیس جمهوری سریلانکا برای جلب حمایت مالی با چین و هند مذاکره کرده و چند روز پیش گزارش شد که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار اعتبار مالی جهت واردات نفت از آن کشور شده است. این درخواست پس از آن مطرح شد که وزیر انرژی سریلانکا هشدار داد که ممکن است ذخیره بنزین به زودی تمام شود.

رئیس جمهوری سریلانکا همچنین گفت که با رئیس جمهوری روسیه در زمینه «تقویت روابط دوجانبه در بخش‌هایی مانند گردشگری، تجارت و فرهنگ و تحکیم دوستی مشترک دو ملت» به توافق‌هایی دست یافته است.

حضور پرشمار جمعیت ناراضی در کلمبو مقامات را مجبور به لغو تصمیم وضع مقررات منع رفت و آمد و تجمع را کرد و پلیس نیز برغم شلیک گاز اشک‌آور نتوانست مانع عبور و ورود آنان به اقامتگاه رئیس جمهوری شود.

سریلانکا از زمان استقلال خود در سال ۱۹۴۸ میلادی بدترین رکورد و بحران اقتصادی خود را از سر می‌گذراند و موج اعتراضاتی که این کشور را در بر گرفته در چند دهه اخیر بی‌سابقه‌ترین است. 

وزیر انرژی سریلانکا هشدار داده است ذخیره بنزین این کشور به زودی ته می‌کشد. برخی گزارش‌ها حاکی است که کلمبو دست به دامن روسیه شده و از هند و چین درخواست کمک کرده است.

دولت این کشور می‌گوید برای پشت سر گذاشتن بحرانی که گریبان این کشور را گرفته به پنج میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های سری‌لانکا، پلیس برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کرده است. همچنین به گزارش رسانه‌های آسیایی، قبل از حمله معترضان به کاخ، گوتابایا راجاپاسکا، رئیس جمهور سری‌لانکا، او از اقامتگاهش به مکان امنی منتقل شده بود.

دیروز از ساعت 21 به وقت محلی در کلمبو مقررات منع رفت و آمد اعمال شد که به دلیل مخالفت سیاستمداران و نمایندگان مخالف لغو شد.

گفتنی است معترضان به بحران اقتصادی در سریلانکا در روز 31 مارس سال جاری پس از 13 ساعت قطع برق در نزدیکی اقامتگاه رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا تجمع کردند.

در تظاهرات تاریخ 9 مه بین معترضان و حامیان دولت درگیری رخ داد. ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سری‌لانکا پس از افزایش فشار مخالفان در 9 مه استعفا داد و کابینه منحل شد.

در اعتراضات این کشور، 8 نفر از جمله معاون حزب حاکم و 2 مامور پلیس جان خود را از دست داده و دست‌کم 250 نفر زخمی شده‌اند.

سری‌لانکا با ۲۲ میلیون تن جمعیت با کمبود شدید ارز خارجی روبه‌روست و از جمله واردات سوخت، مواد غذایی و دارو را محدود کرده است. نرخ تورم سالانه در پایان ماه ژوئن در این کشور ۵۴.۶ درصد اعلام شد.

رئیس جمهوری گفته است که جنگ روسیه علیه اوکراین در تشدید وخامت اوضاع کشورش نقش دارد.

دولت گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور، ماه‌ها بود که با خاموشی گسترده و کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ اما موفق به حل این مشکلات نشده و همین به بدترین بحران اقتصادی در سری‌لانکا از سال ۱۹۴۸ که این کشور به استقلال رسید دامن زده است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بحران اقتصادی رئیس جمهوری رئیس جمهور سری لانکا نخست وزیر همه احزاب رسانه ها روز شنبه شده اند پخش شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر 6088555 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون از رئیس‌جمهور بود
  • اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا
  • موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم