Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان با افزایش گرمای هوا، تراژدی تلخ بی آبی در روستاها و مناطق مرزی گنبدکاووس تکرار شد طوری که بی آبی گذران زندگی را برای مردم این مناطق سخت کرده است.

در حالی که هنوز غبار خشکسالی را از چهره شهرها و روستاها نتکاندیم بی آبی و کم آبی هم به سبد مشکلاتمان اضافه شد تا با این اتفاقات حال و روز برخی مردم به ویژه روستائیان در تابستان داغ، سخت و رنج آور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم آبی یکی از چالش های جدی مردم مناطق مرزی و روستاهای گنبدکاووس است البته این داستان تکراری مشکل امروز و دیروز نیست سال هاست که مردم این مناطق با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند، در این گرمای طاقت فرسای هوا و همچنین با اوج گیری دوباره کرونا که رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش لازم است قطعی آب گذران زندگی را بیش از پیش برای مردم گنبدکاووس به ویژه روستائیان سخت کرده است.

براساس اعلام مسئولان، وضعیت تأمین منابع آب شرب در گنبدکاووس بحرانی و قرمز است و بسیاری از روستاهای این شهرستان با کمبود شدید آب مواجه هستند.

یکی از اهالی روستای سلمان فارسی گنبدکاووس در این باره گفت: ما در روستایمان مشکل آب داریم، الان ۲۵ روز است که آب آشامیدنی نداریم و متأسفانه در این مدت نیز تنها دو تانکر آب به روستای ما آمده که این میزان جوابگوی ۵۰ خانوار روستای سلمان فارسی نیست.

وی با بیان اینکه مشکل خود را به مسئولان شهرستان اعلام کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است، بیان کرد: وضعیت روستای ما وحشتناک است، مردم منطقه ما محرومیت زیادی دارند و در شرایط فعلی نیز بی آبی مشکلات مردم این روستا را دوچندان کرده است.

مدیر شبکه آب و فاضلاب گنبدکاووس در این باره گفت: روستای سلمان فارسی شبکه توزیع و خط انتقال دارد اما طی سال های اخیر به شدت با مشکل تأمین آب همراه بودند که برای رفع مشکل کم آبی مردم این روستا از مجتمع الغدیر آق قلا استفاده کردیم.

حسین سعیدی راد ادامه داد: سفره آب های زیرزمینی در محدوده روستای سلمان فارسی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و در سال های گذشته نیز چاه آزمایشی در این منطقه حفر شد اما به نتایج خوبی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه در حال برنامه ریزی هستیم با حفر چاه جدید آبرسانی به این روستا انجام شود، گفت: در حال حاضر برای رفع موقت مشکل مردم روستا جیره بندی آب از آق قلا در حال انجام است اما عید قربان و افزایش مصرف آب چالش مردم این روستا را دوچندان کرده که آبرسانی سیار انجام شده است.

مدیر شبکه آب و فاضلاب گنبدکاووس تأکید کرد: آبرسانی به روستای سلمان فارسی تنها با دو تانکر صحت ندارد با توجه به شرایط ویژه روستا آبرسانی به این روستا سرعت گرفته است باز هم اگر کمبود آب از سوی دهیاری و شورای اسلامی این روستا به ما اعلام شود آبرسانی بیشتری انجام خواهد شد.

سعیدی راد یادآور شد: آبرسانی سیار در شرایط بحرانی انجام می شود و روزانه ۱۰ تا ۱۵ لیتر در روز برای شرب افراد در نظر گرفته می شود با این وجود آمارهای ما نشان می دهد روزانه ۴۰ الی ۵۰ لیتر بر ثانیه به ازای هر فرد آبرسانی سیار انجام شده است

وی متذکر شد: ما می دانیم که مردم در شرایط سختی قرار دارند اما باز هم درخواست می کنیم که در مصرف آب صرفه جویی کنند تا سایر روستاها نیز برای آبرسانی با مشکل مواجه نشوند، متأسفانه از آب شرب برای مصارف دام استفاده می کنند که نباید اینگونه باشد.

فرماندار گنبدکاووس نیز به مشکل قطعی آب در برخی نقاط گنبدکاووس اشاره و اظهار کرد: چندین سال است که معضل کمبود آب در شهرستان گنبدکاووس مشهود است و این شهرستان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد که ما امسال تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا کمبود آبی شهرستان را به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برسانیم اما همچنان کمبود آب باقی مانده است.

مهدی دهرویه با بیان اینکه در راستای اطلاع رسانی به مردم و آموزش استفاده بهینه از آب اقداماتی را انجام دادیم، افزود: نقاط مرزی و برخی روستاهای گنبدکاووس با مشکل آبرسانی مواجه است لذا برخی از مناطق نیاز به آبرسانی سیار و استفاده از تانکر داشتند که دو هفته گذشته به ما اعلام کردند برای حمل و نقل آب به مناطق مرزی مشکل وجود دارد در همین راستا نشستی با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ترتیب دادیم تا با نگاه بحرانی به این مسئله، بتوانیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تعدادی تانکر از ارتش و سپاه تهیه شده تا بخشی از مشکلات آبرسانی مناطق مرزی و روستاهای گنبدکاووس حل شود، بیان کرد: اولویت نخست ما تأمین آب شرب مردم است که در این بخش اقداماتی را انجام دادیم و تقریباً رضایت نسبی ایجاد شده اما همچنان در این بخش کمبود داریم.

فرماندار گنبدکاووس به مشکل روستائیان برای تأمین آب احشام و دام اشاره کرد و یادآور شد: تمام تلاش ما این است که آب موردنیاز این حوزه را تأمین کنیم تا دامداران با مشکل مواجه نشوند، تمامی شرایط در شهرستان گنبدکاووس برای رفع این مشکل فراهم شده اما به نظر می رسد نیاز به افزایش هماهنگی بین دستگاهی است.

دهرویه با بیان اینکه این معضل و چالش باید حل شود و در صورت کمبود منابع اعتباری باید از منابع استانی کمک بگیریم، تصریح کرد: در جریان سفر رئیس جمهور به استان گلستان، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به مناطق مرزی تخصیص داده شده که با این اعتبار مشکلات موجود به سرانجام مطلوبی خواهد رسید در حال حاضر درصدد هستیم بحران پیش آمده در حوزه آبرسانی را در زمان فعلی برطرف کنیم.

وی به گلایه برخی از مردم در حوزه آرد و نان و کمبود تعداد نانوایی ها در روستاهای گنبدکاووس اشاره کرد و متذکر شد: در حال حاضر باید در خصوص سهمیه آرد برخی نانوایی ها تجدید نظر شود که ما روستاهای موردنظر را اعلام کردیم و باز هم واحدهایی که نیاز به افزایش سهمیه آرد دارند به ما اعلام کنند تا در این راستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

متأسفانه باید گفت بی آبی زخم کهنه گلستانی هاست، با وجود وضعیت بغرنج برخی مناطق استان در تأمین آب شرب اما طی سال های گذشته برای رفع آن اقدام عاجل انجام نشده و اکنون امیدها به سوی دولت سیزدهم است تا برای رفع این زخم، مرهم بگذارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان معتقد است؛ اعتبارات استان گلستان پس از سفر رئیس جمهور دو برابر شده و به به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که در پنج سال گذشته اعتبارات سالانه این شرکت ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گنبدكاووس شهرستان گنبدکاووس شرکت آب منطقه ای استان گلستان استان گلستان بی آبی روستاهای گنبدکاووس روستای سلمان فارسی آبرسانی سیار حال حاضر مناطق مرزی برای رفع کمبود آب تأمین آب بی آبی آب شرب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۱۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده

ایسنا/گلستان رئیس هیات نظارت بر انتخابات گلستان از به کارگیری ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس خبر داد.

حمیدرضا بهمنی‌نژاد روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حساسیت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای حفاظت و حراست از آرای مردم گنبدکاووس ۷۰۰ نفر به عنوان ناظر انتخاباتی، دوره‌های ویژه را آموزش دیدند.

وی  با بیان اینکه مهمترین اصل برای برگزاری انتخابات دور دوم، تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات مانند دور اول است افزود: در گلستان فقط انتخابات در گنبدکاووس به دور دوم کشیده شده است که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات گلستان افزود: استان گلستان دارای ۶ حوزه انتخابیه با هفت نماینده در مجلس است و اعتبارنامه ۶ منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی نیز تائید شد.

این مقام مسئول بیان کرد: طبق قانون اساسی، کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گنبدکاووس شرکت کنند که در مرحله اول نیز در این شهرستان رای دادند و یا به دلایلی نتوانستند در انتخابات دور اول شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ حوزه انتخابیه گنبدکاووس برای تعیین نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی پس از به‌ حدنصاب نرسیدن آرای نامزدها به دور دوم کشیده شد و «قرجه طیار» و «عبدالحکیم آق‌ارکاکلی» در مرحله دوم انتخابات برای کسب کرسی نمایندگی تلاش می‌کنند.

در مرحله اول انتخابات، طیار ۲۱ هزار و ۸۶۱ رای و آق‌ارکاکلی ۲۰ هزار و ۵۵۹ رای کسب کردند. حوزه انتخابیه شهرستان‌ گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای رفع مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • فعالیت‌های تاثیرگذاری برای حل مشکل آب اصفهان در حال انجام است
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • سند دار شدن املاک زمین‌های زراعی روستاهای فیروزکوه در سال جاری
  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند